Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3540 ggr
Lyan
0

Lite konstigt folk ibland

Idag kom det fram en människa och tittade på mina hus, jag stod en bit ifrån så jag gick dit och hälsade och då frågade h*n om det var jag som byggt husen.

Den vanliga reaktionen brukar då vara att de är jättefina och att det är bra att det finns många olika modeller. Någon har reagerat på att en del hus har fönster, just därför finns det utan fönster också.

Det första denna personen sa var något i stil med hur kan du sälja så små hus, de kan fastna. Då visade det sig att h*n trodde hamsterhusen var för marsvin :-O

Sedan var det fel på fönster och dörrar och massa annat. Jag förklarade att jag bygger flera olika hus just för att det ska finnas flera val och att ägaren ska kunna välja vad de föredrar till sina marsvin.

Jag förklarade att jag utarbetat många av modellerna med hjälp av massa marsvinsmänniskor (alla era idéer är guld värda :-)) och fick då svaret att det var inte människorna som skulle välja utan marsvinen :-/

Jag kommer inte ihåg så mycket men den nya stugmodellen med ett runt hål med diametern 12cm förkastades för "de kunde fastna", jag skulle såga upp så det var öppet hela vägen ner för då kunde de knuffa upp huset om det blev för trångt. Jag menade på att mina stora 1400g klumpar kommer igenom utan problem, men då kunde ju dräktiga honor fastna. Med tanke på att magen brukar gå på bredden och inte på höjden spelar det nog ingen roll om huset går att lyfta.

Garaget var tydligen jättebra för de dörrarna var stora och gick ner till golvet, men av någon anledning dög det inte när framsidan var borta som på de öppna lådhusen, eftersom h*n ville ha så stora, höga öppningar som möjligt borde ju de vara idealiska.

H*n hade minsann byggt marsvinshus sedan 80-talet, men det enda jag fick klart för mig var att h*n ofta byggde i spånskiva (vilket är sämre än plywood om man ser till tillsatser och "giftighet"), men det gick tydligen bra för henom.

Konstiga människor det finns ibland. Förstår fortfarande inte var h*n ville komma då h*n motsade sig själv hela tiden

Bara en "liten", helt onödig tråd nu när jag inte kan sova

Tur att jag är normal :-P hihi

[Maijah]
0

Haha, ja visst finns det konstigt folk därute :p

Kan inte heller sova, inte trött men så går det när man sover hur länge som helst ;)

Lyan
0

Jag har gått över trött stadiet och är väl egentligen övertrött. hade somnat om jag lagt mig vid nio-tio-tiden men men, det blir aldrig som man tänkt sig

Fridaaaa
0

Lustigt folk!

Spånskiva är inte bra, tål ju inte om dem kissar på det osv, plywood eller osb bär bättre, så som du har det är bra! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moa-16
0

Haha,vilken märklig typ. Inget att bry sig, finns alltid dom som tror sig veta bäst hela tiden :P

godisgrisen
0

Såg dina hus de är verkligen jättefina! Inte tyckte jag att det var någon fastningsrisk i de stora fönstren heller. Om jag inte var så "snickrig" av mig själv så jag redan har för många egenhändigt byggda hus skulle jag absolut köpt av dig.

Atensia
0

Konstigt folk man möter ibland!

Jag tycker dina hus är jättefina! :-) Kikade lite på dom igår men sen vart det så stressigt så jag hann inte gå tillbaka och kolla dom mer.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Aristarcos
0

Det finns alltid någon som har åsikter ;) insåg kanske att dennes egna hus inte var lika genomtänkta ;)

[Tisslibiie]
0

Min lillebrors flickor älskar sitt hus! ^^ Och ofta dina hus skulle få grisarna att fastna

Lyan
0

Ja, till slut gav jag bara upp och typ; ah, mm, hm, säger du det *jääätteintresserad*

Anja gav mig en bra idé idag! Jag har funderat på det lite halvt men nu kom jag på hur jag ska göra, ska visa bilder när jag kommer hem :-D Då kommer även bilder på de nya modellerna.

-MA-
0

Just hennes kommentar att marsvinen är de som ska bo i husen, inte människorna och att du därför ska bygga hus som passar just marsvin oavsett vilken modell matte och husse väljer, bör du ta till dig.

Inlägget redigerat av moderator då det röjer en persons identitet.

Lyan
0

#10 Ja, men mina hus passar ju marsvinen så vad är problemet?

Som jag fattade det var problemet att de var vackra, eftersom ingen modell passade. Om ingen av mina modeller passar vet jag inte vad man ska ha för hus då jag har "allt".

Något förslag på det "perfekta" huset?

Rafflan
0

Jag vill ha dina hus lyan XD

Blä för att vara "fattig", men när jag blir "rik" ska jag köpa :D

Lyan
0

#12 Fattig vet jag vad det är :-( Jag ska göra massor när jag blir rik :-D

Den som hittar en snygg miljonär först får dela med sig till resten här :-D

Myosotis
0

#10 Oavsett vem det var kan man väl kräva lite hyfs och trevligt uppträdande även mot människor.

Ingen är ofelbar och även de personer som upphöjs till (marsvins-)gurus av andra har sina fel och brister precis som vi andra.

Lyan - dina hus är jättefina. Precis som du säger finns ju flera olika modeller och var och en kan välja det man tycker passar bäst. Själv är jag (och mina marsvin!) mycket förtjust(a) i modellen du kallar altan. Toppen!

Lyan
0

Jag har ingen aning om vem människan var. Jag bara undrar mest att om ingen av mina modeller är tillräckligt bra, vad är då bra?

Hade gärna sett att -MA- svarar eftersom h*n verkar veta en del om händelsen

#14 Tack, tycker också den modellen är lyckad :-) Kul att ni gillar den :-D

godisgrisen
0

Jag anade också att det var hon när jag läste ditt inlägg. Hon är superduktig på marsvin det kan ingen ta ifrån henne hon är helt klart en av de absolut duktigaste och mest erfarna marsvins förståsigpåare i Sverige. Hon har mycket starka åsikter om allt. Ofta är det jättebra och viktiga saker hon har att komma med men hon har ibland lite svårt att förstå att det kan finnas andra sätt än bara hennes sätt som också kan vara bra sätt att göra saker på.

Lyan
0

#16 Jag hade som sagt inte en aning om vem det var.

Med tanke på vad hon sa om hus och dräktiga honor trodde jag faktiskt att det var typ en "däcksparkare" som inte hade särskild koll över huvudtaget :-O

Alltså går inte magen igenom ett hål som är 12cm i diameter lär ju knappast magen gå igenom en fyrkant som är 11cm för enligt henne var den dörren bättre. Enligt mig och många jag pratade med igår har man inte alls "dörrar" till dräktiga, de har öppna hus.

DoD
0

jag vill se husen!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

-MA-
0

# 15. Vad är det som du vill att jag ska svara på?

Jag tycker att du ska ta till dig av råden du fick av henne, större dörrar eller två eller tre sidor, inga fönster som de riskerar att försöka ta sig ut igenom och skadas. Jag tycker att du låter estetiken gå före djurens bästa när du gör olämpliga öppningar.

marsvinenochjag
0

Lyan:
Har sett dina hus på bild och tycker dem är fina. Kul att någon engagerar sig för att göra lite roligare saker till marsvinen än de som finns att köpa.

Mina dräktiga honor tar sig in genom öppningar på 11-12cm och de är ovala, klart att det är lite trångt när magarna putar men ingen av mina har fastnat än iaf.

Är -MA- Den person som omnämns med namn i inlägg nummer tio?

-MA-
0

# 20. Jag är inte hon, nej.

Just "fastnat än iaf" är ju en trevlig formulering. Måste man göra alla misstag själv eller kan man lära sig av andras?

Jag tycker också att Lyans hus är fina. Däremot tycker jag inte att alla modeller är marsvinsvänliga. Det är två olika saker.

Myosotis
0

#21 Oavsett om man skriver positivt eller negativt tycker jag verkligen inte att man skall namnge folk ute på nätet i sammanhang där de inte själva deltar….

Jag har bett moderatorerna att ta bort vederbörandes namn i de inläggen ovan, men ännu har inget hänt.

Moa-16
0

Men vadå? Skulle dom fastna i öppningarna? Jag har hus med fönster,  inte är dom så knäppa att dom försöker ta sig ur där? Eller  jag kanske har överintelligenta marsvin? O_o

#21 Hur visste du vem TS prata med då?

Rafflan
0

#21 så bara för att någon annan tänker dumt/är klantig/inte tänker alls så betyder det ju inte att jag kommer göra deras misstag.

Du bör väl köpa hus speciellt till dem dräktiga honorna om dem behöver extra stora öppningar?

Och det går ju att beställa av Lyan om du vill ha nåt speciellt, så kan hon oftast göra så.

Lyan
0

#18 Kommer snart en ny tråd om husen då jag har både nya modeller och nybyggda av de andra. Ska bara fota först

#19 Inte för att vara självgod så är nog de flesta av mina hus de marsvinsvänligaste jag har sett så jag ser faktiskt inget jag ska ta till mig då allt hon sa redan finns och ännu fler modeller som är ännu bättre än vad hon berättade om.

#20 Tack :-) Jo, dräktiga honor tar sig (oftast) igenom sådana öppningar, det jag menade på i tidigare inlägg var att hur en mindre dörr är lämligare än en större bara för att den stora var rund och den lilla var fyrkantig

#22 Bra! Som sagt innan, jag hade ingen aning om vem hon var och var noga med att inte röja vem det skulle kunna vara.

#23 En del marsvin kan vara så "korkade" ja. Eller om de blir rädda. Mina har inte haft några problem med fönster, men jag har hört om marsvin som råkat illa ut och har haft en mus som fastnat med huvudet.

Vi har haft en tråd tidigare om vad som kan vara farligt=ALLT, man får använda sitt sunda förnuft och välja vad man vill "riskera" eller inte.

Lyan
0

#21 Lite mått på mina hus. Det kan skilja lite i måtten då de är handbyggda.

Altan: två dörrar: 21 och 18cm

Entré: tre dörrar: 17 och 19cm

Garage: två dörrar: 14cm

Hobbitstuga: en rund dörr 12,5cm

Paviljong: fyra dörrar 13 och 19cm

Piggie: en dörr 46,5cm

Öppet lådhus: 28cm

Öppen stuga: 28,5cm

Stuga: 11cm (tror jag, enda måttet jag inte har uppskrivet just nu)

Stugan har fönster.

Lådhusen i spånskiva hade en rund dörr på 12,5cm, några hade fönster, andra inte.

De är byggda i plywood och masonit (plywood är det mest giftfria som håller, masonit är helt giftfritt), giftfri plastfärg (går att dricka utan problem) som gör dem lätta att göra rent, vegetabiliskt lim och korta, svårframtuggade spik.

Vilka är inte marsvinsvänliga? Stugan antar jag du menar.

Räkna gärna upp bättre hus

godisgrisen
0

Varför måste alla hus vara anpassade till dräktiga marsvin, när de flesta marsvin aldrig kommer att få en kull? Och det är väl inget fel med en sak bara för den är snygg? Marsvinen bryr sig ju inte om hur huset ser ut men om det kan glädja matte med ett snyggt hus är väl det bara trevligt!? Det finns ju massor av modeller att välja mellan. Själv föredrar jag hus med platta tak så djuren kan sitta där uppe och spana men några av mina marsvin sitter aldrig på taket så de skulle kunna ha hus med brutna tak lika bra.

Heja Lyan! Jag gillar dina hus.

Lyan
0

Alla hus måste ju inte vara anpassade för dräktiga honor. Anledningen till att jag tog upp dräktiga var för att denna personen tyckte att en dörr som var fyrkantig och mindre var bättre till dräktiga honor än en som var större och rund. Det var detta som fick mig att tro att det var någon okunnig "förståsigpåare, jagärbättreändu-människa.

För mig är det självklart att ju desto större dörr desto bättre för dräktiga honor oberoende av om den är fyrkantig, rund what ever.

De platta taken brukar vara populärast ja, men min Fiffe satt på stugtaket också :-P

Jag vill fortfarande att -MA- ska förklara hur jag ska förbättra mina husöppningar. Jag har hus med en dörr, jag har hus med två dörrar, jag har hus med en hel sida öppen, jag har hus med två sidor öppna, jag har hus med tre sidor öppna och jag har hus med fyra sidor öppna. Jag kan inte se fler alternativ förutom att plocka bort husen helt och låta grisarna gå utan hus.

Och vilka av de öppningarna jag räknade upp i #26 är olämpliga?

Lyan
0

#27 Tack tack :-)

Av alla marsvinsmänniskor jag har pratat med har det bara varit positivt om husen, det är fönsterna som har varit uppe innan och alla här inne vet att jag har ordnat med många fler alternativ och verkligen lyssnat på den samlade kunskapen här.

Jag tror fortfarande problemet för dem som klagar nu sitter i att husen råkar vara vackrare än en spånskivelåda (som förövrigt om den är byggd enligt "guru" ser ganska precis ut som mina hus förutom skönhet)

Rafflan
0

#29 kan ju bero på att dem kan gnaga på husen å då kanske folk är rädda för färgen? :)

Lyan
0

#30 Färgen är så giftfri så om ett barn bestämmer sig för att dricka en liter händer inte mycket mer än att barnet kommer på att färg inte smakar så gott (ja, jag har smakat)

Då tycker jag det är värre att personen i första inlägget rekommenderar spånskiva och klarlack. Nu vet jag visserligen inte hur giftigt torkat klarlack är men jag kan inte vistas i ett rum där man har målat med klarlack, jag får huvudvärk och mår illa flera timmer efter att bara varit inne en stund.

-MA-
0

Enligt sajtreglerna har jag inte gjort något fel som har namngett personen. Det står att det inte är tillåtet att Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet. Eftersom personen inte är medlem här har jag inte röjt någon användares identitet. Att hon existerar behöver vi väl inte diskutera.

# 29. Jag har redan svarat på det i nr 19! Jag tycker att du ska ta till dig av råden du fick av henne, dvs större dörrar eller två eller tre sidor, inga fönster som de riskerar att försöka ta sig ut igenom och skadas. Jag har verkligen inga problem med att dina hus är fina, det är de. Däremot har jag problem med att du säljer hus av en del modeller som kan skada marsvin om de försöker hoppa ut genom ett fönster och/eller smala dörrar som kan göra att de kan fastna eller bli stressade om de inte kommer in/ut om det sitter ett annat marsvin ivägen. Jag tycker att hus ska ha fler än en öppning och då räknar jag inte med fönster.

Lyan
0

#32 Och jag känner likadant eftersom jag flera gånger förklarat att jag har alla de husmodeller och bättre än vad du räknat upp. Jag tänker inte ta till mig av råd som jag anser kan vara skadliga för marsvinen (jag vill inte att min dräktiga hona ska fastna i en dörr), annars har jag redan alla råd som gavs (utom att jag inte vill ha fula hus lackade med ev. giftig lack).

Fönster har vi diskuterat, lika med en dörr. Man får köpa vad man anser bäst för sina marsvin. Jag avrekommenderar hus och rekommenderar andra beroende på vad det är för marsvin, vilken bur osv.

Jag lägger ner detta nu då du tydligen inte förstår att jag redan har alla de hus och bättre ändå av de du föredrar.

Det finns en tråd som jag inte kan hitta nu om hur försiktig man ska vara med sina djur. Jag har fönster till mina djur och vissa uppskattar dem, andra bryr sig inte. Ingen har fastnat, de som kommer igenom kommer igenom, de som inte kommer igenom har här inte ens försökt. Jag vet folk som har haft marsvin som fastnat i fönster och därför inte vill ha fönster, därför finns det hus utan fönster.

Flera faror som jag råkat ut för: Djur som fastnat i grenar, stasad snopp, slagsmål, avbrutna tänder, tjuvparningar mm. Och så tar vi vilka lösningar som kan finnas på dessa: Inga grenar att gnaga på, ingen päls eller tunna höstrån som kan åka in med snoppen på hanar, inga djur ihop, inga galler för att de inte ska bita av tänderna, galler så de inte kommer åt varandra.

Alla väljer själv hur man vill ha det. Kommer det någon med två hanar som inte kommer riktigt överens säljer jag dock inget hus med bara en dörr. jag säljer inte mina hus till kaniner trots att jag fått förfrågningar, jag säljer inte de små stugorna till marsvinsungar trots att de kan bo där åtskilliga veckor innan de blir för stora för dörren.

Denna kommentar har tagits bort.
-MA-
0

# 33. Och vad jag föreslår är därför att du slutar med modellerna som har fönster etc.

Lyan
0

#35 Jag har samma hus utan fönster, man får själv välja om man vill ha fönster eller ej.

-MA-
0

Sluta sälj hus med fönster!

Rafflan
0

#37 sluta gnälla istället?

Låt folk själva välja om dem vill köpa med fönster eller ej.

Aristarcos
0

#37 snälla sluta upp nu, det är ju självvalt vad man vill ha, om ett icke dräktigt marsvin utan problem kan ha sådana problem förstår jag inte problemet, de som ska ha kullar borde ju veta lite också..

Så Lyan, fortsätt göra dina hus !

Lyan
0

#37 Bestämmer inte du. Mina marsvin har aldrig fastnat, de jag pratat med som köpt husen har aldrig klagat. Det var en som tyckte fönstren skulle vara mindre, fixat. Ingen behöver köpa husen med fönstren.

Gå och skrik på alla andra som säljer sämre hus tex djuraffärer osv. Eller ifrågasätt även andra som använder ev. giftig lack

Nu vet jag att du inte är samma människa som jag syftade på i #0 men den människan ville inte se andra hus än de med två smala dörrhål vad jag förstod det som (alltså inga helöppna hus som tydligen var dåligt :-/)och sa inget alls om fönstren. Denna människa bryr jag mig inte om vad h*n tyckte om mina hus för h*n verkade iallafall ha noll koll, kanske var stressad eller nervös som de flesta andra på en så stor tillställning.

Jag vet att mina hus är marsvinsvänliga och det kommer hela tiden förbättringar och nya modeller.

Fridaaaa
0

#37 Stör det dej om andra har med fönster? Inte dina marsvin som ska dem om du inte vill det eller hur? Har haft hus med fönster innan och INGET marsvin har fastnat. Du kan inte bestämma vad andra ska sälja och inte. Djuraffärer osv säljer oftast inte bra hus.

#40 Dina hus är superfina! Absolut inget fel på dem! Vill köpa men har inte råd :/ Har ju inte gott om pengar direkt :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HannaVastervik
0

#37 Nu får du väl ge dig! Vill DU inte ha fönster på dina hus så köp inte hur med fönster. Måste väl ändå vara upp till var och en och bestämma vad de tycker är bra hus till sina marsvin och vad de trivs med och inte endast till dig?

[Strawberi]
0

Det finns folk (idioter) för allt!

Jag har ALDRIG hört talas om ett marsvin ens fasnat? Har ni det?

Lyan
0

#43 Ja, det är en härinne som varit med om det med ett djuraffärshus, men jag kommer inte ihåg vem. Jag har haft en mus som fastnat med huvudet i bottehålet på en blomkruka också.

[Strawberi]
0

#44 - förlåt men HAHAH förlåt!! Lät sjukt roligt :((((

Aja alla gör som man vill!

tantnett
0

Har inte läst alla svaren på denna tråd men jag reagerade direkt då jag läste i inlägget att h*n sagt att h*n minsann byggt hus sedan 80 talet!

Då hade jag nog svarat personen att -varför stå här då och kritisera dessa hus? gå hem och bygg själv istället. Flört

Nej jag har själv köpt hus av dig Lyan och mina raringar trivs förträffligt i det huset, så det var inte det sista huset jag köpt från dig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Strawberi]
0

#46 - håller med till 120%!!

Lyan
0

#45 Du får inte vara elak mot lilla musen :-( Han kunde ju inte hjälpa att han tyckte det var för jobbigt att gå runt

#46 Haha, fast jag är aldrig så smart när jag väl står där, och så känns det lite provocerande. Fast jag sa en sak en gång som folk hade väldigt roligt åt! En sådan kille som följer efter en annan person och gör som den andra, upprepar allt den andra säger och berättar allt som andra säger. Jag rök ihop med honom och sa helt enkelt "vill jag ha en marionett går jag till leksaksaffären och vill jag ha en papegoja går jag till djuraffären, låt mig nu slippa ditt skitsnack". Lite synd för nu kommer jag antagligen aldrig komma på något bra att säga igen…

Och du köpte ändå den gamla "dåliga" modellen :-) Fast den är mycket stabilare än de i plywood, det är nog den enda nackdelen med plywoodhusen jag kan komma på… Ditt hus kan man hoppa på (jag har en film som bevisar det!)

tantnett
0

#48 Ha Ha ja det huset håller feta Ella Rätt o Slätt, hon älskar att ligga uppe på taket och ha full span på vad jag pysslar med i köket.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Creation
0

Efter att jag åkt kom jag faktiskt på att jag borde ha köpt ett av dina hus. Flickorna behöver ju något fint. :-) Men får väl beställa senare istället.

#43 Jag och någon mer på MIF har råkat ut för det, säkert fler, men det är de enda jag kan komma på nu på en gång. Min hona som fastnade var dock gravt överviktig. Jag tror att den andra det hände för hade ett ovanligt litet fönster på huset också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Myosotis
0

#43 Vi har faktiskt haft ett marsvin som fastnat i ett runt fönster på ett fabriksgjort marsvinshus. Det var med våra första marsvin som vi övertog när de var 5 mån gamla inklusive bur och inredning. De brukade hoppa ut och in genom fönstret, men en dag hade den ena helt enkelt blivit för stor och fastnade mitt på. Vi var där och fick loss henne och tog genast bort hela framsidan på huset.

Har även hört en annan uppfödare som haft en skinny som fastnat i ett runt fönster. H*n var också hemma och kunde åtgärda genast.

Så det händer.

Lyan
0

#50 Synd att du inte tänkte på det :-( Var bor du? Min syrra brukar åka mellan Sölvesborg och Eskilstuna och med lite påtryckningar har jag fått med både djur och annat roligt :-P

Så för alla som bor i närheten av Eskilstuna och kan ta sig dit finns fri frakt :-)