Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4644 ggr
Piggy-wiggy
0

Underlag i buren

Nån som har bra tips på vad man kan ha som underlag i buren?

Har spån nu och det skräpar så och fastnar i pälsar, dessutom har jag fått flisor när jag lagt i nytt spån i buren.

Hört att fleecetyg ska vara bra men blir det inte väldigt kissigt? Lukatar det inte och hur ofta tvättar ni det?

Tacksam för tips!

[Maijah]
0

Toalätt-strö, (elr Majsan Remiss som är samma sak) är pressade papperspellets och varken dammar elr luktar illa. (fast det har en lite speciell doft) Ända negativa är att det blir att lite hårt för grisarna att gå på och att det är ganska dyrt. Men det skräpar inte som spån och det är bättre för grisarnas luftvägar :) Jag har haft fleece och sen matavdelning med toalättströ och det har funkat fint. Men om man ska kunna ha fleece måste man ha en rätt stor bur och inte för många marsvin. Bra info om fleece som underlag finns på denna sida :)

Läs gärna denna artikel på mif som handlar om olika underlag till marsvin också.

Marika7208
0

håller med kör med både spån o toalätt-stö,, då försvinner doften också,,, bra att blanda, fick rådet från en zoolog o det funkar,,men dyrt som f-n då man ändå måste byta ofta i buren, därför också bra att ha både toalätt o spån :) lycka till

Blomfrun
0

Jag använder spån med ett tjockt lager av halm över och det fungerar bra. Mina tjejer ÄLSKAR att busa under halmen och göra grottor. Jag har köpt en för mig ny blandning med spån och torv som jag ska prova nästa gång burarna ska städas. Kanske är det mindre "flygigt" än bara spån. Jag har dock inga problem med att få spån i hela huset utan hos oss är det i första hand halmen som rymmer utanför burarna.

Piggy-wiggy
0

Spån OCH halm? Blir det inte svårt att göra rent då?

Jag plockar bort kiss varje dag och sen byter jag ut allt spån en gång i veckan. Tycker det börjar lukta kiss redan dagen efter, ingen trevlig lukt direkt.

[Maijah]
0

#4 Hur stor bur och hur många marsvin har du då? Större bur kan ju hjälpa. Jag har t.ex en bur på 200x80+övervåning och där bor det tre honor. Jag städar ut nästan allt 1 gång i veckan (lämnar oftast det fräschaste spånet kvar på bottnen och fyller på med helt nytt ovanpå) och tar bort kissigt spån lite då och då. Det luktar inte alls enligt mig :)

Blomfrun
0

#4 Jag har två honor i en kaninbur och med spån och halm luktar det inte kiss, halmen absorberar lukten på något vis. Jag städar en gång i veckan när det börjar lukta "stall".

Binajis
0

#3 Om det är samma blanding av torv och spån som jag provat lär du bli besviken. Torven är dammig och lägger sig på allt i rummet. Det är mycket lite spån i blandningen så man undrar om det ens är lönt. Kommer tyvärr inte ihåg vad min blandning hette men jag tror förpackningen var vit och röd. Nog en häst på också.

Troligen var det denna torv/spånblanding som gjorde att två av marsvinen fick problem med ögonen.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Piggy-wiggy
0

Jag har 4 hanar i 2 burar, alltså inte alla 4 i sama bur. Burarna är 120x60, har inte plats för större bur tyvärr. Plockar jag ur det kissiga spånet varje dag så luktar det inget men får det gå 2 dagar så börjar det lukta…