Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3178 ggr
BarbieBrownHair
0

Ska jag skaffa marsvin?

Hej alla!

Just nu har jag en mus den andra dog för 20 dagar sen så nu har jag bara Bosse kvar…Och Bosse är 1 år 1 månad & 13 dagar så han är rätt gammal och kan gå bort när somhelst…& efter det ska jag skaffa ett nytt djurGlad Först ville jag ha en hamster men nu har jag ångrat mig så jag vill ha marsvin eller kanin ! Och om jag köper marsvin ska jag ha 2 st om det blir en kanin så 1 st…Jag har redan haft en kanin förut så jag är rädd att den nya kaninen påminner för mkt om sebastian(förra kaninen) så därför tänkte jag marsvin…& jag ska för första gången åka ställa ut djuret på utställningar Skrattande för jag tycker det verkar så kul! & skaffar man kanin finns det mer utställningar i örebro men marsvinutställningar är mer utanför örebro…alla tycker kanin men jag vet inte!

vad tkr ni? Förvånad

idipidi
0

Jag tycker att du ska tänka efter både en och två och tre gånger. Om du inte är helt säker så ska du inte skaffa något djur alls utan vänta.

Självklart ska du inte välja djurart efter var det är utställningar utan efter vilket djur som passar dig! De allra flesta dagarna på året är det inte utställning utan det är du och dina djur som är hemma. Det är matning, städning, skötsel…

BarbieBrownHair
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mmmm…

Jag har verkligen tänkt mycket igår & jag är så förälskad i marsvin och jag har faktiskt redan haft en kanin så jag tycker masvin låter bäst:) Och självklart så kommer jag inte välja djuret för utställning utan dom är så mysiga & fina och man kan spendera så många år med ett underbart litet djur :) Men om jag ser en bra utställning nära mig…kommer jag ta med marsvinet dit & bara testa en gång och se hur bra det gårSkrattande

Fridaaaa
0

#2 Men ska du ställa ut så måste du vara med i marsvinsföreningen (utom första gången du ställer). Och har du inte stamtavla på ditt marsvin blir det ju att ställa i petklass.

Håller med #1 Tänk igenom allting väldigt noga, läs igenom allt du kan om marsvin,marsvin har ju inte riktigt samma behov eller kost som t.ex en kanin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stormviskaren
0

Jag tycker att marsvin fungerar bra som djur till barn då dem oftast vill sitta mer stilla än en kanin. Dock så tycker jag att både kaniner och marsvin är underbara djur. Jag har själv båda parter. Men innan man skaffar ett djur ska man vara god påläst om allt, sjukdomar, vad dem kan äta, olika raser kan också vara bra osv osv. Men man lär sig även mycket på vägen när man har ett djur. Jag tycker att du ska gå och titta på en utställning innan du själv åker och ställer. Där finns mycket kunniga folk som man kan fråga om man undrar något och där kan man även se alla möjliga raser så man får se vad man faller mest för.

BarbieBrownHair
0

Jag har verkligen läst på ALTT! böcker,datorn ALLT! & svar till Fridakesson Jag vill tävla i petclass och inte rasklass & jag ska snart anmäla mig till marsvinföreningen & ska försöka hitta marsvin med stamtavla Glad

fia-mia
0

Inte för att låta dum - bara en "kontrollfråga" - hur länge har du varit intresserad av marsvin?

Kan ta ett varnande exempel, en tjej på zoonen läste allt hon kom över om marsvin på en dag, köpte marsvinen veckan efter, nån vecka senare sålde hon dem för att hon vill ha en kanin istället.

Så tänk noga först!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

BarbieBrownHair
0

Gud jag är verkligen inte en sån person :o inte för att döma någon! Men jag har ju en mus nu..& jag har aldrig tröttnat på honom vi kelar ca 1-2 timmar per dag jag älskar mina djur & jag tröttnar aldrig på dom! :o

Jag har alltid varit intresserad av marsvin men jag har tänkt på att skaffa ett i ca 5-6 mån så det är rätt planerat Glad

Jag lovar att jag alltid har tid & kärlek till mina djur!

Moa-16
0

#7 Men honom har du väl bara haft något år? Dom lever väl inte så mycket längre? Ett marsvin kan bli 6+ år. Men bara du tänkt igenom det & är intresserad, läser på mycket innan köpet så varför inte?

BarbieBrownHair
0

Ja har haft en kanin som blev 5 år & tröttnade aldrigSkrattande

BarbieBrownHair
0

Varför tror alla att jag kanske kommer tröttna :o

för jag tröttnar aldrig på ett djur så ingen behöver skicka nån mer sån kommentar..för jag har läst på tröttnar aldrig vet hur dom ska skötas & så Tungan ute

vet att min kommentar är lite gnällig men endo ;)

Moa-16
0

Det är många som tröttnar på sina djur,säljer skaffar nytt roligare djur. Bara säger att du måste tänka igenom köpet då djuren lever längre än bara något år. Men om du är säker så vad tvekar du över?

BarbieBrownHair
0

Jag tvekade först på kanin eller marsvin… men tveken är över så jag ska köpa 2 st marsvin ! Skrattande

Moa-16
0

#12 Det är mycket skillnad mellan kanin & marsvin. Men om du redan bestämt dig så säger jag lycka till.

BarbieBrownHair
0

Tack

godisgrisen
0

Grattis till ett utmärkt val av husdjur!

BarbieBrownHair
0

Eller hur! kan knappt vänta tills jag får hem några st! Glad

DoD
0

Jag fick hem mina två skönheter för ett tag sedan! jag är supernöjd! :D

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

BarbieBrownHair
0

Skrattande

FeliciaS
0

Om du är helt säker på att du har tid, råd, ork och lust att ha marsvin, så varför inte? De är underbara djur, och tröttna på dem skulle jag aldrig kunna (har haft marsvin i 10 år nu, och de senaste åren har bara intresset vuxit). På SMFs hemsida kan du se uppfödare i närheten av där du bor. Åk gärna och hälsa på och kolla på marsvinen innan du bestämmer dig :) Är du intresserad av att ställa ut i rasklass skulle jag rekommendera någon ras som är relativt enkel att ställa ut (t.ex. Abessinier), annars funkar de flesta marsvin utmärkt i petklass som är minst roligt att ställa ut i.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

BarbieBrownHair
0

Tack för tipsen! :)

Jag tänkte börja med petklass för det värkar lättare & sen får vi se efter det:)