Välkomna hem Asta och Sally!
I april 2008 flyttade Asta (Sweet Dream's Midnight Queen), född 9 juni 2005 och Sally (Sweet Dream's Let's Make a Joyfull Nioce), född 31 augusti 2007 flyttade till en tjej i Göteborg.
Den här tjejen hade två marsvin sedan innan och var väldigt intresserad av djuren, var medlem här exempelvis och verkade ha bra koll på hur marsvin ska skötas etc. Hon var lite orolig att de två honorna hon hade hemma inte skulle acceptera Sally så hon undrade om jag kunde släppa en annan hona vilket jag accepterade och Asta fick följa med.
Under det första året hade vi väldigt tät kontakt med varandra vilken sedan blev lite mer sporadiskt, den upphörde dock inte- åtminstone inte från min sida.
För några månader sedan fick jag, via två personer här på MiF, höra att hon ville ha kontakt med mig för att hon skulle göra av med flickorna- omplaceringshem eller avlivning. Kontaktade henne omgående för att höra vad det var som pågick och jag fick då veta att antingen tar jag hem dem eller så avlivas de om det inte finns plats på omplaceringshemmet. Givetvis skulle Asta och Sally komma hem till mig igen, de andra två flickorna var lämnade till omplaceringshem och jag fick (av en annan person) veta att de inte var i så bra skick så jag misstänkte att Asta och Sally inte heller skulle vara det.
I fredags hämtade Hanna (Abico) upp dem i Göteborg (tack snälla Hanna för hjälpen!) och tog med dem hem där hon fick fixa ordning klorna som var för långa och dessutom rensa öronen på dem eftersom de var så smutsiga att man inte kunde se hörselgången, hon gav mig även en "skriftlig rapport" så jag visste vad jag skulle förvänta mig. I lördags tog hon med sig dem till utställningen i Hasslöv där jag återigen fick dem i min vård, Sally var inte alls så farlig som jag trodde- lite tunn men bortsett från det och klorna samt öronen som Hanna fixat i bra kondition, men Asta… fy sjutton som hon såg/ser ut. Hon är i princip bara skinn och ben, väldigt glespälsad över hela kroppen (huden är dock fin, inga sår och ingen klåda så det är förmodligen ingen ohyra) och hon är så liten.
Flickorna är rätt beroende av varandra för tillfället, Sally klarar sig utan Asta även om hon blir lite orolig, Asta däremot får nästan panik om hon blir ensam någonstans- oavsett om det är i buren eller när jag har henne uppe.
Under dessa dagar har de fått vars ett ohyrebad samt behandling mot sellnick för säkerhetsskull och de bor i karantän i badrummet där nere så att de inte smittar ner resten av grisarna om det mot förmodan skulle vara något. De har dessutom fått fri tillgång på kraftfoder (havregryn och pellets) samt lite grönsaker flera gånger dagligen eftersom de i princip slänger sig över maten, givetvis har de hö och vatten också.
Jag vägde dem för första gången i dag men jag tror att de har gått upp en del redan, det känns som så på dem.
Sally, som normalt är en rätt liten hona, väger 730 gram men skulle nog behöva gå upp till 850 gram eller så.
Asta, som förr vägde drygt 1000 gram, väger idag bara 688 gram och hon behöver verkligen lägga på sig- åtminstone 300 gram.
I övrigt verkar de ha tagit flytten bra och de verkar redan känna sig hemma.
Asta ska inte behöva flytta runt mer utan kommer att stanna kvar här i resten av sitt liv, tillsammans med sin mamma, dotter, dotterson, dottersonson (samt de ungar han förhoppningsvis ska få i november), dottersondotter, dottersondotterson, dottersondotterdotter och dottersondotterdotterson samt övriga vänner. Sally däremot letar efter ett nytt hem där hon kan få den uppmärksamhet och kärlek som hon förtjänar och bara njuta av resten av sitt liv och förhoppningsvis leva upp till sitt namn genom att göra glädjefulla ljud.
Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden men jag känner mig så besviken att jag behöver skriva av mig lite. Kan inte förstå hur man kan behandla djur på ett sådant sätt, oskyldiga djur som inte har bett om att bo där och som är helt beroende av människan som har dem- finner inte ord att beskriva vad jag tycker om folk som missköter djur och jag kan inte för mitt liv förstå det heller.
Välkomna hem igen Asta och Sally!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Ett par bilder som jag tog på Sally igår när hon fyllde tre år.
Som ni ser så är hon i bra kondition förutom att hon behöver gå upp lite i vikt.
**SMF 237 Sweet Dream's

Asta däremot ser inte så rolig ut, förhoppningsvis kommer hon dock att återhämta sig från detta igen.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ojdå, vad tråkigt att de gått så illa!
Hämtade själv hem en hona som hade blivit ungefär lika behandlad, kanske lite värre, och det är verkigen tråkigt o se hur man kan låta det gå så långt . 'Djuren har ju inte direkt bett om att få bo hos en..
Hoppas du hittar ett bra hem åt Sally och att asta blir bättre!
kram
Nej fy vad tråkigt… :o( Tur att du fick veta hur det låg till och kunde hämta hem tjejerna så att de får en ny chans.
Jag håller tummarna för att Asta repar sig snart och att Sally får ett riktigt bra nytt hem med massor av kärlek. Ursöta små tjejer är de! Lycka till!!
Sötnosarna, Sally var så rar :) Lillebror ville behålla henne, haha.
Hoppas nu att dom repar sig fort.
Hanna

Det är gräsligt hur någon kan ta sig an djur och sedan mer eller mindre strunta i dem :-(
Ja, det hoppas jag också.
Hppas att din töd också återhämtar sig och blir bra igen!
Ja, verkligen, det är jag väldigt glad för.
Tack! :-)
Ja, det är hon verkligen, riktigt härig är hon- kommer springande så fort hon hör att jag närmar mig :-)
Du kan ju hälsa din lillebror att det absolut går att ordna ;-P
**SMF 237 Sweet Dream's
Åååh va fint att du kunde ta tillbaka tjejerna! Såå fina dessutom!
Hoppas de får trygghet hos dig nu och att Asta återhämtar sig samt att Sally får ett sista, bra hem. Hemskt att de bara har blivit lämnade åt sig själva, men väldans tur att ni fick reda på det så att de kunde komma tillbaka till dig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva öppet såhär och vad som hör hemma dolt, men ja, usch, du vet vad jag tycker. Tyvärr vågar jag påstå att det inte är ovanligt… Folk är superintresserade ett tag och tappar sedan engagemang och låter till och med marsvinen förfalla eller vad man ska säga. Jag har sett det förut på flera håll, tycker inte direkt att det är nödvändigt att nämna namn. Det är svårt att fatta att marsvin kan gå från utställningsklass till gräns till vanvård på så kort tid. Det är en sak att missköta av okunskap men en helt annan att göra så mot sina egna djur som man menar att andra inte ska göra mot sina. Det här är en person som mycket väl vet hur man matar, gör rent öron och klipper klor, det är vad som gör situationen tragisk. Känner för att leta upp gamla inlägg och citera, men då blir det väl förtal. Hur som helst, det drabbar marsvinen att personers intressen förändras.
Jag tror att det man kan lära sig av historierna är att hålla kontakt med köparen under lång tid och inte bara de första månaderna. Det har ju du gjort Sandra, det var mer allmänt jag menade. Att sälja marsvin långt bort är ju en större chansning eller vad man ska säga eftersom det var svårare för dig att ingripa än om de funnits på promenadavstånd.
All kärlek till töserna från mig!
Envishet och drömmar

Att man medvetet kan göra såhär mot sina djur förstår jag bara inte…!
Bra att de kom därifrån ganska snabbt…
Jag fattar inte hur man kan göra så. Asta ser ju bedrövlig ut :/
Hoppas hon repar sig snabbt nu!
#9 Är ju inte helt svårt att själv googla fram informationen för den som vill…
Det är sådana här situationer som gör att vi mindre marsvinsuppfödare som har varit med under 5 - 10 år gärna försöker bromsa lite när vi träffar på nya "entusiaster" i marsvinsvärlden. Säga till folk att INTE köpa på sig en massa nya marsvin av alla upptänkliga raser, att INTE sätta en massa honor i avel samtidigt det första man gör, att det är skillnad på att tycka en massa på nätet och olika forum jämfört med det dagliga och långsiktiga djurägandet/djuromvårdnaden, osv. Och då får vi påskrivet att vi minsann inte ska vara negativa och diktera för andra hur de ska göra, eller något liknande.
Trist är det. Varje gång som ett djurägande visar sig sluta i akut omhändertagande av misskötta djur.
Blir så arg! Det är så onödigt att det ska behöva gå så här långt. Man undrar ju lite vad som händer i huvve på människor som helt plötsligt slutar ta hand om sina djur? Kan bara inte förstå hur man kan se på när ens egna djur i princip "ruttnar bort".. Aja,Dom har det bra nu,alltid något att glädjas över!

# 12. Tycker du att det "varnas" rent allmänt? Jag kan namna ett par exempel här på forumet som beter sig just som du skriver, men märker ingen som inte applåderar. Givetvis hade jag gillat om det var så som du säger, men jag är inte lika övertygad om att "vi mindre marsvinsuppfödare" är särskilt många.
Envishet och drömmar
Ja, du förstår nog vad jag tycker om detta, Sandra… så himla trist. Hoppas att tjejerna repar sig fort!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Usch, stackars små :-( Hoppas de repar sig! Vilken tur att du hittade dem!
Jag sålde ett marsvin och fick senare reda på att hon hamnat på ett omplaceringshem (nya ägaren hörde av sig). Jag tog kontakt med hemmet (som uttryckligen vill att uppfödarna tar sitt ansvar och tar tillbaka djur de sålt) och frågade varför de inte hört av sig när de hade både telefon och adress på stamtavlan. Svaret jag fick var ungefär: Att jag hade förverkat min rätt till marsvinet, jag förtjänade inte att få tillbaka henne. Det går i mina ögon inte alls ihop med att de vill att uppfödare ska ta sitt ansvar för sålda djur.
Vet inte om jag ska känna mig träffad av det som står ovan eller inte :-/ Jag gjorde som står ovan, köpte på mig alldeles för många djur och tog alldeles för många kullar (uppbackad av stora uppfödare). Jag fick "lära" mig att ville man ha något djur köpte man det, när just det djuret inte var intressant längre sålde man.
Jag har också fått sälja av pga min psykiska hälsa. Jag har Aspergers och ev. manodepressivitet, det tog tid innan jag fattade vad jag höll på med och tog tag i det. Mina djur har dock aldrig blivit direkt vanvårdade, men efter jag försökt ta livet av mig fick de mat, vatten och någorlunda städat, inte mer.
Det är tyvärr väldigt lätt att tappa bort djuren om man mår tillräckligt dåligt, jag har aldrig gjort det med mina, men det finns tom föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn när en depression sätter in. Min lillasyster (fosterbarn) var både undernärd och psykiskt skadad när hon kom till oss.
Det känns jobbigt att se folk som är där jag har varit, som köper och säljer på löpande band och inte lyssnar, eller som jag, lyssnar på sin "mentor", den stora uppfödaren som folk ser upp till.
De djur jag sålt till folk jag verkligen litat på är de som råkat mest illa ut (av de jag vet var de finns :-()
Förlåt för väldigt mycket OT (men ändå inte känns det som)
Tillägg: När jag frågade h*n som har omplaceringshemmet varför h*n iallafall inte berättade att de hade "mitt" marsvin där tyckte h*n att jag inte förtjänade att veta. Vad jag fattade, bara för att jag föder upp
#12 Ja, det tycker jag. Är inte tillräckligt duktig på att söka i forumet, men vet att jag själv, luneas, idefix, Cavia, Sandra-B m fl SMF-uppfödare skrivit så i olika inlägg. Och står tydligt i t.ex. denna artikel. Även andra har kommenterat så, t.ex. här, här, här, här eller här.
Sedan har de flesta av oss ett (marsvins-)liv utanför MiF också. Att ta det lugnt i starten är ett av de råd jag oftast ger nyare utställare/uppfödare som jag träffar på SMFs utställningar. Jag anser att det är lättare att få fram information som folk uppfattar på rätt sätt när man gör det i en muntlig diskussion öga mot öga. Inte i inlägg på ett nät-forum.
Periodvis läser jag inte ens härinne och känner inte direkt något ansvar att hålla koll på alla nya som tittar in här med samma frågor om och om igen.

Underbart att denna historia fick ett lyckligt slut och håller tummar att Sally kommer till rätt person.
Verkligen tur att du fick nys om tragedin så att dom räddades.
Visst kan jag förstå att det är lätt att det kan gå överstyr med just marsvin, man tänker gärna att en mer eller mindre går alltid att "klämma" in och sen sitter man där med skägget i brevlådan och har tagit på sig för mycket och börjar se det för jobbigt.
Nej man måste sansa sig och betänka att var och en individ har rätt till fullgod omtanke och omvårdnad.
Men tyvär är nog den krassa sanningen den att sådana här fall som stackars Sally och Asta har vi inte sett för sista gången. 
Marsvin 4-ever
.
Hoppas du får upp Asta i hull snart igen, skönt att du fick tag på dem och inte missade det helt, men det är tråkigt att det händer..