Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3665 ggr
[nono39]
0

Fall från höjd

vad ska jag göra ?`kolla mitt marsvin tänkte jag lägga in i buren då han hoppade och landade fel och ramlade på huvudet och slog de sen började han skrika och skaka på huvudet jag trodde han skulle dö men nu hare gått 10 min efter händelsen jag försökte se hur han beter sig men han äter inte sin vanliga mat han äter bara salladen som jag gav honom han blev aggresiv när jag tog upp hon igen han bet mig blodet rinner fortfarande har han kanske fått hjärnskadda ? eller hjärnblödning ? kommer han att dö om jag inte gjör något åt de ? hjälp :(

Rubrik redigerad av moderator för att främja till en välfungerande sökfunktion.

FeliciaS
0

Börja med att kolla igenom honom ordentligt, så att han inte har fått något ytligt sår eller brutit något ben (dra långsamt och försiktigt i benen fram och tillbaka). Kolla även tänderna, de brukar ofta gå av när de faller. Lyssna om han piper av smärta när du rör honom på något särskilt ställe.

Han är självklart skärrad och rädd efter händelsen, därför bet han dig. Du måste se till att han äter, det är väldigt viktigt. Ge dem nytt hö och se hur han reagerar. Lägg även in hans favoritgrönsaker i buren och se om han äter upp det.

Marsvin brukar klara fall ganska bra, jag håller tummarna för att han inte skadat sig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[nono39]
0

förlåt för min dåliga stavning jag var stressad när jag skrev de så jag blandade han hon och så

[nono39]
0

#1 ska kolla tack för tipset :)

Lyan
0

Är det du som blöder? Eller grisen?

Låt honom lugna sig lite, troligen bet han dig för att han är chockad. Det är bra att han äter.

Kolla hans tänder, efter ett sådant fall bryts ofta tänderna och det kan göra rejält ont.

Annars klarar marsvin fall ganska bra. Jag hade en som föll drygt en meter rakt ner i en MDF-skiva (HÅRT), han landade på nosen och jag trodde han bröt nacken för det krasade. Det enda som hände var att tänderna gick av.

[nono39]
0

Han åt upp gurkan jag gav honom nu han pipper när jag drar vid nosen över nosen typ och nere i magen vad ska jag göra ? e de farligt ?

HannaVastervik
0

Äter han så är det nog "bara" blåmärken om du kollat så tänderna är hela. Blir han inte sämre är det nog ingen fara. Vi vet ju själva hur fruktansvärt ont stora blåmärken kan göra. Håll koll på honom bara!

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

[nono39]
0

#4 jag har kollat tänderna som tur så har han inte bruttit tänderna :)

han blöder inget som tur häller han bet mig så hårt att de blöder rinner jätte mycket :) de var de jag menade

[nono39]
0

#6 tack så mycket nu kan jag lungna mig lite :)

FeliciaS
0

Av det du beskriver tycker jag du kan avvakta under natten, läget verkar inte akut i alla fall :) Kolla honom imorgon och skulle han vara sämre, eller märker du något annat, så kanske ett veterinärbesök är nödvändigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[nono39]
0

Tack för alla era svar :)

Lyan
0

Håll koll på bettet också, marsvinsbett kan bli väldigt infekterade!

Det är bra att det blöder, det sköljer ut mycket av bakterierna, men om det bli svullet och varmt (mer än normalt) så linda in hela bettet i kompress och fullkomligt dränk med Alsolsprit, det ska var blött hela tiden, det drar ut varet så man kan tömma hemma. Klarar du inte punktera bölden själv, hör av dig till vårdcentralen så kan de hjälpa dig. Ibland (sällan) kan det behövas antibiotika.

Detta är denna metoden jag använder (håller på med vildkatter utan handskar *ja, jag är lite smått korkad*) och det är bara en gång jag behövt antibiotika, men töms inte bölden behövs det.

Hoppas både du och grisen mår bättre idag!

Jag har också varit med om att de brutit tänderna så högt upp att de inte ramlar förren efter ett par dagar så fortsätt kolla tänderna på honom

[nono39]
0

#11 omg nu fattar jag inte ? kolla han bet mig ju igår de blev svullet stort och gör ont vad e det ? är de farligt vad ska jag göra ?

[Liinda]
0

Det är klart det gör ont och blir sårigt där han bet dig. Du ska bara hålla koll på såret så att det inte blir rött, varigt, svullet och varmt. Om det blir det så är det en infektion på gång men om du börjar tvätta såret ordentligt nu så är det nog ingen fara. Tvätta med tvål och vatten eller natriumklorid.

Lyan
0

#12 Precis som #13 skrev :-)

Det är lätt att djurbett blir väldigt infekterade

Lollo86
0

Använd mycket desivon på såret! det brukar hjälpa en hel del!

Flemming
0

Nono39/Nora

Hur är det med dig & marsvinet ?

Ett litet tips till nästa gång marsvinet skall in i sin bur.

Sätt in djuret baklänges dvs. med rumpan före och du slipper ifrån ett marsvin som vill hoppa in i buren …

Flemming

[nono39]
0

#16 tack för tipst jo då de går bra han äter vanligt och så men har nu fått problem med Ohyra ska börja ducha dom med speciellt shampoo sen när dom är friska till 100% så kanske jag ska sälja dom :)

[Licroana]
0

#17 varför ska du sälja dom?

Moa-16
0

#17 "kanske jag ska sälja dom :)" (?)Det är levade varelser du pratar om, dina djur. Lite mer ens så betyder dom väl för dig,hoppas jag?

Flemming
0

Han är en riktig otursgris …

Men varför funderar du på att sälja ?

[nono39]
0

#18 jag ska sälja dom för att jag har inte lika mycket tid för dom :( och för att min bror börja känna av allergi men vi är inte säkra om de är allergi så vet inte om vi ska sälja dom :)

#19 värför så otrevlig jag ska sälja dom så är de :) vadårå såklart de betyder mycket för mig ! :) jag älskar mina små grisar <3 de är väll inget fel om man har börjat tänka på att kanske sälja dom ?

#20 jag funderar på att sälja dom för att jag har fått lite tidbrist och för att min bror känner av allergi men vi är inte säkra på att de är allergi :)

Moa-16
0

#21 Tycker inte jag var otrevlig. Men det lät lite som att du skulle sälja en sak när du skrev sådär. Du har ju bara haft dom något år? Tycker bara det är synd. Men om du känner att du inte har tid så är det ju bättre att sälja dom. Hoppas du hittar ett bra hem till dom!

Flemming
0

Det var tråkigt att din bror inte mår så bra men ett allergitest kan nog ge honom ett svar på frågan, om det är marsvinen …

Jag känner mig lite osäker på dina tankar efter att ha läst ditt svar ( #21 )

När du svara oss tre som undrar, då blir svaret i fallande ordning: Skall, kanske och sist, funderar.

Du vill så gärna behålla dom men är osäker på om din bror är allergisk mot marsvin.

Har jag rätt eller fel i min tanke ?

Moa-16 är väldigt mån om sina och andras djur och därför blev hon lite bekymrad när du helt plötsligt skulle sälja dom.

Du skrev för ett tag sedan att du ville "ta kull" på djuren och kanske starta uppfödning.

När man då går från den ena ytterligheten till den andra, då reagerar människor på detta vis.

Nono39/Nora: Det är levande varelser vi pratar om och då kan man liksom inte bara "kasta ut dom " när man har tröttnat.

Vilket det än blir, så hoppas jag att alla tycker det är en bra lösning.

Bästa hälsningar

Flemming

Moa-16
0

#23  Jag tror nog jag kan prata för mig själv. Jag vart inte bekymrad, jag tycker som sagt bara det är lite synd. Man vet ju när man köper ett djur att det lever längre än något år. Så köpet kanske inte var så genom tänkt & det kan jag tycka är tråkigt. Men om TS inte har tid/tröttnat tycker jag det är bättre om hon säljer dom till någon som har mer tid för dom.

[nono39]
0

#24 ja såklart ifall jag säljer dom så vill jag träffa familjen ställa frågor om vem som ska ta hand om dom ? ifall dom har bra ekonomi och sånt jag vill sälja till snälla människor där jag känner där kommer dom ha de bättre än hoss mig :) ja justin mitt inköp var inte så jätte genom tänkt jag har haft dom ungifär 1 år tror jag

[nono39]
0

avbryter säljet igår skulle jag sälja dom men jag ångrade mig och vill ha kvar dom mina små gullungar :)

Denna kommentar har tagits bort.
Flemming
0

Ja du Ida, ibland är det svårt att bestämma sig …

Hur går det med din brors allergi ?

[nono39]
0

#28 jodå de gick  bra :)