Vad kan detta vara?
Det ser inte så bra ut, åk till en veterinär och kolla upp den innan den blir större för den kanske bara behöver öppnas up?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
fick en sån på min skinny en gång tyvärr visade det sig vara en elakartad cancer böld, så jag rekomenderar att du åker till en veterinär och kollar upp det!
#2-#3 Jag har ingen möjlighet att åka idag, men ska ringa veterinär det första jag gör imorgon bitti.
Herregud nej! Vill inte förlora min älskade gammelman!
Finns det någonting jag kan göra för honom nu inann jag har kommit iväg till vet? Och hur vet man med säkerhet att den är elakartad?
Min sambo pratar med Läckeby Djursjukhus just nu …
Tårarna bara rinner och jag är helt förkrossad …
Fick akuttid 20:30 
#4 Det är nog ingen brådska, vore bra om du får en tid denna vecka för han verkar väl inte ha ont av den eller att den är ivägen på annat sätt?
Jag tror inte du kan göra så mkt, ge honom lite extra god mat han gillar och gosa med honom mycket bara så tror jag han blir nöjd.
Veterinären tar prover på bölden så får man svar senare om den är elakartad eller ej.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Vi ska dit ikväll, vill att han ska få hjälp så fort som möjligt, nej han har inte ont, men han drar sig liksom undan från de andra. Men allmäntillståndet är precis som vanligt, äter och dricker normalt.
Och sen om det är cancer så vill jag inte att han ska ha gått och plågats i onödan …. 
Först Ringorm och nu det här … Har ingen ork kvar …
Den ser stor ut och ni upptäckte den i morse var den då i denna storlek? Eftersom det är en skinny syns den ju väldigt tydligt därför tror jag att den kommit väldigt snabbt. Det kan kanske vara cancer men mycket troligare är det att det är en böld de växer mycket snabbare. Har du tur är det bara en "vanlig hakböld" de är inte alls farliga men det kan vara en böld som har med tänderna att göra det kan vara ganska tråkigt det med.
#9 Jag och min sambo upptäckte den först idag. Ja den var i denna storlek och har kommit med raketfart!
Hoppas verkligen att det inte är cancer eller något tandrelaterat.
Snart tappar jag orken helt känner jag …
Ta inte ut olyckan i förtid, det är ju inte ovanligt att marsvin sticker sig på hö och utvecklar en böld just under hakan. Den delen är ju som fören på en båt när de tar sig fram i sina höhögar. 
Min nakenfis fick en böld på samma ställe och det läkte fint.
Hur ser han ut i övrigt? Har han gått ner i vikt? Om inte så tippar jag på en vanlig hakböld, när den är hård och allt. Hur gammal är han?
Ior har aldrig vägt särskilt mycket, och det är rätt så normalt med tanke på att han är född den 13 Juli -09. Nej han har inte tappat i vikt, tvärtom. Men han har alltid varit "slimmad" i jämförelse med de andra fetknopparna :)
Den är rätt så hård men inte stenhård och den går likson att flytta på, och han reagerar inte så mycket just när man rör på den, utan han klagar mest på att man håller honom.
Vi får vänta och se helt enkelt, som sagt ska vi dit klockan 20:30 ikväll.
#14 Ja han kurrar runt efter flickorna, äter både grönsaker och hö :)
#16 Tack så jättemycket! :) Ja hoppas verkligen att det "bara" är en varböld
Jag hoppas verkligen det bara är en vanligt "snäll" hakböld/varböld elr så! Håller tummarna för lille Ior! <3
Usch, hoppas det går bra hos veterinären!! Men dom är ju mycket bra på Läckeby så är det några som kan ordna vad det än är så är det dom!
Håller tummarna här också!

Tycker det ser ut som en varböld, de brukar ju kunna få dem på det viset som #11 skriver.
Lycka till!
MVH Erika :)
Nu är vi hemma igen. Det var en varböld!
Fick recept på Metacam och sen 4 sprutor med Baytril med oss hem, är det bra? Är lite tveksam till mediciner som de skriver ut sen ringormshistorian…
Så nu ligger han i sin mysrulle och är lite "borta" pga smärtstillandet. Men annars mår han prima, får se hur han mår imorgon bitti.
Tack alla som hållt era tummar för min Ior! Det hjälpte. 
Vad som helst är väl bättre än cancer! Gud vad skönt! =)
#22 Javisst är det!
Nu kan jag andas ut en aning och hålla tummarna för att den inte kommer tillbaka.
#21 Men åh vad skönt att det gick bra och att det inte var cancer!

Hurra för nakenfisen !
Jag har haft fullt upp med en annan tråd men tankarna har åtminstone varit hos er.
Varböld, är det inte en sådan som spricker upp och luktar blääh ?
#25 Tack Flemming! :) Ja, de har massvis med äckligt illaluktande var *rysa* det var inte lätt att se på när veterinären tömde den uscha men vad gör man inte för sin prins!<3

Aha, jag trodde det var något som skulle spricka upp av sig själv.
Men men, man blir klokare för varje dag …
#27 Tack så mycket! :)
Någon som har några tips om hur man ska tömma ut ev var och lite annat? Skulle vara tacksamt! 

Skönt att det bara är en böld.
Du kan kanske få lite tips i artikeln om bölder som du hittar här.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#30 Tack Sandra! :)
Vad skönt att det inte var något värre! ^^
skönt att det bara var en böld och att det går framåt!
Tack alla :) Ja vi tragglar på här hemma, men Ior vägrade dricka själv inatt och en bit in på morgonen så fick stödmata honom (eller vad man nu säger) med en pipett med vatten i :( Så det har varit en lååång natt.
Sen är jag lite osäker, är det normalt att det fortfarande ser ut som om knölen är "kvar" även fast de snittade upp den igår?
#35 Han är den som är först vid flaskan när den är nyfylld, inatt så struntade han i den helt, han bara låg i sin mysrulle och stirrade tomt ut på ingenting … Men nu hör jag att han är vid flaskan ^^
#37 Jaa ^^ Fast jag är alltid lika nojjig varje gång någon av guldklimparna är sjuka :/ Min sambo börjar bli irriterad på mig -.-
Vad bra! Då blir han nog snart bra igen med vila, mat och kärlek.
#39 Ja hoppas verkligen inte att den kommer tillbaka bara. Oh ja, det får han gott om!^^
Skönt att han mår bra! Skar de upp bölden trots att den var hård?
När mina grisar hade varbölder fick jag uppmaningar om att vänta tills bölden mognat och blivit mjuk - först då ska den skäras upp. Fram tills dess ska de dock ha antibiotika (Bactrim eller Baytril). Smärtlindring kan nog vara bra om den sitter så nära munnen och svalget, men samtidigt är det inte bra för magen. Se till att han får ordentligt med Proviva nu när han får så mycket mediciner. Rengör också bölden och töm på var tills den läker ihop av sig självt. Håller tummarna för er :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#41 De skar inte upp den med en gång, utan veterinären tömde den lite först med hjälp utav en spruta, och då såg h*n att det var en varböld, och först då så snittades den upp.
Det håller jag på med redan för fulla muggar men tack iallafall :)
Nu börjar jag bli lite orolig …Man kan liksom fortfarande se att det var en böld där om jag säger så. Är det normalt? Och min sambo tycker att det känns som en liten böld i den "tomma" bölden, ska det kännas så? Är det pga svullnaden? :(
Är väldigt orolig och nervös över detta. Ringde veterinären igen, men h*n sa bara att det var svullnad. Fast jag börjar tvivla mer och mer på att det stämmer … Vad tror ni?

#43 Det kan ju vara så att det kommer nytt var inne i bölden. Blir han allmänpåverkad får ni nog åka in med honom igen.
Men det kan också vara svullnad, man har ju trots allt varit där och skurit och det finns en inflammation där i också.
#44 Tack så mycket! :) Så långt tänkte inte jag, jo nytt var bildas ju varje dag så att man får tömma den lite då och då.
Antar att jag stressar och oroar mig i onödan som vanligt *hönsmammig* :P

#45 Vet precis hur det är! När djuren här hemma är sjuka är jag också sjuk. Egentligen borde man inte ha djur när man är så blödig.
Hoppas det går bra för killen!
#45 Jag är en riktig hönsmamma både mot djuren och min son hehe ^^ Försöker att inte oroa mig allt för mycket, men nu efter allt det där med ringormen i början av sommaren så har det blivit värre på någotvis, speciellt när det händer Ior något. Han har redan blivit utsatt för så många veterinärvistelser tycker jag!
Kastrering, Ringorm och nu varböld! >_< Okej kanske inte jätteallvarliga (kastrering är såklart helt mitt beslut) men det är ändå rätt många för en liten kille på 14 månader..
#42 Hrm, okej…
Vad bra att du gör det :)
Det är normalt att bölden är svullen ett par dagar efter att den tömts.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#42 Ja … Blev lite chockad och han typ inte reagera innan det bara sa *swisch!* så hade dom snittat upp den *mår illa* blev helt paff! :O
Ja, han älskar speciellt Proviva med mango (tror jag att den heter) ^^ Och sen så får han hövatten lite då och då, bara så att jag ska vara på den säkra sidan :)
Åh vad skönt! *Pustar ut* Veterinären förklarade tyvärr inte så mycket innan h*n var tvungen att gå (slutade för dagen) :S
Oj menade såklart Felicias #48 ^^ haha
**UPPDATERING**
Ior har rasat i vikt under dessa 6 dagar, och det ser allt annat än ljust ut!
Men han har kämparglöden kvar i ögonen, och jag har lovat både mig själv och honom att så länge glöden finns i hans ögon, så ska jag också kämpa. Fast det är svårt, och litervis med tårar rinner konstant…
Han har fått 2 mindre knölar i det som finns kvar av den tömda varbölden under hakan.
Har försökt att ringa veterinären hela dagen, men inget svar. Så ska slänga mig på telefonen det första jag gör imorgon bitti och ringa som en galning tills vi får en tid och åka iväg med min olycksgris.
Skulle gärna behöva lite stöd och goda råd ifrån er härinne, och speciellt från er som också har haft stackars grisar med varbölder … För just nu är jag ett nervvrak!

Kan inte sova … Tänker på beslutet jag kanske måste fatta imorgon, usch det är verkligen jobbigt att ha små gulliga grisar ibland! 
Ior faller du så faller jag … Jag älskar dig så mycket att inga ord kan beskriva hur mycket. Du och jag har inte alltid kommit överrens men med tiden har vi verkligen funnit varandra!<3
Jag har ingen erfarenhet av just detta, enda gången jag varit med om bölder är vid kastrering och då fick jag åka till veterinären flera gånger för att tömma pungen som fylldes med var hela tiden.
styrkekramar till dig försök att sova, du behöver vara pigg i morgon! <3
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#53 Tack så jättemycket det betyder massor! <333
#54 det behövs nog tömmas en gång till bara 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#55 Åh det hoppas jag på! :) Min mamma tror på detsamma som du :P Men jag är så nojig en riktig hönsmamma, så jag stressar upp mig själv hela tiden …
#57 jag känner igen det där, man blir så himla orolig!
Men se nu till att få lite sömn, det ska jag iallafall försöka ska även hålla tummarna för er i morgon 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#58 Åh vad skönt!^^ Ja, nu ska jag försöka sova lite :) Ior ska bara få lite proviva först, natti natti. Uppdaterar i tråden när vi har varit hos veterinären imorgon.
Kanske du var en för duktig matte och åkte in till veterinären för tidigt. Jag menar bölden var kanske inte mogen för tömning. de där varbölderna verkar ha sin egna lilla livscykel och det tar lång tid. Om man dessutom är där och klämmer massor så svullnar det också och ser mycket större ut än det är. Mitt tips är faktiskt att inte klämma varje dag, naturligtvis får man se till att hålet hålls öppet men i övrigt inte böka för mycket. Jag tror att den måste mogna i sin egen takt och att svullnaden i sig håller varet inne i bölden så det är svårt att få ut.
Vi har tidigare haft en stor böldepidimi här, det var inte roligt men det viktigaste jag lärde mig då var att det är inget farligt det går över men det det tar en himla tid. Det kanske viktigaste är att låta bölderna få genomgå sin cykel i fred, de måste få mogna innan de töms.
Jag tror din kille kommer att bli helt bra men som sagt det kan ta lång tid innan detta är helt borta.