Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1799 ggr
[Maijah]
0

Näe, nu får det väl räcka.

Alltså, just nu känns som det bara är problem med grisarna hela tiden. Jag är orolig, en av girlsen har fått nå torra fnasiga utslag på öronen. Om det är ringormen som kommit tillbaka så avlider jag! -.- Men så mycket otur kan jag väl ändå inte ha?

Jag testade att smörja med helosan ett par dar men det funka ingen vidare så jag lät det vara. Nu försvinner utslagen elr vad det nu är mer och mer, hon kliar sig inte märkvärdigt mycket men liiite mer än i vanliga fall tycker jag. Kanske inte så konstigt med tanke på hur öronen flagar :/ Stackars Brumma, varför får hon alla problem? Först så börjar hon bli konstigt brunstig och sen tappar hon hår på magen (äggstockscystor misstänks elr annan hormonrubbning), sen blir hon halt nån dag men det gick iaf som tur är snabbt över och nu är hennes öron helt snustorra och mjälliga.

Men när vi fick in Ringorm så var inte utslagen såhär flagiga, utan bara liksom "mögliga" och svamp-pudriga- vita.

Vad ska jag göra? Det är inte jättekul att vara marsvinsägare just nu kan jag säga… Inte vågar jag sälja killarna nu heller, för tänk om det är den där satans ringormen igen?

Tyvärr har jag ingen bild på öronen, och som sagt så är det inte så mycket "utslag" kvar på dem…

FeliciaS
0

Usch, vad trist. Jag vet precis hur det känns när man har totalt oflyt… :/ Min Frideborg hade jättetorra och fnasiga öron för ett par månader sedan, jag smörjde in med en bivaxsalva ett par dagar på raken så var det borta. Blev lite orolig först då det såg svamplikt ut, men det försvann lika fort som det kom :) Hoppas det är samma för Brumma.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

# Ja :/ Hm ja det känns lite skönare nu när jag fick höra från nån som haft liknande symptom iaf…

Det konstiga (och oroande) är att det började på ena örat och sen kom det på det andra, samt är det inte på exakt hela öronen och på bara en bit på insidan..

Moa-16
0

Vilken otur. Vet tyvärr inte vad du ska göra,inte så haj på sånt där. Men jag håller tummarna att allt blir bra med dom!

[Tisslibiie]
0

Åh nej inte nu igen :( Håller tummarna att det inte är Ringorm igen!

[Maijah]
0

#3 Tack!

#4 Ja om det är så, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, elr jo börja sanera. (Fyfan) . Håller tummarna för mig själv också!

godisgrisen
0

Min Poppy hade ett tag jättetorra och fnasiga öron. Jag smörjde med Helosan och det gick över. Det var inget farligt men jag förstår din ringormsskräck. Hoppas verkligen att det inte är Argaormen som ringlat sig tillbaka.

Lyan
0

Så har några av mina också haft, då har jag fått förklarat att det är öronsvamp. Jag har gjort så att jag har dragit bort den hud som lossnar och sedan smörjt med Pevaryl. I lindriga fall har det räckt att göra rent och sedan smörja med Helosan.

Ingen Ringorm i mina fall

FeliciaS
0

#2 Jaså, okej, så var det inte i Frideborgs fall.

Förhoppningsvis är det något lättbotat - hellre öronsvamp än Ringorm i alla fall ;)

Mvh Felicia

[Maijah]
0

Oo Ja, mycket, MYCKET hellre öronsvamp än Ringorm.

Hmm, läker öronsvamp ut av sig själv och är det mycket smittsamt?

Abico
0

#9 - Smörj med pevaryl så är öronsvampen borta på någon vecka.

Hanna 

[Maijah]
0

#10 Ja men nu har nästan allt försvunnit av sig själv…vilket inte känns som ett bra tecken. Ringorm läker ju ut av sig själv för att blossa upp igen..

Lyan
0

#11 Öronsvampen kan ibland blossa upp så hela örat blir svullet och huden lossnar för att sedan läka på någon dag

[Maijah]
0

#12 Ok. Ja svullet var de iaf inte vad jag märkt.

Jag har bestämt mig för att avvakta, jag kan ju ändå knappast göra något nu. Ska smörja med lite mer helosan ídag och och se om det tar bort det sista torra. Blir det fler grisar som får konstiga torra fläckar så får jag väl fixa det sen då.

Känns ju inte sådär jättebra om jag inte vet om de har nått och sen säljer jag killarna, men det verkar inte vara något problem nu då jag inte hittat ett ända seriöst hem till dem, nästan alla som har mejlat och anmält intresse har bara "övergivit" det förr eller senare -.-

Mina grabbar, kanske får de stanna ändå, jag tycker ju om dem så mycket <3 För mycket för att kunna sälja dem egentligen, jag fattar inte hur man kan föda upp, jag skulle ju inte kunna släppa en ända gris :p Om jag skulle kunna fixa en stor bur till dem kanske..

godisgrisen
0

#13 Nej det är svårt att sälja sina uppfödingar. Jag tycker absolut du ska behålla killarna jag. De har det ju bra hos dig.

Lycka till med öronen och jag hoppas och tror fortfarande att det inte är något farligt. Öronsvamp är ganska vanligt.

[Maijah]
0

#14 Jo jag förstår det :p Mm de är ju så härliga båda två, jag har riktigt svårt att släppa dem…det är bara det att det känns inte som jag har jättemycket tid till alla…Fast I och för sig så får nog mina mer tid än många andra marsvin där ute och sen så har mina ju stora burar och så också…

Ja jag hoppas också det inte är något allvarligt!

[Maijah]
0

Idag har allt torrt försvunnit, smörjde dem rikligt med Helosan igår, det funkade tydligen =)

Jag tror faktiskt själv att jag inte behöver oroa mig nu, om det varit ringormsutslag så tycker jag att de borde ha varit mjöligare/mindre flagigare och de borde inte ha försvunnit så snabbt.

Moa-16
0

#16 Vad skönt! (:

[Maijah]
0

#17 Ja ^^

[Maijah]
0

Oh No, såklart kom det ju tillbax -.-

(Jag är faktiskt väldigt trött på marsvinen just nu, även om de är så härliga så har de bara varit problem på senaste tiden och jag börjar fundera på varför jag får massa skit hela tiden….)

Ska ta och köpa hem pevaryl, se om det tar bort utslagen, (kanske är det öronsvamp ändå?) gör det det så avvaktar jag och ser om det kommer något mer på någon annan elr om det kommer tillbaka igen.

FeliciaS
0

#19 Men det är ju inte marsvinen du ska vara trött på, det är ohyran ;)

Mvh Felicia

[Maijah]
0

#20 Ja det har du väl rätt i haha ;)

gickan87
0

#21 Är det su som säljer dina 2 killar med en 100*50 cm bur i dåligt skick, som de desutom inte borde bo i då de småtjafsar lite?

OT nu men blev lite nyfiken :)

Hoppas att deras utslag snart ger med sig :)

MVH Erika :)

[Maijah]
0

#22 Ja det är jag :p Ja buren är ganska paj - och liten - men de har den som matplats och sen tillgång till rasthage dygnet runt :)

Förövrigt så undrar jag om det kanske är öronsvamp hon har ändå,  för nu har öronen blivit superflagiga igen :/ De tycks gå snabbt.. Tyckte nämligen att de var lite varma/röda och svullna förut också när "utslagen" läkt ut första gången.

Pevaryl nästa!