Mina marsvin
Nu har båda mina killar kommit "hem". Som jag har väntat på min minsting, ända sedan innan han var född :) Jag spanade in hans föräldrar och kände direkt att jag ville köpa deras unge när/om den kom (och var en hane).
Lillen är 4v imorgon och är en self grey. Ursöt!
Uno är en 7 månader gammal teddy i lilac/golden/white. Han är verkligen superfin.
Jag är så glad och nöjd med mina nya marsvin! :) Nu ska de få bli ompysslade och bortskämda ;)
Uno var faktiskt riktigt tam redan när han kom, trots att han kommer från en uppfödare med MÅNGA djur. Hon har uppenbarligen trots det hanterat honom regelbundet. Lillen är lite oroligare av sig, men ändå tamare än genomsnittsungen i hans ålder. Så det känns jättekul! :)
Jättesöta killar du har!
Själv längtar jag tills jag får hem min lilac roan sheltietös som jag förhoppningsvis hämtar hos uppfödaren i slutet av denna veckan eller i början på nästa *längtar så himla mycket*

Vilka fina killar! Lycka till med dom :)
Kul att du fått hem bägge två nu :) Riktigt söta är dom.
Men varför har den yngre hanen fått flytta så ung?
Hanna
Tack allihopa! :)
#3 Jag bor så långt bort från uppfödaren och så skulle vi ner till hennes område igår just, så då frågade jag om hon kunde göra ett undantag så vi kunde hämta honom då och hon gick med på det. Kanske hade det att göra med att hans mamma dött och han stödmatats, jag vet inte. Men jag är så glad att det löste sig! :)
Vad söta :) Vilken/vilka uppfödare kommer dom ifrån?
Vilka otroligt söta killar du fått tag på :) Grattis!
**
#4** Hur mycket väger han då?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 - Okej.
Hanna
#5 Teddyn kommer från en uppfödare i Husqvarna, minns inte vad uppfödningen heter. Min lilling, som jag nu beslutat ska heta Urban "Ubbe Gubben" som i stamtavlan, kommer från Stormviskaren :) Båda uppfödarna var mycket trevliga :)
#6 Tack :) Ja, jag är verkligen supernöjd! Igår vägde han 250g. Men han äter på så han lär nog öka i snabb takt ;)
#8 - Är det Polka Pig's han är ifrån då kanske?
Hanna

Vilka sötisar! :-)
Vilka är teddyn efter?
"då frågade jag om hon kunde göra ett undantag så vi kunde hämta honom då och hon gick med på det."
Fråga om uppfödaren kan göra ett undantag från de lagar och bestämmelser som gäller i Sverige och hon accepterade det?! 
Jösses… 
Ja, han är från Ewa.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Riktigt söta tillsammans! :-)
//Emma
#9 Just ja Polka pig's var det :)
#10 Nu ska du inte vara sådan. Hon håller sig ju till lagarna i vanliga fall, det var ju ett speciellt fall. Det är då ingen fara med marsvinet! Hon är en seriös uppfödare som tar god hand om sina djur, ingen får påstå något annat. Det var ju enda chansen att jag kunde hämta honom. I övrigt…tack :) Min lille Tex Mex Trick som han heter i stamtavlan är efter Lages Ville och Polka pig's miss dust powder trick. Han är underbar! :)
#10 Om du tittar i L80 (se exakta texten nedan) står det i lagtexten att ungen ska vara med mamman eller "likvärdig ersättare" så länge som det behövs mjölk och omvårdnad, enligt det allmänna rådet är detta 4 veckor för marsvin. Jag anser att i detta fallet när mamman dött är 7-månaders hanen att räkna som en likvärdig ersättare.
Dessutom är det skillnad på lagtext och allmänt råd.
5 §
Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad.
Allmänna råd till 8 kap. 5 §
Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans
med modern, eller hennes ersättare, enligt följande:
kanin minst 6 veckor
marsvin minst 4 veckor
#13 Jaha, var det "bara" ett allmänt råd. Då har hon ju säkert övervägt det och tänkt som du. Min äldre hane är då jättesnäll med honom (även om han självklart är hanig) så det är jätteskönt.

Vaddå "inte vara sådan"?
Så bara för att man vanligtvis följer lagar och bestämmelser som finns så kan man bryta mot dem när man tycker att det passar?
Där ser man, då är han släkt med min Idun (Miss Summer Chic Pale Trick) :-)
För drygt ett år sedan fick jag en kull där mamman dog ganska så exakt när de var två veckor, jag testade att handmata dem en gång men de var ite ett dugg intresserade så jag struntade i det (höll dem givetvis under noga övervakning så att de fortsatte öka i vikt vilket de gjorde som normalt).
Anser du att jag skulle kunna sålt dessa ungarna vid två veckors ålder om det hade funnits ett äldre marsvin i det nya hemmet som kunde agera ersättare?
Visst är det skillnad på lagtext och allmäna råd- lagtexten är fullständigt bindande, de allmänna råden är starka rekommendationer, en slags förklaring till hur lagtexten ska tolkas. Kan man erbjuda alternativ som är minst lika bra som det som det som står i råden så är det nästan alltid accepterat, det får dock inte bli sämre eller medföra risk för att det kan bli det.
Jag ringde och pratade med en person på jordbruksverket och frågade specifikt om detta med att separera ungar från modern (eller ersättare) tidigare än vad som står i de allmänna råden och svaret jag fick var att man i specifika fall kan få dela på dem tidigare (exempelvis vid sjukdom som gör att det kan vara farligt för ungarnas och/eller moderns/ersättarens hälsa att vara tillsammans).
Gällande att byta ut ersättare (som du anser att den äldre hanen kan räknas som) tyckte inte den person som jag pratade med var okej. När man sätter ungarna med en ersättare så ska den likställas med modern och ska därmed gå med ungarna till de uppnått åldern då de får separeras.
**SMF 237 Sweet Dream's
Oj, ska du redan sälja dina marsvin?
Det var tråkigt att höra. Vad har hänt?
Mvh Felicia
Precis - vad har hänt?
För något allvarligt måste ha hänt.
Inlägget är redigerat av moderator. Det på grund av att den borttagna delen i detta inlägg vände sig till ett inlägg i tråden som tagits bort eftersom det bröt mot sajtreglerna.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det är så hemskt, det är det :'( Som jag har gråtit för detta, jag älskar ju mina marsvin!
Till #17 och #18 Pga plötsligt uppkommen astma tvingas jag sälja dem, det gör så ont i hjärtat, men jag har inget val. Jag tål pälsdjur i sig, men inte hö+pollen i längre perioder. Jag andas in det och mår dåligt, så nu kan jag inte längre ha egna marsvin :( De kommer dock att flytta till en person som båda jag och Binajis känner, så de kommer att få det bra och det är ju det absolut viktigaste!
Inlägget är redigerat av moderator. Det på grund av att den borttagna delen i detta inlägg vände sig till ett inlägg i tråden som tagits bort eftersom det bröt mot sajtreglerna.
#19 Varför har du inte ens kontaktat uppfödarna till dem innan du satte ut dem på blocket?
#20 Därför att jag vill att de får bo ihop då de verkligen trivs ihop. Dessutom kan jag inte ordna med transport ner, tyvärr.
#19 Vilken tur att du hittat ett bra hem åt dem :) Hoppas de får stanna där livet ut då.
Mvh Felicia
#19 Se till att hålla god kontakt med köparna och be dom skriva på kontrakt eller liknande så du på något sätt har rätten till att kunna besöka och kontakta dom :-) Synd att du inte kunde ha dom kvar. Kan tänka mig att det är jättesvårt…
//Emma
#23 Köparen har lovat att jag ska få följa dem, att vi ska hålla kontakten, så det känns bra.
#24 Härligt!
//Emma

Ett inlägg (#16) i denna tråden är borttaget eftersom det bröt mot sajtreglerna, exempelvis;
På marsvin är det dessutom inte tillåtet att:
- Att negativt kritisera person och inte sak. Exempelvis är det inte tillåtet att skriva att "Jag tycker att du är dum" men det är okej att skriva "Jag tycker att det var dumt gjort för att…".
Det i efterkommande kommentarer (#18 och #19) som var riktat till den borttagna kommentaren är också borttaget eftersom orsaken till det som skrivits inte längre finns kvar.
**SMF 237 Sweet Dream's