Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4502 ggr
Creation
0

Urinvägsinfektion + äter annans avföring

Urinvägsproblem nummer 3 & 4 för i år….(!?)

Under 2 veckors tid har jag sett ett antal röd-/orangetonade kisspölar i buren. Inga av mina marsvin har någonsin fått rödfärgat kiss av grönsakerna, men för säkerhets skull fick de inga röda grönsaker under i alla fall 3-4 dagar av dessa två veckor. De röda fläckarna upphörde inte. De rödtonade pölarna blev flera och färgstarkare(dock är detta det enda symtomet vad jag kan märka).

Så jag tog den ena av mina killar, Domino(som jag antog skulle vara den smittade), till veterinären idag och fick baytril utskrivet. Inget urinprov togs dock. Men nu ser jag att också Rabarbers kiss har en annan ton. Rabarber går också sen några dagar tillbaka ofta runt med nosen i Dominos rumpa för att äta upp hans bajs. Vad betydde detta nu igen?

Jag är så himla less på detta…
_
Hur_ går det här till, varför har alla mina marsvinshanar i år blivit drabbade av sånt här? Inget har förändrats i skötselväg. Jag kan inte annat än anta att det är smittsamt, att det skett en kedjereaktion(Dianthus till Domino till Rabarber). Men samtidigt läser jag olika överallt, vissa säger att det är smittsamt, men många säger att det inte är det. Veterinären sa idag att det inte smittar. Vad ska man tro?

På samma gång har marsvinen gått ner mycket i vikt(muskelmassa) de senaste två veckorna och har till råga på detta haft static jättenyligen. Förbannade otur och förbannade sjukdomar. Jag trodde det var slut med problem för i år… jag avskyr att ha otur.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Flemming
0

Jag vet inte hur påläst du är men denna länk verkar ge en hel del svar:

http://www.veterinaren.nu/artiklar/gnagare/infektioner-och-parasiter/urinvagsinfektion-marsvin/129

flemming

Creation
0

#1 Jag har läst den där artikeln förut, men det ger inga konkreta svar till varför det blivit såhär och det står ingenting om ev. smittorisk, tyvärr. Det står ju bl.a. "Eftersom man inte vet varför urinvägsinfektioner är så vanliga på marsvin är de svåra att förebygga".

Jag förväntar mig inte att någon kan komma med några svar på min fråga om hur det blivit såhär egentligen. Det var mer för att skriva av mig.

Flemming
0

"Det är vanligt att bakterierna kommer från Artiklar med detta nyckelord" rel="noopener noreferrer" target="_blank">avföring som fastnat i pälsen runt analöppningen och urinrörsmynningen"

Marsvin har en tendens att nosa varandra i baken …

Annars får jag hänvisa till din egen artikel här på forumet!

Jo jag förstår att du vill skriva av dig för har man så mycket oflyt på ett år då måste ventilen öppnas …

Jag drar mig tillbaka för natten eftersom jag har slutat tänka klart …

Bästa hälsningar

Flemming

Creation
0

#3 Jo, jag är medveten om vilka möjliga orsaker som finns och jag vet hur det åtgärdas o.s.v.(annars hade jag ju aldrig skrivit/kunnat skriva artikeln), däremot vet man ju inte vilken som gäller i alla fall. Att båda fått bakterierna från avföringen har jag anledningar att tvivla på. Deras bur är och har alltid varit väldigt ren.

Det konstiga är inte att Rabarber nosar Domino i baken, det konstiga är att han äter upp hans avföring på samma gång.

Abico
0

Jag har varit med om att marsvin ätit varandras bajs i första hand när dom varit dåliga (lösa) i magen.

Som sagt tycker jag att det är jättetrist att du ska ha sån otur. Samtidigt känns det som om det kan vara något miljörelaterat eller smittsamt eftersom det dykt upp så tätt på flera marsvin i samma bur. Du har inte bytt spån eller så föresten? Så att det kan hänga ihop med det? Tycker att kisset ibland verkar få en annan ton på vissa spånbalar jag köper, vet inte vad det beror på eftersom jag alltid köper samma sort men det kan väl kanske skilja från träd till träd…

Hanna 

Lyan
0

Det med spånen känner jag igen också, det skiljer mycket från bal till bal.

Jag har inga svar om dina killar (styrkekramar iallafall! Fruktansvärd otur :-(

Men jag har hört en del från folk jag känner.

Den ena hade sina djur i ett stall, djuren dog en efter en utan att h*n visste varför. När de var så få att de fick plats inne tog h*n in dem och de blev friska. Varje försök till nya marsvin i stallet resulterade i i döda djur.

En annan fick E-coli i vattnet

En tredje en säck dåligt foder

Och en fjärde fick mycket friskare djur efter att ha installerat vattenrenare (tror det var kloret som var för högt)

I de tre första fallen dog djuren dock som flugor :-( Den fjärde vet jag inte hur de upptäckte det.

Kolla vattnet? Kan det vara något mysko där? Hårt, basiskt, klorrikt mm. Vet inte om man kan använda tester för akvarier annars borde det gå att ta kontakt med vattenverket i staden.

Lycka till!

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

idipidi
0

Jag tror faktiskt inte att det behöver vara infektion. Om vet. inte kollade efter bakterier i urinen så vet du ju inte säkert heller? De får färgad urin av vissa växter utifrån. Framför allt av maskrosor men jag tycker att man kan se det ibland annars också när man plockat grönt till dem. Så länge de inte gnäller när de kissar så förstår inte jag varför det skulle vara UVI?

Creation
0

#5 Hm… antar att det beror på det. Rabarber var lite dålig i magen för någon vecka sedan, men att han fortfarande gör det när han är bra igen förstår jag inte riktigt.

Kisset är inte rödtonat i spånet bara, det är rödtonat på ex. vita handdukar med. Jag använder också samma spån som jag alltid gjort.

#8 Låter knasigt ifall vatteninnehållet har förändrats till det sämre utan att man meddelats, men jag kan ju kolla upp det där…

#7 Jag tänkte på det med, men grejen är ju den att de inte fått nåt grönt utifrån heller under de dagar jag inte gav röda grönsaker. Under den perioden har jag ingen aning om vad som fick urinen röd. De har inte fått mycket grönt utifrån på sistone över huvud taget egentligen.

Men jag ger bara Domino antibiotika och ser… enligt veterinären bör symtomen försvinna efter 2-3 dagar, så har de inte gjort det får jag väl se efter andra anledningar.

FeliciaS
0

Usch då :/ Det är inte rättvist om de också har urinvägsinfektion! Jag håller tummarna, förhoppningsvis är det inget farligt.

Vad har de fått att äta? 

Jag tycker i alla fall ni ska ta urinprov så att ni verkligen kan se om det finns blod i urinen, då får du åtminstone veta säkert. Det gjorde vi på Frideborg som du vet, och det visade att det fanns hemoglobin där. Dock kissade hon helt normalfärgat och utan symptom när vi var där och det veterinären tryckte ut (dock började hon låta när han tryckte på urinblåsan, men inte alls som skrik vilket var vanligt om det var en infektion).

Om det skulle vara infektion, och om symptomen inte skulle försvinna tycker jag ni ska testa Bactrim istället. Jag gav Frideborg baytril i juni när jag såg symptom, doserade samma som Hera fick när hon var sjuk. Dock hjälpte inte det. Nu i augusti fick hon bactrim och (peppar peppar) har hon inte visat minsta symptom och sista dosen fick hon i onsdags morgon.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#9 De har inte fått något annorlunda foder än vanligt… morot, paprika, vitkål och broccoli. Gräs när vädret tillåter(vilket det inte gjort mycket på sistone). Någon gång tomat, någon gång majs och någon gång gurka. En period blev det dock mer paprika+morot än vanligt och därav minskningen av röda grönsaker. Man tycker att det röda kisset borde avta någon gång under två veckorsperioden ändå, då kosten varieras och jag inte ger någon grönsak precis varje dag?

Eftersom det inte är något som helst konstigt med fodret har jag svårt att tro att det skulle vara annat än UVI. Har nu märkt att de kissar mer än tidigare, samt har ett tag tyckt att de sett mer koncentrerade ut(dock är det lite svårt att veta), så själv finner jag egentligen inte att det råder någon tvekan.

Hur länge fick Frideborg baytril och vilken dosering? Jag ska ge 1/3 tablett per dag i 7-10 dagar.

Creation
0

Nu ser jag rödtonade kissfläckar i lilltjejans bur också, så antagligen var det inte UVI då. Skönt!

Men jag är samtidigt så förvirrad… vad kan i så fall färga deras urin? Det jag är mest förvirrad över är att detta aldrig har hänt förut, fastän jag gett samma grönsaker i samma mängd hela tiden(och i några dagar inte gav några röda grönsaker alls). Kan någon av grönsakerna innehålla extra mycket färgämnen? Kan gräs färga urinen?

Förvirrande och också irriterande, för jag vill inte att det ska vara rödtonade kissfläckar i mina marsvins burar hela tiden. Börjar undra om det inte beror på paprikan från willys… mamma köpte hem massor p.g.a. lågt pris där och någon vecka senare började marsvinen kissa mörkt. Nu när tjejen bott här en vecka och fått bl.a. paprika börjar hon också kissa mörkt. Jag undrar, jag undrar…

Någon som vet om marsvin kan få några biverkningar av att få antibiotika trots att sjukdomen ej är befintlig förresten? Dommie fick antibiotika 5 dagar, Rabbe under 3. De äter normalt och verkar mår bra. Ska fortsätta ge proviva några dagar, så att de får lite mer goda bakterier i magen igen och inte blir sjuka av hela händelsen.

FeliciaS
0

#10 Jag kommer faktiskt inte ihåg, hade dock kontakt med en veterinär ang. doseringen även om ingen skrev ut den. Nu fick hon fick 0,7 ml Baytril 2 ggr/dag i 7 dagar, vilket hjälpte. Jag har aldrig fått det i tablettform :P

#11 Men så skönt! Då kan det omöjligt vara uvi, det låter jättekonstigt. Jag har aldrig varit med om att marsvinens urin färgats av gräs. Det kan säkert vara paprikan, den borde innehålla ganska mycket färgämnen eftersom den har väldigt stark färg (?).

Under den relativt korta tiden har jag svårt att tänka mig att biverkningarna blir annan än att mag- och tarmbakterierna påverkas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Vad jag har hört så kan morot färga urinen om dom får mycket?

godisgrisen
0

Det finns massor av olika gräsarter. Jag vet en sort, tyvärr kan jag inte namnet på den som färgar marsvins och framför allt kaninkiss rödbrunt. Det kan faktiskt vara gräset som färgat.

Mari
0

Ja morötter kan ge färgat kiss samt paprika (speciellt röd)

Det jag fått för mig med hanar är att de är mer känsliga för infektion då de går och släpar själva "paketet" i marken nästan hela tiden och speciellt när de kissar så det lätt kan komma in smuts i urinröret. Kanske om man försöker städa oftare så det knappt hinner bli smutigt samt håller deras rumpor rena speciellt om de är långhåriga.

Jag har heller aldrig hört att det kan vara smittsamt? Det är det väl inte med människor?

Hoppas att det går över och att det visar sig bara vara något tillfälligt för det är aldrig kul när ens små älsklingar blir sjuka eller visar symptom.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Maijah]
0

Jag har märkt många ggr att när grisarna har fått gräs utifrån så har det blivit röd/orangebruna kissfläckar i buren. Senast igår faktiskt. De hade inte fått något utifrån på några dagar och sen fick de grönt igår och vips var det färgad urin igen.

Det luktar inte konstigt och de har inte ont så jag tror helt enkelt att det är gräset som färgar.