Burskåp bygge :)
Nu har jag tröttnat på att ha mina honor på golvet i deras 100x120cm bur. Jobbigt att städa och jobbigt att stå på knä för att kunna fånga dom.
Så nu ska jag och pappa bygga ett burskåp helt från grunden själva :)
Utseendet kommer vara som en gorm hylla men kommer bygga den själv och måtten kommer vara lite anorlunda.
Innermåtten kommer bli 175x53cm Hade velat ha lite bredare men dom skivorna vi ska ha i botten är bara så breda och eftersom vi har dom hemma så får det bli så.
Kommer bli 3 våningar, alltså 3st separata burar.
Ville egentligen ha plexiglas på framsidan, men det kommer nog bli för dyrt tyvärr så det får bli vanliga skivor runt om.
Kommer måla allt i vitt där inte marsvinen kommer åt att gnaga. Botten kommer kläs med plastmatta och kanter med waxduk.
Hoppas kunna börja bygga redan nästa vecka!
Åh va kul! :)
Är det inte möjligt att ha lite nät på framsidorna då? Då ser de ju ut iaf :) Fast då kanske det skvätts ut en del spån..
Nät får jag inte ha då det sprätter ut hur mkt spån som hellst..
Men framkanten ska inte vara mer än ca 22cm hög så dom kan ju lätt stå med tassarna på kanten och spana :)

Roligt! Ser fram emot att följa bygget!
Var det inte någon lag på att kanterna skulle vara 25 cm höga? Tyckte jag läste det i någon annan tråd?
Takhöjden kmmer vara 50cm ;) Men själva kanterna runt om så dom inte smiter.
#2 Ja misstänkte det :/ Nåja då ser de ju ut ändå!
Hm det finns det väl ingen lag på :/ Isåfall har jag varit olaglig haha :P
För marsvin innebär det att buren måste vara minst 0,3 m2 (vid grupphållning ska varje djur ha minst 0,15 m2 och hona med kull minst 0,25 m2). Minska tillåtna höjd är 25 cm och den kortaste sidan måste vara minst 40 cm.
#8 - Men det är ju upp till tak :)
Hanna
Haha jaså? Ja dåså ;p Men fyy 25 cm upp till Tak bara? Stackars de marsvin som behöver ha det så..
Kul med nytt burbygge :) Plexiglas är inte så fasligt dyrt till bara framsidan, om man köper färdiga delar från ex. Clas Ohlson.
#10 Japp, så är det ;) Och visst är alla de bestämmelserna i minsta laget, helt klart.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Sågade till bottnarna och kortsidorna idag.
Kommer måla allt förutom insidan med vit lackfärg så det blir lätt att torka av om det nångång skulle komma Ohyra hit.
Botten kommer istället kläs in med en tjockare vaxduk som jag hittade igår och insidans väggar kommer kläs med vaxduk. Allt för att det ska vara så enkelt som möjligt att hålla rent.
Väggarna blir 26cm på bakväggen och sidoväggarna. Framväggen kommer vara 22cm och framväggarna kommer gå att fällas ner så det blir så enkelt som möjligt att städa ur spånet.
Imorgon ska jag köpa färg så jag kan börja måla det som är färdigsågat.
Tänk på att inte välja giftig färg. Lackfärg kan vara väldigt giftig har jag hört så kolla upp det innan.
Hanna
Jag vet. Därför ska jag inte måla insidan och på övriga ställen kommer dom inte komma åt :)
Kan tipsa om att olja in de sidorna på träet som ska vara inåt med paraffinolja, så drar de inte till sig fukt. Helt giftfritt och rätt billigt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vi använder färg vi har hemma för att de ska bli så billigt som möjligt. Dom kommer inte komma åt kanterna där det är målat.
Det gick lite segare att bygga detta burskåpet än vad jag hade tänkt.. Har varit tvungen att måla kanske 5ggr för att att det ska bli en yta som går att torka av lätt.
Botten är inklädd nu så nu ska bara kanterna runt om kläs in sen kan burarna börjas sättas ihop.
Sen måste vi köpa brädor som kommer hålla upp allt. Detta bygget kommer nog väga uppåt 60kg (!) när det är klart så vi får bygga ihop det inomhus, annars kommer det nog gå sönder :p
Jag hoppas det kommer vara klart om en vecka. Eller det måste vara klart då.
Ikväll sätter vi ihop den sista buren. Ska då även silikona kanterna och måla en sista gång på burens yttersida som syns.
Imorgon är allt klart och den kommer sättas ihop :) Så förhoppningsvis kan dom flytta in i morgon kväll om silikonen torkat.
#17 Så roligt! :D
Ja det ska bli skönt att det snart är klart. Trodde helt ärligt att det skulle ta en max en vecka att bygga klart ;) haha. Men nu 3,5v efter att vi började så är det snart klart.
Jaa, man tror alltid det går fortare än vad det gör :S
Du får lägga in bilder imorgon! :-)
Nu är allt klart!! :)
Mina fyra honor har fått flytta in längst ner och Bagheera och Berra bor längst upp. B & B blev verkligen glada att få nästan dubbelt så stort mot vad dom var vana vid. Så till och med Berra rörde lite på sig ;p
Översta burens framkant är ca 25cm hög och dom två burarna under har 21cm hög framkant.
#21 Det blev ju jättefint!
Väldigt snyggt och bra storlek också, du måste vara jättenöjd! (Och grisarna också såklart;)
Tack båda :)
Är väldigt glad att det äntligen är klart. Ska nog gå ut snart och bygga några hus till dom. Är lite fattigt med inredning just nu.
Vad fint det blev! :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#21 Riktigt fint! Den buren har du lyckats bra med :-)
//Emma
#21 - Fint det blev :) Vad har du behandlat träet med på insidan?
Hanna
Åh snyggt det blev!! Vad är det för smarta hållare till vattenflaskorna du har fått tag på?
#28 Det är målat med trälack 8ggr. Och nej dom kommer inte åt att gnaga på det.
#29 Det är vattenflask hållare som är till för cykel egentligen :) Kostar 19:90:- på Biltema. Funkar jätte bra med såna om man har 320ml flaskorna :)
Fasiken vad smart!! Måste jag skriva upp någonstans till mitt framtida burbygge! =))
#30 - Okej. Tyckte att det såg så svåravtorkat ut så det var därför jag frågade.
Hanna
Supersnygg ju!
Jättesnyggt det blev!^^ Ska kanske ta och bygga mig en sådan *funderar* Kan du inte berätta lite vad det hela kostade och så? 
Jätte fin! :)
-// Ida
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Vi hade det mesta hemma redan. Det enda vi köpte vad silikon, waxduk och brädorna som håller upp allt.
Skivorna som är botten och sidor hade vi och samma med färg och skruv.
Så detta kanske kostade 400kr att bygga. Men det blir ju såklart mer om man måste köpa allt nytt.
#37 Okej tack :D Mina föräldrar har nämnligen en grom hylla hemma hos sig som bara står och samlar damm :P Så nu blir det att göra en ny mer praktisk bur till Grisfisarna ^^
Verkligen superfint!! Blev jätteinspirerad att göra ett eget hemmabygge nu. :o)
Riktigt fint och stilrent, det gillade jag! plexiglas är inte det billigaste allternativet, jag har själv ett burskåp som jag satt trä runt om tillfälligt, ska ha plexiglas fram som ska gå att fälla ner med hjälp av gångjärn men det är så väldigt dyrt till den storleken jag har så har inte fått tummarna loss att köpa det men nu erbjöd min pappa sig att betala hälften så snart så ska vi fixa det!
Tack :)
Ja plexiglas är dyrt, iaf om man ska ha långa bitar som det skulle behövts till detta.