Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2144 ggr
[nono39]
0

vilken är bättre ?

För en månad sen hade jag en glas bur till mina marsvin den var 100 cm lång och endast 33 cm bred, jag råkade tappa den i golvet glaset gick isär den gick sönder alltså. Vi åkte med en gång till djuraffären och frågade vad dom hade för burar till 2 st marsvin då gav dom mig en vanlig gallerbur som är 95 cm lång 57 cm bred . Nu undrar jag vilken bur var bättre ? glasburen eller gallerburen ? tror ni dom trivs i den nya buren bättre eller gamla ?

Fridaaaa
0

gallerburen tror jag, den är ju bredare, och 5 som på längden gör inte superstor skillnad (även om jag tror att den inte är laglig), varför inte köpa en stor bur för kaniner istället? :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nono39]
0

#1 men den kan ju inte vara olaglig eftersom ifall den var de och jag kan väll inte få skiit för de när de var djuraffären som sa att de är en bur till 2 marsvin :O

Royalz
0

Den nya är helt klart bättre än en heltäckande glasbur. Glasburen var även för kort då den måste vara minst 40cm bred.

Sen kan väll bara du svara på om dom trivs eller inte?

[nono39]
0

#3 ja självklart men dom värkar vara glada men jag har bara 1 marsvin av dom som biter mig hela tiden han gömmer sig i huset så fort jag kommer nära så jag är rädd att han mår dåligt

Mari
0

Den nya buren är laglig för 3st marsvin men jag tycker den kan vara i minsta laget för 2st, ju större desto bättre.

Glasburen är som sagt inte ens laglig för ett marsvin då bredden är för kort. Så den nya buren är den bästa om du har att välja mellan dessa två.

Att ditt marsvin gömmer sig i huset är bara normalt, de gömmer sig gärna och speciellt om de är lite osäkra av sig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[nono39]
0

#5 okej bra :) men jag kan inte ens ta upp honom när jag ska klippa klorna

Mari
0

#6 Hur länge har du haft honom? Hur gammal är han?

Sitter han ensam kan det vara för att han känner sig osäker av den anledningen.

Det gäller att träna dessa rädda marsvin, ha alltid något oemotsåndligt gott med dig när du hälsar på honom i buren och gärna flera gånger per dag. Vill han ej ta ur handen så lägg det nära honom så kommer han tillslut att förstå att han kommer få något gott varje gång du kommer och han kommer då att koppla att det är positivt att du är i närheten.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[nono39]
0

#7 jag har haft dom i 1 år nu och dom är typ 1 år :)

jag köpte gurka till dom igår och gick till deras bur med gurka i handen och han hade inget problem med att ta gurkan ur handen på mig men han liksom ¨vågar ändå inte koma fram utan sticker bara upp sitt huvud ur huset då jag försöker locka honom ut men han rör sig inte ur fläcken vad ska jag göra ? ta bort huset ?

Mari
0

Vad är det för hus? De måste ju har någonstans att gömma sig.
Ibland har jag fått tvångslyfta mina marsvin så att de skulle vänja sig.

Men är han ensam? För då rekomenderar jag en kompis till honom så kan jag nästan lova och svära att han kommer att bli mer social.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[nono39]
0

#9 nej han har en bur kompis , och hans burkompis är jätte social och tam , huset medföljde gallerburen :)

[nono39]
0

jag kan inte tvångslyfta honom jag försökte men då springer han längre in i husets insida och min hand kommer inte åt ditt då vad ska jag göra ? så jag har funderat att ta bort huset och köpa tunnlar bara som dom kan gömma sig i för då blir enklare för mig att lyfta ut honom

Mari
0

Är det sånt här hus som sitter fast i gallret på buren och därmed är svårt att plocka bort? annars kan man ju bara lyfta på huset när man ska få tag på marsvinen.

Att köpa tunlar tycker jag låter ok, eller om du kan köpa ett hus som är lättare att plocka bort så du får tag på marsvinet.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[nono39]
0

#12 nja sådär huset sitter mellan hela gallret ska jag lyfta huset måste jag lossa på gallren och lyfta huset jag gör de bara när jag ska städa buren :)

de blir för jobbigt annars

Mari
0

#13 Det förstår jag, då rekomenderar jag att du löser husfrågan på ett annat sätt så marsvinen får något annat att gömma sig i som är lättare att hantera.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

-MA-
0

Jag tycker att det låter som att du behöver en del hjälp med dina marsvin. Var i Sverige bor du? Hur mycket hjälper dina föräldrar till? Har du någon i din närhet som kan mycket om marsvin och kan hjälpa dig att till exempel klippa klorna?

Moa-16
0

Tycker ingen av burarna är bra. Men den med glas är ju olaglig så det är ju inte direkt något val?

[nono39]
0

#15 jag bor i stockholm , jodå dom hjälper väll till ibland oså. jag vet inte riktigt för vi är dom första i hela våran släkt som har marsvin och gillar dom :) klippa klorna de e inte så svårt men iallafall ibland kan man råka klippa pulppan men de händer inte så ofta :)

[nono39]
0

#16 okej , aa när jag hade glasburen visste jag inte att den är olaglig men iallafall så lärde jag mig de nu då :) värför tycker du att den andra buren inte är bra då den med galler  ?

Moa-16
0

#18 Jag tycker den är väldigt liten. Laglig -ja, men fortfrande väldigt liten.