Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3229 ggr
voice
0

Livrädd

Fick i söndags hem en marsvinshona (med kompis) från en djuraffär. Väl hemma är hon väldigt skygg. Hon sitter inne i huset hela tiden och flyr så fort man närmar sig henne. Hon är född i februari så hon har suttit länge i djuraffären utan att någon hållt på med henne.

Nu undrar jag om ni har några tips på hur jag ska få henne att lita på mig? Kommer hon gå att få social och trygg, eller har hon lämnats ifred för länge?

Binajis
1

Jag skulle börja med att skaffa ett hus som inte är så isolerande. En bräda genom gallret i buren eller ett hus som är som ett bord alternativt att huset bara har tre väggar och alltså helt öppen framsida. Där kan marsvinet söka skydd utan att bli helt avskärmat från omvärlden. Det är också lättare att hantera henne då utan att behöva lyfta bort huset och därmed skrämma henne ännu mer.

Sedan skulle jag råda dig att klappa henne mycket i buren. Hon lär springa iväg i början, men "förfölj" henne försiktigt med handen och klappa henne på sidan bakom huvudet/öronen. Gå sedan iväg från buren, så hon märker att det inte alltid betyder att man blir jagad och upplyft när en människa är i närheten.

När man ger godis/grönsaker till sina marsvin är det lätt att man bara lägger ner det i buren och sedan går därifrån. Gör som så att du alltid provar locka på marsvinen en stund med godsaken i handen, innan du lägger ner det i buren (de måste ju få det även om de inte kommer fram och hämtar det i början). När du väl lagt ner det i buren får du gärna sitta kvar en stund, läs en bok eller liknande, så de blir van vid din närvaro. Jag är övertygad om att de inte kommer kunna hålla sig från maten alltför länge Flört

Fortsätt så ett tag så tror jag du kommer märka resultat fort. I början kommer marsvinen springa iväg när du ska klappa. Nästa gång kommer de stanna upp och se ytterst skeptiska/rädda ut. Sedan kommer de stanna upp och se ut som "jamen klappa då…" och vips, så tycker de att det är skönt när du kliar och stannar kvar när handen kommer :-) Har själv sett dessa små steg många gånger och det är ganska roligt att följa.

När du har marsvinen i famnen så är ju steg 1 ett relativt lugnt upplyftande. Är själva fångandet och flygturen till din famn väldigt obehaglig så kommer det ta lång tid innan marsvinen tycker det är trevligt att komma upp i famnen eller ens gilla ditt sällskap. Steg 2 är att alltid ta det försiktigt och steg 3 är att alltid erbjuda något mumsigt :-)

Hela hemligheten är väl egentligen att marsvinen ska gilla att komma till dig. Annars kommer det aldrig bli tamt. Sen om det är skrämt eller helt enkelt inte vill komma är frågan.

Oj, det blev långt… hoppas mina tips hjälper :) Lycka till!

Bara ett tips till. När du sätter ner marsvinen i buren igen så sätt ner det med rumpan först. På så sätt undviker du att marsvinen blir hysteriska och hoppar ur famnen halvvägs ner i buren, vilket är vanligt med otama/otrygga djur.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

voice
0

Tack för ditt långa svar!

Får hoppas att jag kan använda mig av dessa knep, men du tror alltså inte att det kommer vara några speciella svårigheter med henne med tanke på att hon är lite äldre?

Sen måste jag bara förtydliga hur rädd hon faktiskt är, hon tar alltså inte någhon godsak i närheten av mig eller då jag har henne i famnen…

Creation
0

Så länge du lyder råden #1 gett borde hon bli tam i normal takt. Äldre marsvin tenderar att vara vanare vid ljud, så hennes ålder borde enbart vara en fördel. Men det beror ju visserligen på vilken behandling hon fått hos djuraffären.

Att hon inte tar någon grönsak eller godsak från dig i din famn eller i närheten av dig är inget konstigt alls. Du har bara ägt henne i två dagar! Tålamod gäller. Att få ett marsvin tamt(för detta handlar troligen om tamhet, ej om hur skyggt eller modigt marsvinet är till personligheten) tar tid.

Mina två hanar blev tama på riktigt först efter 1,5-2 månaders vistelse hos mig. Kan tillägga att den ena av dem inte åt ur min hand förrän efter minst en månad. Idag är han en riktig mysgubbe! Den andra tog det 1-2 veckor för. De var ganska fega under hela tamhetsprocessen.

Så att din hona inte är tam efter två dagar är inget konstigt över huvud taget. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
1

Jag brukar säga att ett nytt hem alltid är ett nytt hem oavsett marsvin. Hon har inga erfarenheter av er så det blir en nystart - liknande när man tar hem en unge.

Du får ha tålamod, hon kommer så småningom känna sig säkrare i ditt sällskap och som mål kan du väl ha att hon tar mat ur handen. Kanske blir hon aldrig riktigt tam, det beror på så många olika saker, och det kan bli så även när man tar hem en 5-veckorsunge och gör allt "rätt".

Hur är hennes burkompis? Känner hon sig säkrare så får vi hoppas att hennes burkompis tar efter och känner lugnet hos den som är mer orädd :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Blomfrun
1

Jag köpte för ett år sedan två äldre honor varav den ena var väldigt skygg och rädd. Hennes kompis var dock lugn och trygg. De hade bott utomhus i en friggebod med en tillhörande utedel som endast var inhängnad med ett mycket lågt ostabilt staket av kycklingnät. Kan bara tänka mig hur många katter etc som besökt dem i utedelen. Rädslan för katter märkte vi tydligt i början och för den skygga var allt som kom uppifrån farligt. Det tog lång tid innan hon ville bli upplockad men konstigt nog har hon hela tiden visat tillgivenhet trots att hon varit rädd. Idag dyker båda två fram till gallret så fort vi kommer i närheten. Det tar med andra ord lite tid med ohanterade djur innan de blir riktigt tama och tillgivna. Pröva med gurkstavar som du erbjuder framifrån, inte uppifrån. Lycka till med din lilla hona

Binajis
0

#5 Där sa du något!

Voice, se till att du inte böjer dig över buren alltför ofta. Försök inte heller klappa marsvin genom takluckan utan bara från sidoluckan. Sånt som kommer uppifrån ses nästan alltid som ett hot, speciellt då hos rädda marsvin. Din hona kommer vara nog skärrad när du kommer från sidan.

voice
0

Tack för alla svar, klart man vill att marsvinet ska vara urkeligt så fort det kommit innanför dörren! Ska ta det lugnt med henne nu i början…

1# Har nu bytt ut huset mot en planka genom gallret, tror att det är en bra idè så slipper jag skrämma dem genom att lyfta huset!

3 & 4# Skönt att höra! Då borde det med andra ord inte vara så stora skillnader mellan ett yngre marsvin och henne. Däremot tycker jag nog att hon är väldigt ljudkänslig jämfört med andra marsvin. Hela hon rycker till när man håller henne och hon hör ngt ljud. (Kan vara så tyst som en sked mot en tallrik.)

Idag när jag tog upp henne var hon betydligt lungnare än tidigare! Hon nosade runt lite istället för att sitta helt stel och eftr ett tag tog hon till och med lite gurka!

Min lillebrors marsvin, som delar buren och är yngre, är inte lika skyggt utan vistas utanför huset mycket. (Även om hon försvinner i där såfort man kommer). Hoppas hon kan ta efter denna lilla modiga dam!

Idag när vi satt bredvid varandra i soffan med våra marsvin började min hona pipa lite på ett gulligt vis och när jag slutade klappa henne smög hon över  soffan och upp i min brors knä för att sitta bredvid kompisen. Kan det vara en bra idè att he dem uppe samtidigt för att hon ska känna sig tryggare?

Binajis
0

#7 Det låter som att din rädda hona bara var väldigt känslig för flytt. Hon lär krypa ur sitt skal allt eftersom, att hon tar gurka ur famnen är ett bra tecken :) Ha gärna båda uppe, om du tycker det känns bättre :-)

voice
0

#8 Jo, det känns ju jättebra! Tack för alla dina bra tips!Tungan ute

Binajis
1

#9 Bara roligt att hjälpa till! Skrattande

Rent allmänt så tycker jag marsvinens beteenden är otroligt fascinerande. Det är därför jag har marsvin, inte för "husdjurandets skull". Hoppas mina tips ger något nu då :-) Håll oss gärna uppdaterade!

voice
0

Absolut! Ska bli roligt att följa utvecklingen nu när man redan kan se lite skillnad, kan tänka mig att det kan hända mkt på några månader!Tungan ute