Klippa långhårig tjejen?
Vi har en långhårig tjej här hemma som har världens lenaste vita päls. Den tovar aldrig men däremot blir hon smutsig i rumpan. Det kommer kiss och annat så pälsen blir gulbrun. Jag brukar klippa pälsen så att den blir lite kortare men så har jag läst att det finns de som trimmar pälsen.
Så min fråga är om jag kan trimma hela henne? Vad för typ av trimmer använder ni och blir de inte rädda av ljudet och burret? Hon är redan nu inte så förtjust i när jag försiktigt klipper hennes päls runt rumpan… Finns det risk att pälsen ändrar karraktär om jag börjar klippa hela henne? Tycker den har blivit lite lockig där jag klippt tidigare.
Undrar också om någon av er har sett era marsvin dra varandra i pälsen? Vår korthåriga brukar nämligen sitta och dra kompisen i pälsen lite då och då. Ser lite knäppt ut och jag vet inte om det är av kärlek eller om hon retas?
De som har skrivit att de trimmar marsvinen menar att de trimmar deras korthår inför utställning, man rycker bort de grova hårstråna så att de ska få en jämnare, mjukare päls. Alltså är det inte trimma så som du tänker det. Det bästa vore nog att klippa hela henne lite kortare, en trimmer tror jag bara skrämmer marsvinet. Och pälsen kommer fortsätta växa hela livet, så om du vill ha ett långhårigt marsvin igen så kommer de växa ut 
Pälsen borde inte ändra sig, men jag har inte haft något långhår så jag kan ha fel, kanske för att den e kort? Jag har ingen aning , annars är det om den var blöt, då kan den bli lite lockig ibland..
Korthåret som sitter och biter i pälsen tuggar av marsvinets päls, det är bara ett dåligt beteende och inget av kärlek.
Jag körde med en hårtrimmer på min ena peruan som skulle behandlas mot static och han brydde sig inte det minsta.
Tänk bara på att en vanligt människo hårtrimmer inte klarar av marsvins hår. Så det är nog bäst att använda en som är avsedd för hund eller likande. Om inte den man har är väldigt kraftig.
Annars räcker det väll att du klipper den kort kort i rumpan? Jag har också ett vitt långhår och hon kissar ner sig med en gång. Så hon hålls med kort päls i rumpan.
Jag klipper mina med trimmer ibland. Ska man klippa ner dem helt och håller tycker jag det blir ett mycket snyggare resultat då pälsen blir lika långa överallt.
Ofta klipper jag bara magen och en bit upp på sidorna då jag vill ha dem långhåriga.
På vintern tar jag bara rumpan, klipper rejält kort en bit upp mot ryggen, runt könet, insidan av benen och lite framåt magen. Släpet låter jag vara kvar över det klippta och toppar det så det inte syns att grisen är klippt en bit uppåt ryggen.
Mia helt nerklippt med 1mm skär ca 1-2 månader tidigare
Tack för alla bra svar!
Det verkar ju alltså som att man kan köra trimmern men har de inte blivit rädda? Hon fick en omgång med saxen igår och sedan en tvätt i rumpan så nu är hon snygg men det växer ut så snabbt. Hon piper så fort man råkar dra henne lite försiktigt i rumphåren så hon är nog lite känslig där…

Lånar tråden lite
Tror ni en vanlig miniklippare skulle orka med marsvinets päls? en sån man använder till tassar, öron osv. Batteridriven.
MVH Erika :)
#10 Ja, det går bra, men jag vet inte hur mycket det sliter på skäret. Marsvinens päls är mycket lättare att klippa än tex Pudel då grisarna har relativt grova strån.

#11 såg att de var ganska billiga så man kanske skulle köpa en och testa på långhårsdamerna här hemma :)
MVH Erika :)

Jag har hört att de klippare som funkar bäst på marsvin är såna för får.
Har en långhårig hon som beter sig som du beskriver # 9, så jag rakar henne. Nu är hon betydligt mer harmonisk och rör sig mer, men är fortfarande öm i det lilla hår hon har kvar (huvudet, hakan). Jobbigt för henne att vara född i fel kropp sådär.
Envishet och drömmar
#12 Är det dem som Imazo (grossist) säljer? De finns bla i djuraffärer och på Claes Olsson har jag också sett. Köp inte en sådan, de suger! Klippte tassarna på min hund en gång och fick sedan lämna tillbaka dem för då var skäret slut. Imaokillen bara suckade, han var tydligen väldigt van vid reklamationer av just den maskinen. Tyvärr kommer jag inte hiåg vad märket heter.