Knuta på ryggen
Idag ska jag med mitt ena marsvin till veterinären för att kolla en knuta på ryggen. Den är under huden och under pälsen så man kan inte se den. Den är ungefär som en ärta och den känns när man klappar honom. De sa att fettknutor är vanliga men lät tveksam när jag sa att han är under ett år gammal. Någon som har erfaranhet av liknande?

Har tyvärr aldrig varit med om nått liknande.Men tänkte bara önska dig lycka till hos veterinären.Håller tummarna att allt blir bra :)
Jag önskar dig också lycka till och hoppas på att det är nåt ofarligt! :)
Usch då det lät inge vidare :( tyvärr har mina aldrig haft sådana. Lycka till hos vetten. Vi håller tummarna/tassarna här hemma :)
Tack #1,2 och 3 för lyckönskningarna.
Mina hanar har bråkat mycket och är nu separerade. Tidigare hade han lite sår på ryggen eftersom han blev biten och då kändes det mest som en liten bula som var från ett bett. Nu märker man det även när man bara klappar honom och det gjorde man inte tidigare. Då var man tvungen att riktigt undersöka honom för att märka den. Så det lovar ju inte så gott. Och han är som är så pigg och glad i övrigt. Förutom att han sedan separationen har försökt att bita sig ut ur buren (är lite oroad för hans tänder) för att komma till sin fd kompis. Han äter lika mycket och beter sig annars som vanligt.
Det var en talgkörtel och det är ganska vanligt. Hon tog ett prov på den och drog ut något som till 99% tyder på att den är talgfylld. Eftersom den är liten fortfrarande, men förmodligen kommer att växa, så tyckte hon att vi kunde avvakta. Blir den typ dubbelt så stor så kan man ta bort den. Eftersom det är riskfyllt att söva marsvin så ska man inte göra det i onödan sa hon. Den kan också spricka av sig själv. Trevlig veterinär som själv har marsvin hemma.