Kan detta vara nyttigt?
Jag har fått höra av min mammas jobbarkompis att hon gav filmjölk till sin ena marsvinshane som hon hade för ett par år sedan, och att det var av en leg. veterinär hon fick detta tips om….
Han blev hela 8 år och hade problem med återkommande varbölder … Kan detta vara nyttigt att ge? Låter lite sjukt i mina öron.
Det är ju nyttiga bakterier i filmjölk, ungefär som Proviva. Dock tror jag vuxna marsvin är laktosintoleranta.
En bok jag läste skulle marsvin/kanin endast ha morötter som vattenkälla utom när det var varmt, då skulle de få vatten. Vid dräktighet och digivning skulle de ha mjölk som vätskekälla.
Gaaaaammal bok kan tilläggas. Tror ungarna skulle tas från mamma marsvin vid 2 veckor också :-O
#1 Okej tack Emmy! :) Jag har läst (kommer ej ihåg vart) att marsvin är laktosintoleranta och ska därför inte äta mejeriprodukter alls. Så jag var bara tvungen att skapa denna tråd och höra folks åsikter om det hela :)
Min kastrat har ju en "tömd" varböld nu, det var därför jag också ville veta om man kan ge dem filmjölk mot det. Någon som vet? Har testat?