Frågor om Staticbehandling
Hej, jag hoppas ni kan hjälpa mig lite.
Mina fyra tjejer har fått static och efter att ha forskat runt så har jag bestämt mig för att prova på matolja för att ha ihjäl de små kvalstren. Hur ofta bör jag upprepa behandlingen?
Och hur lyckas jag bäst göra rent bur och tillbehör så att det inte sitter kvar några ägg/kvalster där? Räcker det med att skölja av och "diska" ordentligt i badkaret eller krävs det mer för att det ska lyckas?
Jag har två killar i en bur bara någon decimeter från tjejernas, är det troligt att även dem smittats? Jag kan inte se några kvalster på någon av killarna, borde jag behandla dem ändå?
Jag hoppas någon här har några goda råd. :)
Om oljan täcker pälsen ordentligt och får sitta i drygt en vecka så brukar det räcka. Jag har fyllt på med lite extra olja efter ett par dagar när jag haft olja på något marsvin, eftersom det måste täcka pälsen för att fungera.
Det räcker att diska av burinredningen med lite diskmedel.
Och jag tycker att du bör behandla pojkarna också, eftersom risken är stor att dom också har det även om du inte ser något,
Hanna
Tack så mycket!
Då ska jag sätta igång med det här hemma! Är det okej att ha oljan även i ansiktet så länge man aktar ögon, mun och nos?
Min ena kille har rätt långt hår, bör jag klippa det så mycket som möjligt eller går det bra ändå? Han har rätt lång päls på sina ställen och jag klipper alltid släpet men det vore skönt att slippa frisera hela honom. Den är inte lång som på rasmarsvin men längre än mina övriga marsvins.
Är det något särskilt man ska tänka på under oljebehandling? Jag har läst här på forumet att man ska se till att de absolut inte får stå i drag eller bli nerkylda så det har jag koll på.
Jag undrar också hur marsvinen får static? Har läst att flera fått det när det flyttats in nya djur eller vid utställningar men mina har bara vistats här hemma och inga nya har flyttat in.
Kan det komma via hö, spån eller sådant?
Nu är alla djuren inoljade och de tycker inte om det! Just nu är det ett väldigt liv i buren och de fösöker konstant skaka av sig oljan. Är det normalt att det är så i början? När lugnar det ner sig?
Nu tycker jag synd om dem och om de inte vänjer sig så måste jag tvätta bort den igen. De är rätt hysteriska och undrar vad som hänt med dem.
Se till att dom varken blir för varma eller för kalla, eftersom dom inte kan reglera kroppstemperaturen lika bra med olja i pälsen.
Static kan inte komma med spån och hö eller tillbehör, om det inte varit staticmarsvin på dessa precis innan (jag vet inte riktigt hur länge static överlever utan något marsvin att sitta på..,).
Det är helt normalt att dom ruskar på sig i början men jag upplever att dom slutar med det ganska snart.
Hanna
Det är 22 grader inne nu, det blir aldrig kallare än 21 här, är det en okej temperatur eller bör jag sätta på värmen?
Okej, då förblir det ett mysterium. Eller kan static ha suttit på mina marsvin i nästan ett år utan att det synts? Det verkar rätt konstigt det med. Jag tar ut allihop dagligen och har aldrig sett dessa prickar tidigare. Det är rätt irriterande att inte veta hur dem fick det.
Det har redan lugnat sig även om de inte slutat helt ännu. Så det här går nog bra! De ser väldigt lustiga ut nu med all olja i pälsen. :) Det känns bättre att använda olja istället för olika sprayer som finns så jag är jätteglad att jag hittade det tipset här. :)
#6 - Det bör vara lagom varmt. Men ser marsvinen ut att frysa så får du höja värmen.
Marsvin kan ha väldigt väldigt lite static länge och då är det svårt att se. Sen kan en plötslig förändring göra att staticen börjar föröka sig. Så det är möjligt att det hängt med så länge.
Hanna
Givetvis höjer jag direkt om jag ser att dem skulle frysa! :)
Okej, då har nog någon av dem haft det hela tiden i väldigt liten skala och först nu har staticsen börjar föröka sig ordentligt. Nu ska jag bli av med dem iaf! När du har använt olja, har staticen alltid försvunnit helt då efter en vecka?
Återigen; tusen tack för dina råd och tips!! Det här forumet är ovärderligt vid såna här tillfällen. Jag läser ofta här inne men skriver sällan.
#8 - Det har hänt någon gång när jag skölt ur oljan att jag tyckt mig se static i pälsen fortfarande och då har jag haft i mer olja och kört en omgång till. Förmodligen har det då handlat om att oljan inte täckt ordentligt. Det den ska göra är ju att kväva staticen och för att det ska fungera måste den täcka. Men jag brukar köra en dryg vecka och sedan har det varit borta. Superlätt :)
Hanna
#8 Oljan gör att staticen kvävs relativt fort, anledningen till att den ska sitta i såpass länge är att alla ägg som finns i pälsen ska hinna kläckas så att den nyfödda staticen också dör (istället för att kläckas i oljefri päls, då har inte behandlingen gjort någon nytta).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9, #10 - Tack!
En fråga till… Jag rengjorde burarna och alla tillbehör med vatten och diskmedel innan jag masserade in oljan på marsvinen och satte tillbaks dem. Hur många gånger till, och hur ofta, bör jag totalrengöra burarna igen för att inte riskera att det sitter kvar några kvalster där?
#11 - Samma dag som du badar av marsvinen kan du tvätta av tillbehören.
Hanna
Hej igen. Jag har en fråga angående marsvinens beteende under oljebehandling. Samma dag jag satte i oljan var dom rätt hysteriska allihop och försökte få bort den. Fler av tjejerna var vakna hela natten och skakade på sig för att försöka få bort den (jag fick använda öronproppar för att lyckas somna). I normala fall sover dom hela nätterna.
Nu försöker dom inte längre skaka av sig den utan är istället helt stilla. Jag har inte sett någon av dom göra ett ena popcornhopp (vilket nästan alla gör så fort jag närmar mig vanliga fall). Inte heller bryr de sig om när det är matdags, någon ger ifrån sig ett litet tjut men mer än så är det inte. Tidigare stod alla upp och skrek tillsammans så fort jag öppnade kylen. Dom äter som dom ska men det känns som sagt som allihopa drabbats av en depression. Dom rör sig väldigt lite i buren och jag känner inte igen någon av dem längre.
Är det vanligt att de störs så mycket av oljan? Går det över så fort jag tvättat ur den sen? Jag är jätteorolig över att det är såhär nu.
Det är säkert pga oljan. Mina satt också stilla och tryckte under sina hus. Men dom blev som vanligt när oljan var urtvättad :)