Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1320 ggr
gickan87
0

Viktfråga + trygghetsfråga

Hämtade i torsdags hem 2 marsvinskillar på ca 8 veckor.

De är väldigt rädd fortfarande och jag tror inte att den ena äter så mycket kraftfoder som han borde då han gått ner i vikt.

Dum som jag var så vägde jag dem inte första dagen, men vägde dem nu ikväll.

"Gangster" väger idag 521 gram

"Namnlös" väger bara 427 gram

Herr namnlös känns också mycket tynre samt är den som är mest rädd, sist fram till maten osv.
Hur gör jag för att få upp honom i vikt?

De är båda som sagt väldigt rädda av sig. Men de har 3 olika hus som de kan gömma sig i buren så de borde känna sig trygga. De är framme när ingen är i närheten. De bor ihop med en äldre hane och han agerar väldigt bra som pappa till dem. Ropar efter dem om de går för långt bort ute på golvet osv.

Hur får man dem mer säkra i buren? vet att det tar tid men att den ena magrar av är en varningsklocka för mig. Hö plockar och tuiggar de på nästan hela tiden då det ligger stora tussar i buren.

Vill få dem mer trygga i buren innan jag börjar hantera dem mer som gos i famnen osv. Just nu bärs de bara från buren ut på golvet också tillbaka igen då.

MVH Erika :)

Stormviskaren
0

kraftfoder är inte så viktigt att dem äter och på vikten till dne ålder tycker jag att de låter okej. Hö är basfödan och deras kost ska till 80% bestå av hö. Det finns vissa som inet ens ger pellets till sina marsvin för djuret behöver inte det. så jag tycker inte att du ska oroa dig så länge dem äter hö och grönsaker.

Abico
0

Vad får dom för mat? Utöver hö?

Prata med dom, rör dig mycket runt buren men gör det lugnt. Skrev faktiskt precis ett inlägg i min blogg om att läsa böcker för marsvinen. Jag tycker att det är kanonbra för marsvinen vänjer sig vid din röst och att ha dig nära. Om dina pojkar är så jätterädda så låt dom vara i buren då, men sitt jämte den och läs för dom. Det måste ju inte vara en bok heller om du inte är mycket för att läsa, dagstidningen eller reklam funkar det också Flört

Hanna 

Caspia
0

# 2. Eller så sitter man bredvid buren när man pratar i telefon.

Envishet och drömmar

Abico
0

#3 - Jag pratar inte i telefon, det är obehagligt att inte se den man pratar med ;)

Hanna 

gickan87
0

#2 Carrier pellets men pga sjukdom med det så kommer jag övergå till Lottie.

Sen får dem grönsaker morgon och kväll. (vitkål, broccoli, morötter, paprika, gurka m.m)

att sitta bredvid och läsa var ju ett smart tips!

Var mest orolig för vikten faktiskt.

MVH Erika :)

Aristarcos
0

Tryck in lite hö i husen så höet är lätt att hitta för den mest rädda, tror att det ger sig när de kommit in i era rutiner bara att det tar lite tid innan de vänjer sig.

Stormviskaren
0

jag läste i mm om en uppfödare som gav marsvinen lite hö i taget. marsvin är nyfikna djur o direkt det kommer in ny mat i buren så börjar dem äta. så ger man dem lite hö många gånger om dagen så får dem i sig en del. det fungerar utmärkt på mina djur!

Creation
0

Inga konstiga vikter alls. :-) I samma ålder vägde mina marsvinskillar 500g och 400g. Givetvis ska man dock alltid gå efter muskulatur och hur marsvinen verkar må av vikten. Håll koll på vikten hädanefter.

Råder dig att läsa denna tråd ang. tryggheten. Jag tycker inte att en vecka är någon tid i detta sammanhang. ;) Så ge det mer tid, de ger sig nog sinom tid.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.