marsvin med extra tå
hejsan
mina barn har köpt två marsvin, och den ena har en extra tå som inte ska finnas på marsvinet. uppfödaren tyckte att jag själv kunde ta en sax och klippa bort den hon är 7 veckor, fast det vågar jag inte då jag aldrig har gjort något sådant. så nu undrar jag gör ni sådant själva?
jag har dock beställt en tid hos vetrinären för att få detta gjort om en veckas tid.
Om det bara är en skinnflik kan du enkelt ta bort den själv. Jag skulle ha gjort det genom att knyta ett snöre kring tån så att blodet stryps och den trillar av. Jag ser dock ingen anledning till att du ska vänta med det, ju förr desto bättre tycker jag.
Hanna
Nej fyyy, låt marsvinet ha kvar sin extra tå om det inte mår dåligt av den!
mittt svar hamnade visst i en ny fil, ursäkat, är inte van att skriva på er sida som är jättebra. nej det är som en helt extra tå med nagel och allt och hon är lite irriterad över den. men vet hade inte tid förren nästa vecka.
Hur är hon irriterad över den??
nej den sitter på sidan om, inter där tårna är, på bakbena ungeför på bakhasen eller vade det heter. hon slickar på den hela tiden jag är rädd att hon ska fastan med den nånstans så den skadas.
#6 Vet inte om man ska se det som en missbildning. Kanske kan du ta en bild och lägga upp?
//Emma
ser inte alls ut som prodaktyl. hade inte sonen sovit skulle jag gått in och tagit en bild,
Aah, sån som hundar kan ha med då låter det som. Trodde den satte som de andra tårna, men då förstår jag ju att hon kan besväras av den!
sån har jag fått mina ungar en gång. tog bort den direkt då den kan ställa till det för marsvinet och den inte är till någon anvädning, gör som abico sa. Själv tycker jag att de e bäst att får de gjort så fort som möjligt annars kan den slitas av och då kan de däremot göra ont.

Jag tycker att det låter jättebra att du tar hjälp av veterinären! De extra tårna kan se lite olika ut och jag tycker du gör rätt som ber om hjälp. Jag skulle inte våga råda dig att sätta igång och amputera på egen hand.
En kompis till mig har ett marsvin med extra klor på baktassarna, jag blir skitnervös av det… Det ser ut som att de ska fastna när som helst, men han är tre år så din klarar sig säkert en vecka tills veterinären har tid!
Envishet och drömmar

Är det bara en extra tå som hänger löst så är det inga problem att ta bort själv. Knyt bara en tråd (ex. tandtråd) hårt runt tån längst in och låt det sitta några timmar, sen är det bara att klippa bort, det blöder inget eftersom tråden har stoppat blodet. Har gjort det ett par gånger.