Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 964 ggr
[tigersprang]
0

vilken åristid e lämpligst att para???

mi marsvins hona får börjas avla på den 24 december. men dt e väl försent att para på?? elr??

när är dt som bästa para henne??

urfaren
0

man kan para när som på året, men ofta är det smidigast att ha dem dräktiga när det finns massa gott gräs att plocka till dem, men jag har haft honor dräktiga mitt i vintern med.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Linnet
0

Tar kullar året runt, fast framför allt under höst, vinter och vår, på sommaren har jag märkt att det inte är så stor efterfrågan på marsvin och då har vi kaninkullar i stället, men direkt nu i augusti-september börjar efterfrågan, fick en kull för ca 1 vecka sen och alla ungarna är redan tingade.

[tigersprang]
0

ok. tack. så du kan jag para min på julafton tex.??

Linnet
0

Ja det är klart att du kan sätta henne med hane på julafton, men om hon blir parad då det är ju inte säkert, du måste låta henne gå med hanen i 5-6 veckor för att vara säker på att det blivit nån parning.

Hur gammal är din hona och vid vilken ålder tänkte du para henne?

godisgrisen
0

Tänk på att hon bör vara minst fem månader helst minst sju. Jag skulle aldrig sätta en hona med hane innan sju månader oftast gör jag det ännu senare. Hon bör också väga minst 800g för att var tillräckligt stor och ha tillräckligt med reserver för att klara dräktighet och digivande. Självklart ska hon vara i perfekt hälsa för denna uppgift.

[tigersprang]
0

jag har sagt att hon ska väga minst 900g. och vara minst 7 månader