Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1537 ggr
RosaMarsvin
0

Ny kull, färghjälp önskas!

Hej!

Nu har Boye äntligen fått sin kull. Jag skulle behöva hjälp med att färgbestämma ungarna. Ta en titt på bilderna i min blogg och skriv gärna här vad ni tror att det är för färger/teckningar.

www.rosamarsvin.blogg.se

HannaVastervik
0

Inte bra på färger men HERREGUD vad vackra.. Så underbart fina att jag fick tårar i ögonen, oj oj oj vilken kull…

[starlights]
0

Jag skulle säga:

Buff agouti roan

Golden agouti/Golden roan

Orange agouti roan

Orange agouti(/White) roan

godisgrisen
0

Jätte fina små kusiner till mina S-bebisar!

Jag tror du fått:

Creamagouti roan

Goldenagouti/golden roan

Och två läckra orangeagouti/golden roan.

idipidi
0

Jag håller med godisgrisen!

Goldenagouti/golden roanen ser nästan satin ut? Är det bara en synvilla?

Och som svar på frågan du ställer i bloggen, brindle är inte godkänt i agoutifärger.

Arinah
0

Jättegrattis till fina bebisar! Pappa Benny är stolt :)

Färghjälp har du fått, vad läckra dom är.

RosaMarsvin
0

Tack för hjälpen med färgerna! Orange agouti hade jag inte tänkt på och det kan det ju vara förstås. Det ju lite svårare att se tickningen eftersom choklad och golden inte har lika stark kontrast som svart och golden.

De är ljuvligt söta förstås, men ingen av dem fick någon färg/teckning som jag vill behålla. De kommer alltså att bli till salu allihop. Boye är min favorit, en riktigt personlig och gullig hone, så jag tror att de kommer att bli riktigt fina kelgrisar.

Om jag inte vill ha så mycket aguoti nästa gång Boye får ungar bör jag hitta en brindle-hane i svart/golden, eller hur?

#4 Det måste vara en synvilla på fotot.

Binajis
0

Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men jag tror att du kommer få mycket agouti så länge hanen är svart eller choklad.

Jag tror dessutom att du inte kommer få några direkta brindlade(/roan)ungar efter Boye utan att du kommer få dras med agouti och bör fortsätta på det istället.

Att du alltså sparar en agoutiunge och fixar rätt partner till den i sin tur för att få brindle roan i nästa generation. Men… genetik är ju inte min starka sida. Jag kör på egen erfarenhet, men den väger ju egentligen inte speciellt tungt när Ida eller Louise är i farten Flört

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

idipidi
0

#7 Precis! Agoutianlaget kommer från mamman. Det vanliga är att både goldens och buffar, ja egentligen de flesta av selfarna i rödgruppsfärger, har agoutianlag.

RosaMarsvin
0

Jag har lekt en massa med färgkalkylatorn, men eftersom man inte kan mata in brindle eller magpie har jag inte kunnat dra slutsatsen av vad det skulle bli. Nu inser jag att golden är fel väg att gå för brindle.

Jag har en liten hane som är brindle roan (med för mycket svart). Till honom bör jag skaffa en brindle, eller en self black med recessiva goldenanlag. Som Peach till exempel. Eller den fina honan i Chokladfabrikens S-kull. Du tror inte att din köpare vill ha en av mina agouti-toan istället..:)

Binajis
0

#8 Där ser man. Så om Rosamarsvin skulle spara t ex golden/goldenagouti roanen, vad bör hon para med för att kunna få brindle roan i nästa generation?

Rosamarsvin, jag älskar ditt projekt! Brindle roans är ju så sjukt snygga Skrattande

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

idipidi
0

Brindle är genetiskt samma som black/golden, d.v.s. aa B- C- ep-.

Black Magpie är aa B- crcr ep-.

#10 Brindle är det bästa, eller black/golden i någon form.

RosaMarsvin
0

#11Är inte brindle och black/golden samma sak? Eller menade du blck med dold golden? jag fick tidigare black/ golden från en sådan hona i kombination med golden.

Binajis, jag måste leka mer med färgkalkylatorn för att se om du har rätt.

RosaMarsvin
0

Ser nu att du redan svarat på min fråga. Jag var lite för snabb med att skicka mitt förra mejl.

godisgrisen
0

#9 Men hon är ju bokad ju… men inte hennes bror, hint hint!

Binajis
0

#9 Oj, det här inlägget hade jag missat helt och hållet. Kan bero på att vi skrev det nästan samtidigt.

Peach står till ditt förfogande om du vill ha en kull på henne :-) Jag har planerat en kull på henne med en släthårshane här hemma, men det är ju ingenting som säger att jag inte kan para dom senare. Eller att dom paras först och Peach får träffa din hane senare? Beroende på hur det ser ut på kullfronten för oss båda :-)