Bara tidningspapper i buren funkar också
Jag använder bara tidningspapper i buren som underlag. Jag river lite i kanten på tidningen och viker omlott i hörnen på buren, så att pappret kommer upp en bit. Man måste byta varje dag eller minst varannan dag, annars blir det lukt och grisigt.
Fördelarna är att det är gratis, dammfritt och ganska enkelt att bara rulla ihop och slänga. Marsvinen verkar må bra, de har inte problem med fötter eller äter av pappret. Om man pillar bort stiften med en bordskniv och lägger sidorna löst i buren är det lätt att ta bort det översta smutsiga lagret.
Plastlådan sköljer jag ur och skrubbar med en gammal tandborste två gånger i veckan minst.
Vad jag hört är trycksvarten på tidningen giftigt. Både för marsvinet att få i sig och att få på huden. Men det kanske bara är något jag drömt.
//Emma
#1 - hört samma sak..
Trycksvärta var giftigt förr i tiden, dock inte längre. Tog reda på det när min dotte var bebis och tuggade i sig en bit av en tidning =)
Blir det inte hårt? Eller har du ett väldigt tjockt lager?
Och blir inte marsvinen svarta om mage och tassar? Tidningspapper brukar ju färga av sig lite 
Hanna
Så hade vi till marsvinen när jag var liten. De hade rikligt med hö ovanpå men det antar jag att du med har. Jag har för mig att det funkade bar men luktade snabbt. Våra marsvin mådde bra, inga tassproblem och ett syskonpar blev tio och elva år gamla! Fast Siv som var mycket vit var alltid grå i pälsen av trycksvärtan, inte snyggt alls. Spån som jag tycker är bäst luktar ju spån inte "marsvins avfall", jag tycker nog det är mycket bättre trots allt.
marsvinens tassar torkar ut av dt. så dt e inte bra!
Trycksvärta är inte farligt längre i alla fall, men jag skulle aldrig använda enbart tidningspapper eftersom det blir ett så hårt underlag. Skulle inte vilja att mina grisar ligger på ett så hårt material, eller skuttar runt på det eftersom det blir påfrestande för lederna i längden. Dessutom tuggar mina marsvin på allt och skulle de ha tidningspapper skulle de äta upp det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag antar att du har ett tjockt lager hö/halm på det? Mina första marsvin bodde så och det var verkligen jättebra egentligen. Inga som helst förhårdnader under deras 7-åriga liv och de älskade att bygga gångar i höet. I princip det enda problemet(som jag tycker väger ganska mycket) var att det började lukta ganska fort.
Mina marsvin som bodde på tidningar tuggade på dem nästan varje dag och fick aldrig någonsin några biverkningar av det, så det är inget som helst problem.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#9 Ska man tolka TS så, så verkar det ju som att djuren inte får något hö alls… vilket jag tycker verkar osannolikt.
Jag vet ju inte, men jag får för mig att våra små husdjur marsvinen inte är gjorda för att gå på mjukt underlag egentligen. Mina honor går direkt på marken (gräset är uppätet sedan länge så nu är det bara ren och skär brun mark/jord) nu på sommaren och deras tassar mår mycket bättre den här årstiden. På vintrarna när de går på spån så får de förhårdnader och ibland rodnader på trampdynorna.
Kanske är det så att förhårdnaderna uppstår när djuren går på för mjukt underlag?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag har haft lite problem med grinden till min golvflock och löste det genom att de fick vara ute och kuta tills den var fixad. De valde hellre betong med ett tunt lager hö framför gosemjuk spån med lakan över (så mysigt att matte lätt skulle sova där :-P). Både tassar och klor har blivit finare :-)
Men de vill fortfarande ha kuddar och mjukt att sova på på natten