Vart tar alla marsvin vägen ?
Dagligen läser jag om nya marsvin som ser dagens ljus.
Samtidigt läser jag om alla som hamnar på omplacering och naturligtvis även djur som är till salu.
Allergi mot marsvin är tydligen vanligt bland dom som säljer eller kan det vara så att några, men inte alla kör med taktiken "snälla tyck synd om oss" vilket förmodligen ökar chansen att "bli av med" djuren.
Ni som har avel, får en kull eller säljer pga. allergi/tröttnat.
Vart tar era marsvin vägen?
Tvingas ni avliva något/några av djuren eller finns det verkligen köpare till allihop ?
Jag kan inte hitta någon statistik på födda respektive sålda marsvin per år.
Någon som har den informationen ?
Vänligen Flemming
När jag säljer marsvin så har jag alltid återlämning livet ut på marsvinen, och tar högts 3-4 kullar per år,
har hittat marsvin jag sålt på blocket och ompacerings hem har då mejlat och sakt att jag kan ta hem dom i stället för att antingen behålla dom livet ut eller omplacera..
Nu mera måste köparna skriva på ett köpekontrakt som jag behåller och köparna får ett som jag skrivi på, och där står det att jag ska kontcktas innan om marsvinet/marsvinen av någon anledning inte kan vara kvar..
jag har inte tvingats avliva mer än sjuka djur..
Jag tror många säger att dom är alergiska för att snapt och lätt bli av med djuren,
Jag föder inte upp … Men enligt mig tror jag att man använder ursäkten allergi för ofta, just som #1 också skrev … Enbart för att de ska få sympati och sen en snabb affär
Det kan väl tyvärr vara så att en del står ut med lite besvär från allergi, men när andra i familjen ( barn) tappat intresset så skyller de på allergin när de ska sälja..

Vill gärna tillägga att jag misstror naturligtvis inte dom som har allergi mot marsvin.
"Marsvin, hamster och kanin
Allergen förekommer i hudmjäll-epitel och saliv men framför allt i urin och i synnerhet hos handjuren. Symtom förekommer från luftvägarna såsom astma eller allergiska ögon- och näsbesvär. Försämring i eksem kan förekomma"
Denna text hittade jag på Phadia.se
Phadia AB utvecklar, producerar och marknadsför immundiagnostiska analyser inom området för allergi och autoimmunitet.
Ingen reklam för företaget,endast en bra källa för information om allergi.
Tillbaka till ämnet!
Vart tar alla marsvin vägen ?
Enligt en undersökning från SCB år 2006 finns det cirka 45 000 hushåll i Sverige som har marsvin. Om man räknar med att inte alla vet om att man ska ha minst två marsvin, samt att marsvinen åtminstone lever i 4 - 5 år, blir det årliga "behovet" av marsvin i Sverige 12 000 - 15 000.
De tre stora grossistuppfödarna föder upp (eller köper in från Tjeckien) i storleksordningen 3 500 - 5 000 marsvinsungar vardera per år. Summa 10 500 - 15 000.

Jag föder upp runt 8 kullar per år och säljer enbart till andra uppfödare eller privatpersoner (lämnar inga ungar till djuraffär alltså). För det mesta har jag inga problem alls att hitta hem åt ungarna, det är snarare så att folk står i kö för att köpa. Ibland kan det hända att det går trögare men då får ungarna naturligtvis stanna hos mig till ett lämpligt hem dyker upp. Jag skulle aldrig drömma om att avliva marsvin som inte blir sålda och det är jag rätt säker på att ingen seriös uppfödare gör. Jag har aldrig hört talas om det och då har jag ändå varit i "marsvinsbranschen" sedan 2000.
För att tråden inte ska bli så upprepande så skriver jag inte det som #6 skrev utan det räcker med att nämna att det är precis lika här utom att jag inte varit i marsvinsbranchen lika länge.
Jag tycker att det är viktigt att påpeka att småuppfödarna står för en mycket liten del av det totala marsvinsantalet i Sverige. Det är dessutom så att de köpare som vänder sig direkt till uppfödare i regel är mer pålästa om marsvin än de som handlar sina djur på zoobutiker. Och de köparna får också bättre information och ett personligare bemötande än affärskunderna. Av de anledningarna och att djuren från uppfödare är tamare överges inte de uppfödarsålda djuren i lika hög grad som djuraffärsdjuren (min egen teori).
Jag vill påstå att marsvin uppfödda hos småskaliga seriösa uppfödare har fått en god start och har mycket goda chanser till ett bra liv. det är därför jag på sikt vill få bort all smådjursförsäljning från zoobutikerna.
Jag tror då att ett rätt stort mörkertal av de marsvin som föds upp varesig det är hos grossist eller en mer eller mindre seriös uppfödare hamnar som mat till andra djur, speciellt de djur som säljs väldigt billigt eller skänks bort.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Fast andra djur behöver också mat. Så det ser jag inget fel med.
#9 Nä jag ser heller inge fel i det. Eller jo jag tycker det är fel när man inte nämner att djuret kommer bli tex ormmat, om man säger att man ska ta hand om ett marsvin som skänks bort pga olika omständigheter och att man då är där och säger att marsvinet ska få det så bra så och sen blri uppäten.. Sånt gillar jag inte.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Fast det är väl inte lagligt att ge ormar levande föda längre.

#11 Helt rätt det är inte lagligt längre att ge levande föda till reptiler.
Men tyvär undrar jag om någon verkligen kan ha koll att den lagen efterföljs?
Jag har också undrat över var tar alla marsvin vägen. Som #5 skriver så skall det tydligen vara ett behov av 10 000- 15 000 marsvin per år? Men hur kan det då ständigt vara överfullt av ej längre önskade marsvin på enbart blocket? "för att nämna bara ett forum".
Marsvin 4-ever
.
#12 Behovet kanske bara gäller marsvinsungar? Äldre marsvin kanske redan är förbrukade för många så de hellre skaffar sig en bäbis?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#13 Ja så är det nog. Tyvär tänker oftast folk så och missar totalt vad mycket ett omplacerat äldre djur kan ge.
Mina erfarenheter av äldre omplaceringsdjur är att dom ofta ger en minst lika mycket och även ibland mera än "bebisarna".
Marsvin 4-ever
.
Jag var i början en "oseriös" uppfödare. Växte i princip upp i djuraffär, inte den värsta sorten, absolut inte, men ändå blev jag van vid att osålda marsvin gick till ormmat.
I omgångar var det jättebra där och i omgångar inget vidare.
När jag själv började föda upp var det för att sälja till affärer, de första kullarna behöll jag bara en. Sedan blev de fler, 14st med en unge. Flera kaniner, smådjur och fåglar.
Från denna tiden och framåt har jag inte mycket minnen…
Jag tog en förpckning tabletter och blev inlagd på tvång, djuren såldes alla utom en fågel, ett par råttor, en hamster och två marsvin.
Efter någon månad började jag köpa marsvin igen, från djuraffär och uppfödare. Uppfödaren blev min "mentor" och eftersom hon köpte in och sålde på löpande band trodde jag man gjorde så.
Från djuraffären trodde jag att alla som inte blev sålda skulle gå till ormmat.
Jag hade vid denna tidpunkt många pettar och ville börja inrikta mig på rasdjur. När min hund kom in buren och bet ihjäl sju av mina favoriter var jag helt förstörd. Bestämde att sälja av igen och börja med rasdjur, mentorn stödde mig, tyckte jag gjorde helt rätt.
Fick sälja av igen när min hund blev sjuk, meningen var att de skulle köpas tillbaka, men de dog nästan allihopa i nya hemmet (ägaren blev sjuk och hon som skulle sköta djuren gjorde inte det)
Efter det köpte jag inte in djur, tog bara tillbaka de som kom ifrån mig.
För ett år sedan försökte jag ta livet av mig på allvar, hade de hittat mig lite senare hade jag inte levt. Jag visste ju att det var på gång så då försökte jag bli av med så många som möjligt, bara för att avlasta för min familj när jag inte fanns mer.
När jag kom hem lånade jag bort avelsdjuren, de skulle komma hem igen efter ett år men också de dog (inte samma ställe som innan). Jag kan också erkänna att några avlivades.
Sedan dess har jag bara köpt 2 marsvin tror jag, Lovika och Perry.
Det har flyttat några och kommit till sådana jag sålt. Jag har några omplaceringar som letar nytt hem.
De kullar som kommit detta året var V-kullen inte planerad, mamman var utlånad för en kull och hon blev inte dräktig med någon hane på 8 månader. Visade sig vara ungar när hon väl kom hit. En hona stannar, en flyttade när hon var leveransklar till pappans ägare och hanen flyttar till samma.
Sista kullen var för att kunna fortsätta mina linjer, där ska 2 honor behållas, en hane flyttar och en hane på stand by.
Min "ursäkt" är att jag lyssnade på mina mentorer och att jag har Aspergers, jag får lära mig vad som är rätt och fel, det finns inte "inprogrammerat". Jag vill också ha igenom en undersökning för bipoläritet, det kan förklara alla dippar upp och ner. Det förlåter inte vad jag gjort men det förklarar.
Jag skäms för vad jag har gjort, jag vet inte var många av "mina" djur är.
Men jag har bättrat mig! Nästa år blir det 3 kullar, inte mer. I fortsättningen har jag tänkt ta 3 kullar per år, mest för eget bruk.
De djur som sålts innan och där jag känt köparen och litat på dem är de som gått värst :-( Djuren har dött eller sålts vidare i flera omgångar. De har inte hållit vad de lovat heller och honor jag uttryckligen sagt inte ska gå i avel har gjort det och dött.
Blev en hel roman!
#12 Jag vet inte om det är så himla överfullt av marsvin på Blocket faktiskt man får komma ihåg att marsvin är väldigt vanliga djur. Sveriges sjätte vanligaste husdjur faktiskt, tyvärr har jag inga siffror nu men de bor i många hushåll. Kaninerna är fler än marsvinen men inte så väldigt många fler ändå är det extremt mycket kaninannonser på blocket. kanske är jag lite ute på djupt vatten nu eftersom jag inte har några siffror men jag inbillar mig att i % på totala antalet marsvin i Sverige är det inte så många ute på Blocket inte om man jämför med kaninerna, där finns ett riktigt stort problem de dumpas också mycket oftare. Med det vill jag inte säga att det inte finns ett problem med "Blocket marsvin" för det gör det men…
Har ni sett hur mycket hundar och katter det finns på Blocket? Hjälp vad folk säljer sina djur!
#16 Håller med! Hundarna är riktigt otäckt! Ofta är det också samma som kommer upp när nya ägarna inte klarar dem. Varför envisas folk med att blanda kraftfulla bruksraser! Drifterna försvinner liksom inte bara för att det är en blandras

Men till sakfrågan allihop… Var är alla de marsvin som ni födde upp 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003 etc. nu? Tittar man på "Senaste inlägg" just nu finns där 18 marsvin till salu, fördelat på sex annonser (samt en Hur många ungar? där det berättas om två nyfödingar som "till 99% sannorlikhet" kommer att bli till salu). Att det finns många marsvin till salu på marsvin iFokus går inte att förneka. Det är, som jag tolkar frågan i #0, kring såna som dessa som frågan kretsar. Var är de 18 som låg här förra veckan, månaden eller året? Var är de marsvin ni fött upp och sålt?
# 0. Sådan statistik förs inte.
# 7. Jag kan dra upp en del exempel på uppföddaruppfödda rasdjur som övergivits/vanskötts etc. Det är inget komma-från-grossist-fenomen. Däremot finns det fler grossistdjur totalt sett, enligt Myosotis statistik, och därmed är det ju föga förvånande att de är överrepresenterade bland de utsläppta, åter sålda eller vad det nu må vara. De är fler!
# 9. Marsvin är inte särskilt lämpliga som ormmat, de är för stora och ormen riskerar att skadas. Detta enligt Monica Willnerth.
# 14. Visst är det så, bebisar säljer bättre än vuxna. Det påståendet tror jag få protesterar mot. Enda undantaget från den regeln är nog hästar, där är det nog jämnare men fortfarande är det många som tror att man har en lyckligare relation om man får "prägla" från ung ålder.
# 16. Beror enormt på vilken del av landet du kollar på och vilken årstid! Skåne i vintras var helt bisarrt, jämför jag med min hemtrakt där det inte fanns särskilt många annonser av någonting alls är skillnaden så stor att man trillar av stolen.
Envishet och drömmar
#18 Sakfrågan? Jag trodde att man skulle försvara och förklara sig, så tolkade jag frågan. Det fanns en aggressiv underton där.
Men det är klart att jag kan berätta var mina marsvin jag sålt tagit vägen. Några få har tyvärr dött av olika anledningar resten hoppas jag (de flesta vet jag) finns kvar hos sina nya ägare. Två av dem är åter under mina vingar för omplacering, så blir det när man skickar med ett papper där det uttryckligen står att jag vill bli inblandad i ev. omplaceringar, det är så jag vill ha det.
Nu har jag en annons ute på MiF med sex till salu djur tre små ungar och tre vuxna för omplacering. Alla djur som tidigare annonserats ut här eller på andra ställen av mig har funnit nya bra hem. De stannar självklart här till rätt hem dyker upp. Aldrig någonsin kommer ett friskt djur att behöva avlivas eller slumpas ut till olämpliga nya ägare.
Åter till den aggressiva undertonen… Med tanke på tidigare inlägg som trådskaparen skrivit har jag anledning att tro att han hyser en stark motvilja mot alla uppfödare. Jag vill därför gärna förklara att seriösa uppfödare inte säljer djur hit och dit eller avlivar osålda djur. Jag vill också gärna påpeka att jag tycker att vi som sköter uppfödandet på ett seriöst sätt verkligen gör en insats för marsvinen genom att ge dem en god start i livet och framför allt att ge köparna ett bättre alternativ än djuraffärer. Någonstans ifrån måste nya marsvin komma och om uppfödarna motarbetas finns tillslut bara grossistuppfödda marsvin i butikerna kvar att få tag på. För att höja marsvinets status vill jag tippa allt åt andra hållet jag vill motarbeta grossiternas slarviga massuppfödning och främja småuppfödarnas och omplaceringshemmens mer djurvänliga marsvinshållande.

På Skånes djurpark matar dom tyvärr sina rovdjur med marsvin. Dom gjorde det när vi va där sist och min 8 åriga dotter blev helt förstörd. on vill aldrig mer åka dit!!
#18 Jag vet inte vart mina marsvin tagit vägen :-( Jag har kontakt med flera som köpt av mig, men i det stora hela är de "borta". Jag håller ständigt koll på Blocket efter djur jag fött upp.
Marsvin är visst lämpliga som ormföda. Det beror på marsvinet och ormens storlek. För en orm som är kapabel till att döda och äta en människa är marsvin bara en liten aptitretare. Jag har haft hand om ormar som varit flera meter långa när jag var på praktik, de fick bla marsvin och mycket kaniner (som är bra mycket större än marsvin)
#21 Det ser otäckt ut och jag tycker inte de ska mata rovdjuren utan att informera först så att de som inte vill se kan undvika det. På Kolmården tar de emot mycket hästar som ska gå till slakt. Istället för att köttet bränns väljer ägaren att ge sin häst som lejonmat. Det hör till kretsloppet även om det är otäckt.
Jag hoppas din dotter kommer över det, jag förstår att det var en traumatisk upplevelse iom att hon har marsvin som keldjur hemma. Jag tycker som sagt det var dåligt av djurparken att inte tydligt informera att djuren skulle matas då!
#22 Då får vi anta att du dödade djuren du gav ormarna innan du matade dom?
#19 Håller med din analys och synpunkt.
I mitt tidigare inlägg #5 i denna tråd ville jag peka på det stora antal marsvin som spottas ut från grossisternas fabriksliknande tillverkning. Grossister som sällan ens uppfyller minimikraven beträffande utrymme, foder, åldrar. Ligg gärna på respektive länsstyrelse om att de ska inspektera djurgrossisterna regelbundet! För tillfället görs inspektioner inte ens en gång per år, trots att brister konstaterats vid tidigare inspektioner.
Om det var lite svårare för folk att få tag i marsvin - dvs att det inte ständigt finns grossistmarsvin i varje zoobutik - skulle folk få tänka efter lite mer i förväg. Kanske stå i kö hos en uppfödare eller omplacerare tills just deras marsvinspar finns tillgängligt. Och kanske t.o.m. bli nekade att köpa om uppfödaren eller omplaceraren bedömer att de inte är lämpliga som köpare…
#23 jag tror inte att hon dödade djuren utan att de redan var döda. Jag går i skolan på en djurpark o där beställer dem dit frysta möss/kaninungar och råttor som dem sedan tinar och ger ormarna.
#23 Självklart var djuren döda. Jag var inte med där när de matade, men vet att de fick "överblivna" kaniner och marsvin från djuraffärerna i staden. De födde även upp marsvin själva.
Det är inte tillåtet att ge levande föda, det är grymt både mot foderdjuret och ormen.
När jag gick i skolan fick vi in en orm som bara fått levande, han hade fullt av sår och var rädd för djuren han skulle äta. Det tog lång tid att få honom att äta dött, för även om han blev rädd när han blev matad så tog han inte dött. Vi fick lura honom och ta en kroppsvarm mus och skaka den och dra den längs botten, då åt han efter ett tag.
Jag måste säga att jag känner mig både ledsen och kränkt av trådskaparens inlägg. Har på kort tid haft 3 kullar som "sett dagens ljus", och är väl en av dem trådskaparen riktar sig till. Jag har varit/är stolt och glad över alla bebisarna. Är ganska ny inom avel, men det har blivit ett stort intresse och något som får mig må bra, till gagn för många. Är mycket mån om att sköta alla mina djur bra.
När det kommer till att de skall ha nya hem är jag noga, och har tidigare nekat köpare av olika skäl. Hittar jag inte bra hem stannar de tills jag gör det. Skulle aldrig komma på tanken att avliva djur för att kunna utöva mitt intresse. Mina djur är alltid välkomna hem igen om det av något skäl inte fungerar i nya hemmet.
Andra uppfödare har redan kommit med kloka inlägg som jag kan ställa mig bakom. De djur som kommer från uppfödare är bara en bråkdel av de som föds. Det blir extra tydligt att det föds bebisar bara för att bla jag lägger upp bilder och berättar om det. I fortsättningen håller jag nog mer för mig själv. Jag tycker inte om tonen och den obehagliga stämning det blev på forumet
Jag har omplaceringshem och säljer därmed en del marsvin. Har valt att ha liten skala på det hela för att känna att jag själv hinner med både djuren och kontakten med de nya köparna.
För att köpa marsvon hos mig får man börja med att berätta så mycket som möjligt om sig själv och sin familj. Efter det kommer man på marsvinsträtff och kikar på marsvinen. Känns allt bra från båda håll får ett eller flera marsvin följa med köparen hem.
Efter någon månad hör jag av imig för att kolla läget och höra om allt gått väl i nya hemmet. Sedan försöker jag hålla en jämn kontakt och skickar ut mail lite då och då (2ggr/år är målet) för att uppdatera mig om vad som händer alla som flyttat.
En del marsvinsmattar och hussar hör också av sig själva, skickar bilder och skriver mail om hur marsvinen har det, vilket naturligtvis gör mig väldigt glad!
Dock är den trista sanningen att: Sålt är Sålt.
Även om jag skriver i alla kontrakt att jag skall kontaktas om marsvinet skall säljas etc och jag tar tillbaka alla som måste flytta så har ägaren all rätt i världen att sälja eller avliva utan att meddela mig…

# 1 Din inställning gillar jag och hoppas att det är fler som har samma uppfattning.
# 2 Mmm, det känns så ibland men har man allergi, då bör man sälja …
# 3 Se ovan
# 5 Det kallar jag research, vill du lägga upp länken ?
# 6 Se inlägg nr ett och tummen upp för dig med …
# 8 Den känslan har jag också men hoppas innerligen på att det är fel …
# 12 - 14 Det ligger mycket i era tankar.
# 15 Det var väldigt starkt av dig att berätta om ditt liv, om och med djuren!
# 16 Hur vi än vrider och vänder på saken så är det för många djur till salu…
#17 Tack Caspia för att du tolkade mig rätt och kom med i diskussionen!
#20 Jag har mailat djurparken och väntar på svar.
#28 Colina, dig känner jag från din blogg och vet vad du tycker och tänker.
Godisgrisen: När jag debatterar, då kan det uppfattas som om jag är väldigt arg.
Nu är jag inte arg och dom aggressiva undertonerna är i detta sammanhang en misstolkning från din sida.
Visst har det hänt att jag har gått hårt åt några på detta forum, men det har lösts genom Pm till respektive inblandad.
Arinha: Du skall absolut inte känna dig träffad !!!
Du skriver att du känner dig stolt över alla "bebbarna" och är mån om att sköta alla djuren.
Noga med vart djuren hamnar och nekar om det inte känns rätt,tja bättre än så kan det nog inte bli …
Välkomna tillbaka borde alla marsvin vara och hos dig är dom det.
Att du lägger upp bilder på småttingarna är inget som jag ser som negativt, utan snarare ett trevligt inslag, då det mesta av forumet består av text.
Arinha: Var inte ledsen, för du liksom alla andra skall naturligtvis få säga sin mening på forumet och du tillhör faktiskt dom som skall ha en stjärna i kanten för ditt sätt att ta hand om djuren.
Nu till alla dom som inte har fått någon kommentar.
Helt ärligt gott folk, jag hade inte räknat med en sådan respons!
Ni har många åsikter och jag är glad för att ni delar med er!
Jag är ledsen för om någon har tagit illa vid sig av min tråd och det var knappast tanken när jag skrev den.
Tanken var att skapa debatt kring marsvinens levnadsvillkor, vilket tyvärr inte avhandlats speciellt mycket i detta forum, vilket jag anser vara lite tråkigt med tanke på att det även finns mörka sidor i marsvinsvärlden.
En intressant artikel hämtat från Marsvinshjälpen
http://marsvinshjalpen.se/index.php/1384492
Återigen! Ingen skall känna sig kränkt på något sätt !
Bästa hälsningar till er alla.
Flemming
# 15 Jag vill bara instämma i det Flemming skrev till dig, och jag är grymt imponerad av att du har modet/styrkan att berätta om dina erfarenheter.
Förtydligande till #15 Det var inte avlesdjuren som avlivades, såg att det kunde tolkas så. Det var de som ingen ville ha
. När jag försökte sälja (skänka) hörde folk av sig och ville ha JUST det eller det marsvinet, alltid mina favoriter, de få jag ville behålla.
Ett av dem valde jag att sälja till slut iallafall, just för att jag inte blev av med de andra. Jag mailade den tjejen som ville ha honom och hon snäste av att eftersom jag inte ville sälja honom när hon ville ha honom fick det minsann vara.
De som avlivades var alla hanar, de hade säkert blivit sålda i sinom tid, det var inga fula eller dåliga djur, men just då fanns inget alternativ. Jag hade tagit alla tabletterna, misslyckats, precis kommit hem från sjukhuset och blivit utslängd av sambon utan någonstans att bo, allt på samma vecka. Det fanns inget annat alternativ. Vila i frid, mina pojkar 
#29 Ja det är för många marsin till salu där är vi helt överens men jag tycker fortfarande att det är grossistdjuren i djuraffärerna som är för många och de grossisterna läser inte denna tråd så varför anklaga uppfödarna här inne för att föda upp för många djur?
Om ingen ska känna sig träffad vem ska göra det då? Vad är du ute efter? Jag uppfattar dig inte arg men jag uppfattar spydighet mellan raderna.
Ja självklart ska de mörka sidorna debatteras, mer sånt det behövs verkligen men vi måste alla komma ihåg att om man är inne på en marsvins sajt är man intresserad av marsvin och vill dem väl. Troligen är vi på samma sida alla här inne.
#29 #30 Tack!

Lyan:
Jag har läst din blogg och dom flesta trådar, där du förekommer…
En av grabbarna på jobbet har Aspergers, så jag förstår ganska så bra hur du tänker och handlar.
Ni vill mycket och väl men ibland blir det för mycket av det goda och då går det över styr …
Två, tre stycken marsvin och inga kullar, kan nog kännas helt rätt för dig och jag tror nog att marsvinen instämmer i mina tankar.
Som sagt var, så är det starkt av dig att berätta om ditt liv och din sjukdom!
Godisgrisen:
Spydig eller ej, det låter jag någon annan avgöra.
Grossisterna läser inte tråden skriver du och förmodligen är det sant.
Jag hittar ingenstans där jag anklagar någon på forumet för överproduktion.
Om det så skulle vara får du/ni gärna berätta så skall jag förklara mig.
Träffa har jag inte varit ute efter, för den här tråden började med "Vart tar alla marsvin vägen" vilket bara var en fråga, då jag inte visste …
Om man aldrig tar upp "mörka frågor" då kan man heller aldrig få igång en diskussion om dåliga förhållanden.
Tillsammans kanske vi kan få igång en opinion mot massproducenterna och på så vis skapa en bättre tillvaro för djuren.
Grossisterna har inga forum och då kan man inte få igång en debatt hos dom.
Nu hoppas jag att vi har rett ut alla saker en gång för alla ?
Flemming
Jag köpte för ett år sedan två marsvin från en person som skyllde på allergi. Jag blev först konfunderad över deras ebarmliga "bostad" men trodde dock på att ägaren verkligen var intresserad av deras fortsatta öde. Har försökt att kontakta henne för att tala om hur mina små älsklingar mår men får inget svar.
Av dessa två var den ena oerhört skygg och rädd men den andra var social från första början. Idag har den skygga, Moa, blivit en riktig gosgris med världens häftigaste personlighet. Jag tycker inte att varken marsvin eller kaniner skall få säljas av djuraffärer utan att de ska köpas direkt från uppfödaren. Jag har tidigare fött upp kaniner och jag behöll hellre en kanin än att jag sålde till någon som jag uppfattade som "oseriös" köpare.
Jag tror att hur man hanterar djur är mer avgörande hur djuren utvecklas hos en än deras ålder när man köper dem.
#34 Uppenbarligen förstår du inte alls hur jag tänker tyvärr. Djuren är mitt liv när jag inte har något annat liv förutom forumen. 2-3 marsvin hade inte gått. Jag vill ha dem i en stor flock, de ska leva ett naturligt liv på stor yta.
Med bara 3 marsvin hade jag inte klarat av att sköta dem, hur dumt det än låter. De "försvinner", det är inte tillräckligt mycket för att få mig att orka komma ur sängen.
Det optimala antalet marsvin för mig är mellan 15 och 30st, antingen det eller inga alls för jag vet hur jag funkar.
Mina marsvin går på extremt stor yta, de trivs ypperligt i sin flock och när jag särat på dem av olika anledningar gör de ALLT för att komma tillbaka till varandra. Jag kan GARANTERA att marsvinen inte instämmer med dig. Att bo i en "normal" bur utan en massa kompisar och en matte som glömmer dem för att de är för få, det är inget värdigt marsvinsliv.

#36 Det verkar mycket med 15-30 st men har du koll på läget och djuren mår bra, då är det nog helt okej.
Allt lugnt.
Flemming
#37 Vad som är mycket beror på vem som har dem. Jag tex tycker ett halvt barn är 10 för mycket så allt är relativt :-)
Jag jobbar på en veterinärstation och under den tiden jag jobbat där (började i Juni) så har det faktiskt aldrig avlivats ett friskt marsvin. Det har kommit in marsvin för tandfel och kloklippning mm, men det har aldrig avlivats ett friskt marsvin sen jag började där.
Lite OT
Jag kan även till läga att jag jobbar i en djuraffär som säljer levande djur så som marsvin kaniner hamstrar mös och fåglar,
dom är fruktansvärt noga med att informera att marsvin ska vara mins 2 och att don inte ska ha salt stenar ( saltstenarna tog dom bort efter att jag började och påpeka det)..
Dom tar inte in mer marsvin än vad dom säljer då dom inte ska gå och bli för gammla älsta marsvinet vi sålde va drygt 6 månader.. DOm tar in högst 6 marsvin åt gången.. är det något specielt marsvin eller färg folk vill ha kan dom beställa ( visst då kommer dom från grosisten) så när kunderna hämtar sina små älsklingar är jag där och informerar om vad som är bra eller dåligt
#27 jag tycker precis som du. jag har uppfödning och avlar på de djur jag tycker fungerar bra i avlen och får fram en del ungar. Dock inte så många per år då jag har en liten uppfödning men många nog! och varje individ är mycket värd och man lämnar verkligen inte dem till vem som helst. Men hur mycket man än kämpar och förlitar sig på folk så går ddet ju inte alltuid vägen, folk blir allergiska, tröttnar, tycker inet att barnet tog de ansvar som fööäldern trott osv. och då är dem välkomna hem igen. Men vissa köpare förstår ju inte att dem kan höra av sig om frågor osv. men vad ska man göra då?
#34 jag tycker det är fel av dig att skriva vad som är rätt o fel för en annan person, det ger mycket troevlig stämning på forumet och om nu Lyan känner att hon klarar av alla snia marsvin (vilket jag vet att hon gör) så tycker jag verkligen inte att någon ska komma och trampa någon som redan ligger.
#29 Länken till SCBs statistik finns här. Uppgiften om antal hushåll med marsvin finns på sidan 12.
Beträffande information om grossisternas hantering och deras ungefärliga djurantal så har jag gjort "riktig" research och gått till källan, dvs deras tillsynsmyndighet länsstyrelsen. Det föreslår jag att den som är intresserad också gör. Inspektionsprotokoll och beslut är offentlig handling som vem som helst kan begära ut. Länsstyrelsen har rätt att ta betalt för kopieringen.
Det kan nämnas att min beräkning i #5 av antal marsvinsungar per grossist och år är försiktigt räknad med högst tre kullar per hona och år samt ett lågt antal ungar per kull. Så mest troligt är siffran högre i verkligheten - en hona som ständigt går med hane och blir omparad direkt efter förlossningen skulle teoretiskt kunna få fem kullar per år. Och att honorna ständigt går med hane hos grossisterna är ett faktum.
#42 Tack
Flemming:
Du kan inte jämföra mig med den som jobbar med dig. Alla är individer och bara för att vi bägge har samma diagnos kan man inte sätta alla i ett fack. Det är ungefär som att säga: Jag känner en neger och han både stjäl, drogar och lever på soc, alltså måste alla negrer vara sådana!
Och för att förtydliga! Jag har inget som helst emot svarta!

Jag tolkar inte trådskaparens mening med denna tråd att hänga ut någon. Tanken var nog inte att någon eller några skulle känna sig träffade, synd att så blev fallet.
Jag läser denna tråd som en markering att nu får det vara på tiden att statusen höjs även på marsvinen.
Skall man sätta en kull til världen så bör man ha ordnat för dom med eventuella köpare eller att man klarar att behålla dom själv.
Frågan är kort och koncipt=Vart tar alla marsvin vägen?
Marsvin 4-ever
.

Här är en syndare i stora mått! Jag är en av dem som" skyllde" på allergi. Jag har haft djur i hela mitt liv, vistats mkt i stall etc. Jag har aldrig reagerat allergiskt på ngt. Har en kanin och sedan skaffade jag marsvinen. Sen marsvinen kom har jag haft sår i näsan och klåda. Behandlats två gånger med antibiotika men det kommer tillbaka. Så fort jag varit i "djurrummet" kliar det i näsan som om jag är på väg att bli förskyld. Bytte ut spånet till papper men märkte ingen förbättring, duschade marsvinen, skaffade luftrenare att ha i rummet osv. Besvären består. De är klart lindriga och går att leva med. Men allergi är inte att leka med, risken finns att om man utsätter sig för allergenen så kan allergin försämras och även "sprida sig" att omfatta även andra djur etc. Jag är livrädd för det. Stressad och all hast har de nu blivit sålda. Nej jag har ingen garanti för att de får ett livslångt hem, jag själv hade ju för avsikt att ge dem det. Det var dock en påläst mamma som kom och hämtade dem. Hennes barn skulle få sina första husdjur. De hade tjatat i flera år men det var inte förrän nu som mamman kände att hon orkade (för hon var införstådd i att det blir hennes jobb). Kanske var det dumt, jag vet ju inte till 100% att det beror på marsvinen mina besvär. Men marsvin är en av de mest allergiframkallande djur som finns har jag läst. Jag hoppas det är så, för jag vill verkligen kunna fortsätta borra in näsan i lilla fluff (kaninen) här hemma.

#39 Har ni fått kunderna på bättre tankar, när det gäller avlivning ?
#40 Det är bra att du informerar dom nya kunderna och det är fortfarande tummen upp för dig.
#41 Gör som dom flesta omplaceringar, skriv kontrakt och informera om vad som ingår i köpet.
#42 Jag hänvisar till #37
Jag tror nog Lyan och jag har rett ut eventuella "övertramp" från min sida.
# 43 Tack för länken och vill du slippa ifrån kopieringsavgiften, då skriver man att det går bra med en pdf-fil till mailboxen.
Jag tänker på ordet "kloningsmaskin" när du skriver att den stackars honan konstant tvingas gå med en hane.
Osmakligt är förnamnet …
# 44 Jag förstår din åsikt och har tagit den till mig.
# 46 Tack tantnett, du lyckades förklara med några få rader förklara vad jag menade …
# 47 När jag skrev skyller på allergi, då menade jag folk som har tröttnat men väljer att skriva allergi och på det lilla viset få någon "blödig" människa att köpa …
Du har helt klart någon form av allergi och då skall man sälja!
Nu får vi hoppas att dom har kommit till ett bra hem.
Gav du henne några garantier om att du kunde hitta ett annat hem till marsvinen om det inte fungerade ?
Än bra länk angående pälsdjursallergi
http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=689
Igår skrev jag till Skånes Djurpark angående matning av rovdjur med marsvin.
Därifrån har jag inte fått något svar men lägger in det i tråden när jag får det …
Läs tantnetts inlägg (# 46) och ni har förklaringen till varför jag skapade denna tråd.
Nu skall jag försöka läsa ifatt och bilda mig en bra uppfattning om vad ni tycker och tänker i denna "heta" fråga: Vart tar alla marsvin vägen ?
Några fler som vill berätta och diskutera ?
Bästa hälsningar till er alla
Flemming
#48 Nej det har inte behövts för dom ägare som har haft sjuka marsvin har själv velat göra dom friska. Vi har inte behövt övertyga dom.
Hur mycket avlivning av friska marsvin det har varit innan jag jobbat där vet jag dock inte.
#48 För mig har det inte varit "övertramp" utan ÖVERTRAMP rejält! Inte bara på forumet utan även utanför trots att jag inte har en aning om vem du är

Uppdatering!
Ni som följer forumet vet säkert att jag för tillfället är engagerad i marsvinen som har setts utanför en hållplats i Östergötland.
Därför har jag inte lagt ner så mycket energi i denna tråd men har fått ett svar angående matning av rovdjur med marsvin som PernillaS berättade om i inlägg nr 20.
"Ursäkta mitt sena svar, men jag har varit bortrest i veckan.
Jag kan bara beklaga att besökarna tar illa vid sig vid matningarna. Vi
försöker undvika detta i möjligaste mån genom att tex plocka bort huvud och
svans ifrån hästar mm.
Dock är vårt uppdrag enligt stadgarna att vara en del av "folkbildningen".
Ett sätt vi gör detta på är att vi erbjuder besökare att vara med vid
matningarna där vi kan berätta om tex djurens föda och besökarna kan se
djuren äta. Vi försöker inte erbjuda någon makaber föreställning utan
berätta och visa hur naturen är. Vår bedömning är att en del av ansvaret för
hur barnen reagerar måste även föräldrarna/lärarna ta. Går man på en
rovdjursmatning så får man räkna med att djuren äter kött. Självklart skall
vi göra vårt för att upplysa men det måste även vuxna i barnens närhet göra.
Ur ett djurhälsoperspektiv är det också viktigt att rovdjuren får tillgång
till så stor del av bytesdjuren som möjligt, dels ur näringsmässig synvinkel
(tex vitaminer i organ mm) och dels för miljöberikning (tex hudar, ben mm).
Här måste vi i första hand tänka på djuren och i andra hand på besökarna.
Det är också viktigt att variera kosten (köttet) på olika sätt"
Detta är hela texten och inga ord har plockats bort eller lagts till från min sida!
Jag har kompletterat med ytterliggare frågor till djurparken och återkommer med dessa när dom har svarat.
Flemming

#51 Jag tror jag gillar dig "Flemming" det verkar vara lite bett i dig :-). Tack för all info! Vetgirighet lönar sig, som alltid.
Du är bäst Flemming!^^

Tack för berömmet !
Jag har kanske skrivit det innan men kan göra det en gång till …
Eftersom jag har semester veckan ut så har jag massor av tid.
Jag gillar att gå på djupet med saker som engagerar mig, vilket betyder att varje liten sten skall vändas minst en gång innan jag är nöjd.
Jag gillar djur och förhoppningsvis gör dom det samma.
Några egna djur har jag inte, vilket förmodligen bidrar till att jag ser djurhållning och allt annat däromkring med lite andra ögon.
Det kan vara tjugo inlägg som säger, så skall man inte göra för det är fel, men ingen hänvisar till en säker källa och då måste jag bara forska …
Har passerat dom fyrtio åren och därmed fått lite distans på saker och ting.
Alla kan bli nyfikna och om vi alla bestämmer oss för att gå på djupet med saker och ting, då kan den här siten bli riktigt bra!
-----------------------------------------------------------------------------
Tillbaka till ämnet!
Vi har nu läst om marsvin som blir rovdjursmat och vissa stackare får bo vid en busshållplats i ödebygden.
Visst måste det vara överskott på marsvin och där finns definitiv en mörk sida som skall fram i ljuset!
Fortsättning följer …
Men jag gillar inte dig Flemming. Faktum är att jag inte litar på dig alls. Vad gör en väldans fullvuxen man ute på en sajt som mestadels befolkas av tonårsflickor som han stryker medhårs i "deras tonårsidealistiska djurräddar mission" samtidigt som han angriper alla äldre mer erfarna marsvinstanter?
Jag hoppas mina misstankar är felgrundade men jag tycker att det är skumt att du som inte har några djur alls plötsligt blivit så teoretiskt intresserad av just marsvin, det är iof. synd att jag tycker att det är skumt eftersom jag själv tycker att marsvin passar alla. Har du haft djur någon gång i ditt liv? Vad i så fall? Jag har så svårt att förstå att en 45årig människa kan säga sig älska djur om den aldrig någonsin haft några. Du borde liksom ha åkt dit på djurägandet tidigare då kan jag tycka. Om du inte haft det varför i så fall?
Sen att du och jag Flemming har olika åsikter om marsvinsuppfödande får jag lov att respektera, även om jag tycker att du är hopplöst dåligt påläst i den frågan. jag tycker du ska titta lite på uppfödarna i SMF och få den den sidan av myntet också innan du fördömer en hel grupp. För att upprepa min egen käpphäst vill jag verkligen belysa skillnaden mellan djurgrossiternas vansinnesproduktion och de små hobby/rasuppfödarna som verkligen inte gör detta för att tjäna pengar utan av ett stort intresse för marsvin, genetik och utställningar.
Samtidigt välkomnar jag dessa djuplodande djuretiska debatter på MiF det borde vara mycket mer sånt här. Så¨mitt i allt, tack Flemming för att du startar upp detta.
Till # 55 och andra med samma åsikt.
Tycker du att det är etiskt okej att tejpa runt baktassarna på rullade långhår med maskeringstejp för att de inte ska kunna sparka av sig rullarna?
Tycker du att det är etiskt okej att mot jbvs regler och rekommendationer hålla långhår ensamma från att de skiljs från sin mamma till att utställningskarriären är över, för att skydda pälsen?
Tycker du att det är etiskt okej att med pincett avlägsna hårstrån för att pälsen av det mänskliga ögat ska uppfattas som jämnare?
Tycker du att det är etiskt okej att marsvin tvingas sitta helt stilla på en platta med klistermärken i ansiktet och på rumpan och med en ljusmanchett på huvudet, eller balanserande på stora plymer med olika motiv i uppemot en och en halv timme?
Tycker du att det är etiskt okej att hålla marsvin i 48 timmar i burar på sådär 35*35 cm, i vissa fall utan vatten och hö?
Tycker du att det är etiskt okej att fila bort små förhårdnader som inte ställer till problem för marsvinens hälsa, med slippapper för metall satt på en eltandborste?
Tycker du att det är etiskt okej att sälja marsvin till högstbjudande på auktion? Spelar det någon roll för debatten i den sistnämnda frågan om marsvinen ännu inte nått den ålder de enligt SMF måste ha gjort, men ändå inte stoppas?
Vad tycker du att barn lär sig genom att besöka marsvinsutställningar?
Kan du försvara att utställningar skulle vara etiskt okej?
#56 Jag radar upp dina frågor som nummer, blir lättare för mig att svara då.
1. Nej, men det har jag aldrig sett, men fy vad hemskt i så fall!
2. Nej, det har jag protesterat mot tidigare
3. Det beror på vad djuret säger, en del bryr sig inte, då är det ok, annars inte. Dock anser jag (som inte kan något om korthårsavel) att det borde väl gå att avla fram djur som inte behöver trimmas, alt. bara finputstas.
4. Jag vet inte vad du syftar på här, men det låter inget vidare om de tvingas och att de behöver balansera. Sitta på en platta i en och en halv timme tycker jag är för mycket, en halvtimme högst.
5. Det är så sällan det sker, får de mat, vatten, skydd och mycket lugn och ro tycker jag det går bra.
6. Eltandborste har jag aldrig använt, men om marsvinet är van tror jag inte det är värre än att fila med vanlig fil. Jag filar alltid i korta omgångar under många dagar för att marsvinet inte ska behöva vara med om det för långa stunder.
7. Auktionen såg jag som en rolig grej, de som bjöd var ju alla "kända" människor och marsvinen skulle blivit sålda iallafall. Det som jag tycker vart värre med auktionen var att det ena djuret mörkades det att det var satinbärare och den lilla spanska hanen fick jag "slängd" efter mig gratis när han som hade den förstod att jag inte var tillräckligt intresserad för att bjuda. Nu vet jag iallafall vart han hamnar.
Vilka djur var för unga på auktionen?
Jag är stark emot att många ungar som säljs på utställningarna är för små om det var det du menade. Föstod inte eftersom det var ihopskrivet.
De barnen jag pratade med och såg tyckte det var roligt att titta på och få lära sig mer om djuret marsvin.
Jag vill inte att barn ska lära sig det som jag skrivit nej på ovanför.
Jag tycker utställningarna är lika ok som allt annat som har med djur att göra. Bara för att det finns vissa som är extrema betyder inte det att alla är det.
#56 Ja jag tycker att marsvinsutställningar är etiskt okej, vad skulle jag annars tycka då jag gärna besöker dem.
Jag är en av dem som trimmar mina marsvin med pincett. Har du provat det själv? Vet du om det är ett stort lidande? Faktum är att mina marsvin verkar inte tycka att det är så farligt de tycker att det är mycket värre att klippa klorna. Dessutom är det inget man gör varje dag och inte så ofta som man klipper klorna heller.
Visst slipar man noga på tassarna och gräver efter smuts i öronen på pet-djuren och inte är det populärt hos marsvinen heller (värre än trimmandet om du frågar mina). Men visst är det väl bra för dem att ha tassar utan förhårdnader och rena öron, väl? Slippapper på eltandborste känns lite vanskligt men det har jag aldrig hört talas om så det kan väl inte vara så vanligt.
Att djuren sitter i små burar under utställningsdagen är väl kanske inte så kul för dem men hur ofta gör de det? Det är en mycket begränsad tid. Jag hoppas verkligen att ingen behöver sitta så länge utan vatten/vattenrika grönsaker och hö, jag kan faktiskt inte tänka mig att någon håller utställningsdjuren i transportburarna så länge utan det för det är ju direkt livsfarligt.
Har man trygga och tama djur så skräms de heller inte av att vara på utställningar inte ens om de har maskeraddräkt på sig. Marsvin är inte så hysteriska av sig. De som varit med några gånger ser ut att fatta precis vad som väntas av dem och ja det verkar som de gillar att visa upp sig. Men naturligtvis håller jag med om att utställningarna är till för ägarna och inte för deras djur men eftersom det inte skadar djuren kan väl vi också få ha lite kul.
När det gäller långhår är jag inte så insatt eftersom jag aldrig ställt ut några eller haft långhår i päls. Men jag antar att långhårsuppfödarna som håller djur i päls separat är noga med att de djuren sitter så att de hör och ser andra marsvin.
Jag tror barn som besöker marsvinsutställningar ser att marsvin är betydelsefulla djur för sina ägare. Ett djur som har ett stort värde och som behandlas med kärlek och respekt.
Det den här tråden "skenbart" handlar om är en frågeställning om var alla marsvin tar vägen. Där trådskaparen (enligt mig) anklagar rasdjursuppfödarna för överproduktion av marsvin. Det vill jag verkligen säga att jag inte håller med om generellt iallafall, det finns säkert sådana fall och tillfällen. Det jag protesterat mot är just denna beskyllning då ingen med de fakta vi har om detta kan påstå att rasuppfödarna står för mer än en bråkdel av det totala marsvinsantalet i Sverige. Det är ett faktum att de allra flesta djuren är uppfödda av grossister och sålda i djuraffär.
# 57. Hanen du fick slängd efter dig och hans kullbror, de som skulle fylla två månader dagen efter. Enligt smfs regler måste de vara två månader fyllda.
# 59 Två månader fyllda för att säljas? Nej fem veckor ska det vara.
Godisgrisen:
Vilka starka ord du använder där i inlägg nummer 55. Otrevligt värre!
# 60. Jens sa innan auktionen att smfs krav för utställning skulle uppfyllas, vilket var 2 månader - 5 år.
#59 5 veckor är det som gäller. 2 månader är om de ska ställas ut. Om det finns några särskilda regler för autioner vet jag inte och behöver inte veta eftersom jag inte bjöd.
# 63. För att säljas på auktionen var de tvungna att vara två månader fyllda.
#62 Eftersom Jens hade stamtavlan till hands visste han hur gammal hanen var, antagligen gjordes ett undantag eftersom det rörde sig om någon dag.
Då tycker jag det var värre gjort med satinbäraren som mörkades (pratade med arrangörerna och de visste inte att han var bärare)
Håll er till trådens ämne. D.v.s. "Vart tar alla marsvin vägen". Tack.
Hanna
Självklart var det femveckorsgräns som gällde vid auktionen. Ingenstans har det stått något annat. Om någon hört fel eller misstolkat så är väl det olyckligt, men ingen har sagt att vi har någon slags specialgräns för auktionsdjur, att de ska vara i utställningsbar ålder. Däremot har vi varit tydliga med att (citat från bekräftelsen) "Marsvinen ska kunna levereras med stamtavla/registreringsbevis samt löfte om stöd av dig som uppfödare. Detta är viktigt för att göra auktionen seriös."
Kopierar från regelverket, första delen i stycket som heter "generella regler vid utställningar och visningar".
2. Marsvin som vistas på PR-visning eller utställning oavsett ändamål ( t ex till salu eller leverans) ska minst vara 5 veckor gamla.
sånt här kan man hålla på länge och diskutera, vissa tycker det är okej med uställninga vissa inte. men att ställa ut djur har man hållt på med så pass länge att ja inte tror att de kommer stoppas för att ett minimalt antal "normala" marsvins ägare inte tycker det är okej. Vi upfödare kanske ser det från en annan vinkel.
Att klä ut marsvinen och visa upp på maskerad tävlingar e inte heller nått fel. tänk dig själv alla dessa barn familjer där föräldrarna köper marsvin till sina 5-10år gamla barn som klär på dem dock kläder och kör dem i barnvagnar.. vilket är värst ? att dem får sitta högst 30m på en platt under uppsyn, lite uppklädda eller leken hemma med de mindre barnen?
Fila tassarna är något som måste göras! Har ni inte sett dessa stackars marsvin som har förhårdnader som växer runt och uppåt över tassarna! det är så sjukt hemskt! Så jag ser bara det som att det är en viktig del av djurägandet att ta hand om deras tassar.
Till sist, har man i så pass många år haft akutioner om så himla mycket olika djur/saker. så vad spelar det för roll om man har en auktion på en utställning där man vet att personerna som bjuder på djuren är intresserad och pålästa (oftast) marsvinsuppfödare? Spelar väl ingen roll om man betalar 1kr eller upp mot 2000kr för ett djur? det ska väl ändå tas lika väl hand om vad man än betalar för det?
#69 Maskerad & utsällning går ju lite hand i hand? Men jag har alltid tyckt att det är fel, då det är djur inga dockor. Och man lär ju barnen att behandla djuren med respekt. Men om en vuxen människa står & skakar om marsvinet för att fluffa pälsen(?), då tycker iaf jag att det gått över gränsen, för att ta ett exempel. Förstår att man vill göra allt för att vinna, men till vilket pris? Förhårdnad på tassarna kan man ju faktiskt klippa bort, går på någon sek.
Moa-16:
Sa du det till personen i fråga direkt eller är det någonting du "bara tycker utan att gå hela vägen för din åsikt"?
Jag har ställt i maskerad en gång, enbart för att visa att det går att klä ut utan lullull. Hugo blev Mr Sydväst 2009 när han var "utklädd" till lejon.
Jag tycker maskeraden är ett roligt inslag så länge det inte går över styr, det är roligt för barnen att visa både hur tillitsfull deras gris är och hur duktiga de är på att vara kreativa.
#71 Det var ju inte bara en person utan alla med långhåriga marsvin som gjorde på det sättet. Tycker dock man ska ha lite respekt för dom små djuren även om dom inte kan säga ifrån som vi människor kan. Men jag vet inte, Ingen annan verka reagera, Alla såg så väldigt glada & roade ut. Så kanske bara jag som tycker det är fel?
#73 jag har själv haft långhår och har även ett nu och ja går inte o slänge med djuren o "fluffar" upp deras päls som du säger men de eklart att man borstar igenom den och försöker få de o se bra ut inför utställning? så dra inte alla över en kant.
#77 Jag tror jag vet hur du menar om det var att domarna "skakar" marsvinet, tror de gör det för att se hur bra pälsen är.
Jag tror också att anledningar till att många kammar, trimmar och fixar till på själva utställningen är dels för att få till den sista touchen, dels för att de är nervösa och behöver något att fixa med. Jag kan sitta och kamma mina långhår samtidigt som jag småpratar med dem, även uppe på bordet för att hålla nerverna under kontroll.
#79 Ok. Jag la inte märke till något, men jag fladdrade mest omkring och märkte inte mycket överhuvudtaget :-P
Tråden låses eftersom den hamnat helt Off topic och fortsatt på det spåret trots uppmaning om att återgå till ämnet.
Hanna