Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2560 ggr
csilla75
0

matvraker till marsvin!

Nu måste jag fråga hur mycket mat ni ger era marsvin /dag.

Frågar eftersom jag upplever att våra tjejer är riktigt matglada, kanske äter de mycket eftersom de växer eller så är de helt "normala"…

Här kommer deras matsedel för 1 dag:

*morgon: gräs (med maskrosblad och klöver i), ca 1/2 - 1 liter

*mitt på dagen: blandade grönsaker, ca 2 dl (allt får de inte samma dag, mängden är dock ungefär detsamma) : kål, morötter, sallat, spenat, paprika, selleri, gurka.

*eftermiddag /kväll: antingen en omgång till med gräs eller grönsaker.

de får även hö dagligen som de såklart inte uppskattar! bortskämda grisar…. Obestämd

de har även tillgång till torrfoder hela tiden, det äter de inte så jättemycket av dock, brukar fyllla på skålen 2-3 ggr/ vecka.

vad tycker ni, äter de för mycket eller är det lagom för 2 grisar?

de äter t.o.m på natten, då nöjer de sig med torrfoder+hö.

kom gärna med förlag på annat gott vi kan erbjuda de. selleri och squash har de också fått, det gillades dock inte (inte heller paprika är en storfavorit)

hur har det förresten funkat att gå över från gräs till hö ni som haft marsvin länge? strejkar de i början eller accepteras det utan problem?

Linnet
0

Torrfoder ska dom väl begränsa till max 2 msk per dag, men om dom fortfarande växer så är det väl normalt. Dom blir ju inte feta av grönt och hö.

Men du kanske kan minska ner på grönt, så äter dom kanske mer hö.

csilla75
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömde bifoga "bevis" på matvrakarna som säkert undrar varför jag stör de mitt i maten. Oskyldig

notera den fina gröna färgen de får under hakan efter att ha ätit spenat (eller gräs). som sagt, små grisar…   Obestämd

Emmsann
0

Minska en aning på grönsakerna och ge istället hö. Huvudsaken är att dom får i sig höet först. Erbjuder du dom grönsaker förstår jag om dom väljer det först och främst.

Hö ses ju som basföda som dom alltid ska ha tillgång till och gräs är ju mer som godis, inget som kan ersätta höet. Mina får gräs max 3 gånger i veckan. 

När dom äter normalt med hö kan du dra ner på torrfodret helt om dom inte behöver gå upp i vikt.

//Emma

[Liinda]
0

Mina får havre på morgonen vid 8

Vid cirka 6-7 på kvällen får dom grönsaker så pass mycket att alla kan äta sig mätta.

Och såklart så har dom fri tillgång på hö och det äts en hel del hö kan jag lova. Aldrig att jag behöver kasta dåligt hö för dom äter hela tiden. Så jag tycker jag lyckats rätt bra me 80 % hö och 20 % grönsaker.

Själv så tycker jag att om marvinen ratar höet så måste man ge dom mindre grönsaker.

csilla75
0

tack alla ni som svarade! får nog ändra i tjejernas mathållning, kommer att erbjuda hö först, grönsaker + gräs först senare på dagen.

#3: gräs som godis? vissa har sina marsvin ute på sommarhalvåret, är det fel i så fall? trodde att så länge marsvin får färsk gräs ersätter det höet (dvs. är likvärdig näringsmässigt) …

torrfodret kommer jag nog att ta bort så småningom, då kanske de äter mer hö…

Caspia
0

Veterinärerna på Blå stjärnan exotiska rekommenderar hö på morgonen, grönsaker på eftermiddagen och hö igen på kvällen.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Marsvin måste äta ofta för att hålla igång sina magar, dock är hö det allra viktigaste som de behöver.

Jag ger mina grisar hö när jag går upp, innan jag åker till skolan (ca kl. 8) får de grönsaker (rotfrukter som rotselleri, morötter, palsternacka, persiljerot, kålrot och ibland lite äpple 1-2 g/v). När jag kommer hem får de hö igen, och på kvällen (ca 20.30) får de kvällsmat i form av broccoli och stjälkselleri eller vitkål och paprika (viss variation förekommer efter säsong, nu på sommaren har jag gett massa gräs på eftermiddagen och då får de liiite broccoli, vitkål eller paprika på kvällen och till hösten kommer grönkålen så då blir det variation var 3:e dag). Skålar med kraftfoder (havre + kornkross) får de insatta ett par gånger/dag, och får då äta runt 20-30 min/gång - enbart tre av mina fyra grisar får kraftfoder.

Jag skulle råda dig att inte ge så mycket grönkost. Börja med att ta bort den helt på morgonen och ge enbart hö när du går upp. På dagen kan de sedan få gräs, ge dem hö på eftermiddagen och senare på kvällen kan de få lite c-vitaminrika grönsaker (broccoli, paprika, vitkål t.ex.). Sedan kan de få hö igen innan du går och lägger dig. När de börjar äta ordentligt av sitt hö kan du ge dem två mindre portioner grönsaker på morgonen och kvällen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emmsann
0

#5 Trots att folk har sina små grisar ute får nog även dom hö vid sidan av allt det gröna. Hö är inte detsamma som gräs som vi har i våra trädgårdar om det skulle vrit i torkad form.

//Emma