Vad skulle du göra?
Info
Den 21/8 avlivades min ena hane pga av trolig urinsten. Han var i så dåligt skick att jag inte ville plåga honom mer. Kvar blev hans kompis. Har sedan dess funderat på vad som är det rätta.
Tanken från början var ju att när ena killen försvann så skulle den kvarvarande kastreras för att sättas ihop med mina honor. Men nu är hanen som är kvar snart 4 år och dessutom lite tjock, så jag tror inte jag vågar mig på en kastrering av honom. Skulle inte orka med ett dödsfall till.
Har nu sökt efter en redan kastrerad hane som fungerar med vuxna hanar utan framgång. Så har kollat igenom alla uppfödares hemsidor i min närhet efter en leveransklar bebispojk istället utan framgång (Uppsala, Gävletrakten)
Bill, som hanen heter ligger nuförtiden nästan bara i huset och sover förutom när det vankas mat. Jag tycker det verkar som att han börjar tyna bort då hans beteende inte alls är detsamma som förut. Han reagerar knappt när jag skrammlar med matskålarna, förut skrek han i högan sky.
Så nu funderar jag seriöst på att åka till de kringliggande zooaffärerna och kolla om de har någon bebispojk till salu. Jag hatar att se mina djur lida på det här viset.
Men ändå är jag orolig för att det inte ska funka med Bill och en bebis, vad gör jag då? kan ju inte lämna tillbaka bebisen skulle bara tänka på dens öde hela tiden.
Hur/vad Skulle du gjort?
MVH Erika :)
jag skulle ha gjort som du köpt en unge tror säkert att de funkar,de funkar nog bättre med en unge än en vuxen tror jag iaf,lycka till hoppas du hittar en unge snart,,f
godisgrisen härinne finns ju i närheten av dig och har ett helt gäng bebblor just nu, prata med henne tycker jag.
Från djuraffär skulle jag se som absolut sista alternativet, inte bara för att jag inte vill stöjda någon grossistavel men också för att man i 9 av 10 fall får med sig Ohyra hem från djuraffären. Och det känns hemskt onödigt.
Det kommer säkert inte vara några problem att sätta Bill med en bebis.
Hanna
#2 Ja just det hör med mig
. Fick en kull till i morse så nu har jag fem ljuvliga hanar (kanske en stannar) till salu. Vi bor i Uppsala.
Om du gosar med den äldre herren och ger han den kärlek han behöver så klarar han sig fram tills du hittat en bebis :-) Kolla runt lite och se om du kan hitta en liten bebis till han. Det kommer nog ordna sig!
//Emma
#5 - Jag har aldrig varit i eller hört talas om en djuraffär som är så bra på alla punkter att den är värd att stödja. Är det inte Ohyra på djuren kommer dom från grossister och ser djuren bra ut så kan personalen inte alls ge den information om varje djur så som dom bör vid försäljning. Och slutligen, djur ska inte säljas i affär. Hundar, katter och hästar säljs inte i affär och jag begriper inte varför det är mer okej med marsvin och råttor.
Hanna

Tack för alla svar. Ev att jag hitta en liten svart nonselfpojke. Står som 2:a på honom då de före mig inte hört av sig ännu.
Ang djuraffärer, ta det gärna i en annan tråd så slipper min bli OT tack!

#3 Har skickat PM till dig 

Uppdatering
Var faktiskt till zoo idag 
Men det är bästa zoobutiken vi har här i länet, ger sina djur grönsaker och färskt vatten varje dag. De gamla djuren eller om de får för mycket djur i butiken får följa med en anställd hem till dennes gård och leva livet som keldjur där.
Iaf, de hade inga marsvinspojkar bara en underbart söt liten tös.
Skulle till att gå ut när det kom in en familj med en kartong som innehöll 2 marsvinsungar på ca 8 veckor. De skulle lämna in dem för försäljning då barnens kompisar inte ville ha marsvin som de tidigare sagt innan de parade en av sina honor.
Iaf dessa två marsvin som ni säkert förstår visade sig vara två pojkar. Kunde inte välja mellan dem och tanken på att den som jag inte valde skulle sättas ensam i en främmande bur i en ganska stimmig tid blev för mycket för mig.
Så tog med mig båda pojkarna hem. Fick köpa båda för 200:-
Bill blev överlycklig när vi kom hem med småttingarna. Dock vill de utmana ganska mycket så han har fullt sjå med att hålla dem i underläge.
Den ena lilla killen har under kvällen fått ett litet riv/bitsår i kanten av könsorganet. En liten bloddroppe fanns där. Tänker dock inte ingripa ännu då det även är lugna stunder i buren.
Kommer nog bli lugnare och tystare när de får större bur på söndag. För just nu bor de i en 100*50 bur bara, och jag jag vet att den är på tok för liten för 3 grabbar men det får lov att gå tills på söndag när jag kan hämta buren. De får komma ut mycket och springa av sig under tiden.