Nykastrerad hane- Frågor!
Idag kastrerade jag en omplaceringshane. Operationen gick fint och även uppvaknandet. Han ko hem vid tvåtiden och har suttit i transportburen med värmeflaskor fram till kvällen.
Nu är han i sin vanliga bur med handdukar som underlag. Han har ätit ggurka, lite gräs och små tuggor morot. Går och pratar med tjejerna.
Jag har läst på så gott det går både här och där men undrar
* Hur mycket behöver han äta för att jag sakll vara lugn? Han äter mindre än normalt men äter ändå lite grann.
*Jag har Critical Care hemma skall jag ge en dos innan jag går och lägger mig i förebyggande syfte?
*Hur många dagar skall jag hålla honom under extra uppsikt vad gäller ätandet?
Kom på en fråga till!
Nu står hans bur bredvid tjejerna så han kan prata med dem.
Bör jag flytta bort honom så han inte slår på bakbenen och snackar?
Vet tyvärr inte om kastrerade marsvin, men katter och hundar brukar inte ha några större problem efter en kastrering. Första dagen är det normalt att dom inte äter så mycket som normalt, men sen bör han ju komma i sin normala form igen,
Bara att han är uppe och går och pratar och äter är ju ett jättebra tecken så tror nog att du kan gå och lägga dig tryggt =)
Ta det lungt :) Min kastrat var pluttig i maten, men han åt oftare när han precis blev kastrerad i våras.
Det viktigaste är ju att han får i sig vatten och fibrer (hö), så gör hövatten och ställ i kylskåpet under natten, och om han inte har kommit igång med att äta hö själv så kan du ge honom av vattnet i en pipett/spruta i munnen :)
Jag skulle inte kunna tänka mig att han kan komma till skada om han står vid tjejerna. Men håll koll på honom så att han inte gör för hastiga rörelser som kan riva upp ingreppet :)
Lycka till!
Han fick en liten dos Critical Care igår kväll och lite nyponsoppa så jag kunde sova lugnt ;)
Idag äter han sin frukost med maskrosblad och gurka (hö är svårt att avgöra om han ätit eller ej). Ordnar med hövattnet så han får det efter jobbet ikväll…bättre mata en gång för mycket än en gång för litet tänker jag.
Jag kan inte mer än hålla med ditt eget citat hellre än gång för mycket än en gång för lite =)