För gamla för djuraffär?
Jag funderar på vad som egentligen händer med hanar som inte blir sålda i djuraffären?
Min ena lillkille dog i en olycka idag och hans vän sitter nu ensam. efter att ha letat runt på nätet hittar jag ingen unge att plocka hem som sällskap (den andra hanen går ej att sätta ihop med äldre hane tyvärr!)
Ringde till djuraffär i stan som visst hade ett par 7 veckorskillar inne…och en 16 veckors som skulle tillbaka till uppfödaren…för att gå i avel…
Jag frågade direkt om det faktiskt stämmer att alla hannar får gå i avel hos uppfödarn, det blir ju en massa hannar som skall betäcka till slut. Var det inte så att de avlivas istället?
Nå, det kunde han inte ritkigt svara på så jag har skickat frågan vidare till Bränntorps gård so föder upp marsvinen.
MEN min fråga är nu: Är det någon här som vet?
Dumma blödiga jag kan ju självklart inte kliva in och ta med mig en unge och lämna en annan att dö om jag vet att det är vad som kommer hända!
Så…avlivas han kommer jag hem med ett helt gäng från djuraffären imorgon (för vidare omplacering)…fast jag vet att det inte hjälper i länden och jag har alldeles för fullt i omplaceringen…suckar åt mig själv.
Tvivlar på att någon här har jobbat där, eller känner ägarna, så då är det väl ingen som vet säkert. Jag blir imponerad om du får ett ärligt svar. Om djuren avlivas så verkar det märkligt om de skulle berätta det.
Okej honorna, men att de skulle använda alla hanarna låter ju ytterst märkligt. Och även om de får gå i avel, hur länge får de göra det liksom? Vad händer sen? Tvivlar på att de får gå och skrota och bli gamla…
För övrigt är det väl stor humor (eller ja, tragik kanske är mer korrekt) med avelsurvalet. De djur som får gå i avel är alltså de som inte blivit sålda av olika anledningar. Även om det är mycket slump vilka marsvn som folk väljer så kan man ju åtminstone anta att det inte direkt är de finaste och socialaste som kommer tillbaks… :p

Jag vet att en annan butikskedja avlivar alla sina djur som blivit närmare 1 år och inte går att sälja. Tråkigt men sant 
MVH Erika :)
Jag har fått svar från uppfödaren! Lite beröm förtjänar de för snabbt svar tycker jag.
Svaret löd att de försöker hitta nya hem till marsvin som kommer tillbaka. Som en sista utväg avlivas de som inte går att sälja.
Jag måste säga, trots att jag tycker hela industrin och synsättet på levande individer som utbytbara varor- så uppskattar jag att de erkänner att de tar bort en del djur.
Jag tror tyvärr att en hel del djur avlivas om ingen vill köpa dem, för de "små och söta" går åt först (och när det kommer in nya ungar är det de som säljs och säljs de inte innan det kommit in nya igen lär de inte ha mycket kvar att vänta av livet…). De ses enbart som saker, en riktigt vidrig industri :(
#3 Ärligt av dem att erkänna att de avlivar dem, dock tycker jag det är fruktansvärt att inte ta ett dugg ansvar för de djur som de producerar fram på löpande band, utan enbart tänka på efterfrågan… De borde inte ta fler kullar, utan djuraffärerna skulle allt nöja sig med att ha djur som är vuxna till slut. Om de vuxna fick vara kvar, om grossisterna skulle sluta massproducera marsvin, skulle inte kunderna ha annat till val än att köpa vuxna marsvin eller köpa från uppfödare. Den onda cirkeln skulle kaaaanske upphöra då (inte realistiskt, snarare önsketänkande, tyvärr).
Så det bästa man själv kan göra för alla framtida marsvin är egentligen att inte bidra ett öre till djuraffärerna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 dessvärre hade folk troligtvis börjat avla själv hemma och då hade det nog inte blivit ett dugg bättre!
#0 skickar dom tillbaka en 16v unge? den är ju fortfarande bebis! det är ju inga problem att sälja den! har sålt marsvin som varit över året! skam den som ger sig ;)
#4 "De borde inte ta fler kullar" Tillåt mig hånle. Företaget ifråga har enligt inspektionsprotokoll från länsstyrelsen 800 avelsmarsvin. Som dessutom sitter i för trånga burar enligt samma inspektionsprotokoll…
Gah! Nej usch vad stridslysten jag blir när jag läser sånt här! Det måste helt enkelt göras något åt detta elände!
Om bara alla vi som bryr oss om marsvin kan sluta handla djur i butik och sprida information till alla vi känner om detta kanske vi kommer ett litet myrsteg framåt. Alla myrstegen är viktiga i kampen för smådjurens värde och liv.
#6 Ja, de borde sluta avla :P
Har Bränntorps gård 800 avelsmarsvin? Vidrigt… Kan inte tänka mig att de skulle ha lagom stor boyta, det skulle ta jättemycket plats. Yttligare en anledning till att de borde lägga ner aveln O.o
#7 Jag håller med. Förhoppningsvis kanske det avslöjas på samma sätt som minkfarmerna, det skulle göra skillnad.
Mvh Felicia
#8 Håller med!! Ursäkta jag citerade mening från dig, ett tag blev jag orolig att du skulle läsa in att mitt hånleende var mot dig. Men det är förstås mot grossisten och det otroliga i tanken att de skulle överge sin lönsamma produktion…
Fotodokumentation inifrån är en bra idé, det fick till sist stopp på företrädaren till den här grossisten, den vars djur de övertog.
(OT till Caspia som tidigare undrat om denna grossist ens är ett företag: ja, det är en enskild firma registrerad i ena innehavarens namn)
#9 Ah, nä, jag tolkade det inte som att det var riktat mot mig :)
Aha…, okej. Jag tror jag ska börja smida lite planer :P Kanske starta Marsvinsrättsalliansen också!?
Mvh Felicia
#11 Anledningen till att man inte ser det är ju att de skickas tillbaka… Skulle visserligen vara intressant att veta hur många marsvin de säljer varje vecka, tror jag ska ta och fråga nästa gång jag är nära en djuraffär.
Mvh Felicia
#11 Är du säker på att de blir sålda? Jag har fått en känsla av att grossisterna byter ut dem rätt kvickt. I de butiker som köper djur från grossister finns aldrig halvstora och stora djur men i de som föder upp själva sitter det alltid halvvuxna och dammar.
#11 dom flesta av dom som varit runt året av våra som vi sålt har vi fått tillbaka pga allergi eller liknande när dom varit äldre än när dom blev köpta första gången. men vi försöker ta emot om folk inte kan behålla sina djur eftersom man vet att dom hamnar på blocket annars… =/