Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 684 ggr
Veronica7
0

Nyss ägare till 2 marsvin.

Har nyss skaffat 2 marsvins hanar på 1 år, har aldrig haft marsvin tidigare och undrar om det finns nån som kan lite om dessa djur.Dessa två hanar kom till oss i lördags…Dom är drygt ett år och har vuxit upp tillsammans. Är det normalt att dom sitter i sitt lilla hus hela tiden och springer in dit så fort man kommer i närheten ? Ska tillägga att dom är väldigt lugn när man tar upp dom i famnen och knappt rör sig alls då, är det normalt. Läser allt jag kommer åt om marsvin men undrar om detta är "normalt" beteende, kanske det behövs någon vecka för dom att känna sig hemmastadd ?

// Veronica

HannaVastervik
0

Ja det behöver dom nog! Har haft min hona i en vecka ungefär och hon tog ett par dagar på sig att bo in sig i buren. Nu är hon lika mycket ute ur huset som i det och pratar och så =)

1-2-3
0

Jag köpte mina 2 hanar 2 juli. Nu har dom blivit trygga och är inte rädd för mig.

När jag köpte dom och dom kom till sitt nya hem så sprang dom in i sina hus så fort jag kom in i rummet, men dom var lugna när jag höll i dom, och det är dom även nu ;). Men det kanske tog 2 veckor för dom att fatta att jag inte är farlig.

Sen så beror det på vad dom har för personlighet, en av mina är väldigt social och kommer fram till mig på direkten när jag kommer, den andra avvaktar lite.

Jag köpte fick hem dom när dom bara var 6-7 veckor.

FeliciaS
0

Marsvin behöver tid på sig för att känna sig hemma i nya miljöer med nya människor, dofter och djur. De är bytesdjur och följer sin instinkt genom att springa och gömma sig när något läskigt är i närheten. Det som kan underlätta är att ha en stor bur med mycket inredning (inte enbart ett ställa att ta skydd på, utan flera som de lätt kan komma fram ur) ex. broar, rör, grenar och även hus (jag föredrar antingen sådana med tak och ben dvs. inga väggar eller 2-3 väggar och tak. Då kan de snabbt komma fram ur huset, och ser även lite vad som händer när de är i huset och det är dessutom enkelt att ta upp dem.

För att inte synas för rovdjur sitter de stilla, så anledningen till att de är så stilla i famnen är troligtvis att de känner sig otrygga. Det är också helt normalt i början och blir bättre av att ni tillbringar mycket tid med marsvinen, genom att sitta och småprata vid deras bur, sträcka fram grönsaksbitar till dem, ha uppe dem många korta stunder tillsammans i famnen osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

Först och främts: Välkommen hit! Hoppas du ska finna denna sajt trevlig och lärorik! Glad

Oh ja, här finns det många marsvinskunniga människor :) Ja det är helt normalt att de springer och gömmer sig till en början, de behöver tid på sig att börja lita på dig och bli mer säkra i den nya omgivningen. Du kan ta upp dem lite försiktigt korta sunder då och då till en början och ge dem någon liten grönsak för att visa att du är ofarligt :) Försök gärna ge godbitar från handen i buren också! Om de ligger blickstilla i knäet med uppspärrade ögon är de rädda. Men du märker nog om de är det eller inte, nöjda marsvin brukar lägga sig ner och slappa/vila medans de blir klappade :)

Det tar ett tag innan de blir helt hemmastadda, och ett tag innan de blir vana vid dig. Ha tålamod bara så ska det nog gå ypperligt!

Det finns sååå mycket bra Artiklar på denna sajt, och på denna sida finns det länkar till samtliga. Rekomenderar dig stark att läsa åtminstone några av dem, de är väldigt bra och du kan lita på att det inte är någon felaktig info i dem.

Lycka till med grisarna! Lägg jättegärna in bilder här också så vi får se sötnosarna! ^^