Missfärgad päls
Jag skulle behöva tips på hur man får bort missfärgningar av kiss i marsvinspäls. Det är alltså så att man Lunka hona har fått sitt släp missfärgat av kiss. Jag har 2 gånger sedan ringorms veckorna badat henne i hundschampoo men det går verkligen inte att få bort. Jag ska efter en utställning i September klippa ner hennes päls men innan dess skulle jag verkligen behöva hitta något som kan ta bort missfärgningarna. Något tips?
Tack/Amanda
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Missfärgad päls är i de allra flesta fall omöjlig att få vit (jag antar att hon är vit?) igen, tyvärr.
Hanna
Testa att tvätta släpet med ½ tsk bikarbonat eller bakpulver, det bleker ;) Dock inget jag skulle rekommendera att kleta på huden, utan i så fall till långhår där man kan ha det enbart i släpet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
barnpuder fungerar också, det är milt och bleker, dessutom blir pälsen len och mjuk.
Jag fick static på Rosa för ett tag sedan, badade henne i PCLs ohyreschampoo, hon blev jättevit! Det är farligt att ha i ansiktet (men ska vara ofarligt säger de) men om du gnuggar in ordentligt med skum i släpet och låter sitta några minuter, sköljer och sedan upprepar med några minuter.
Nu var inte Rosa helgul, men kanske värt ett försök. Jag hade dock testat Felicias tips först
Finns speciella skimmelschampon till häst också som jag hört mycket gott om iallafall på hund
Tack för tipsen!
Jag var lite otydlig i mitt första inlägg, men det är alltså så att hennes släp är silver agouti och har blivit ljust brunt på vissa ställen. Men jag ska testa era tips ändå, det borde ju funka.
Puttar tråden då jag var lite otydligt, hennes päls är alltså silver agouti och har blivit ljus brunt. Några tips?
ohh… Jag blev tipsad om ett kanon bra schampo men nu kommer jag inte på vad det heter…
Här är den danska sidan för White on White där dom säljer det iaf. Finns en sida i sverige men kommer inte på vad sidan heter
#7 Tack! :-) om du kommer på namnet på schampot får du gärna säga till ;)
#8 - ska kolla på flaskan och försöka läsa vad det står (det står i skrivstil och det fick jag aldrig lära mig :( )
Kom på ett sätt att få reda på vad det heter! Nu vet jag! :-D
Chris Christensen White on White! Här är den svenska sidan. Om du först tvättar med Clean start sedan använder du White On white och låter det sitta i 5 minuter så ska du få se! :)
#9 Ska genast kolla upp den sidan :)
#9 Hm… jag tror bara att min ekonomi tillåter antingen Clean Start eller White on White, vilket ska man satsa på då?
#11 - White on white!
#12 okej :)
#13 - jag har dock inte testat mitt ännu. Men hört (jag är nästan säker till 99% att det stämmer de dom säger) att det ska vara jätte bra. Om du vill kan jag testa det på min Pew hona och se om hon blir vitare och ta en före och efter bild?
Använde silverschampoo som du kan köpa i vanliga välsorterade kosmetikabutiker. Det fungerar även om du köper vanlig blå toning som du köper via shock och blandar med vanligt schampo. Jag fick bort min gula missfärgning och blev nästan kritvit i håret så borde fungera på marsvin ?
#14 ja om du vill göra det så vore det jätte bra! :)
#16 - okej går och badar henne nu så ska vi se om typ 30 min hur resultatet är! :)
Här har du före - efter resultat. Mycket vitare IRL
Åh det blev ju jätte bra! :)
Jag ser ingen skillnad 
Får se hur jag ska få Lovika ren till lördag, hon har en förmåga att bli gul i rumpan. Kan ingen uppfinna marsvin som inte blir kissgula?!
Kolla den inringade fläcken ;)
#22 Bara det att jag inte ser någon fläck från början… Tvivlar inte ett ögonblick på att det funkat, bara jag som är blind :-P
#23 hehe okej, jag hade också svårt att se en skillnad först :P
Klart det skulle fungera! Det är ju för hundar ;)
#28 Fast jag skojade :-P Det är fläckarna som gör att han ser så smutsig ut, det blir som med ett roanmarsvin och när han är långhårig blandar sig det vita och det svarta till en smutsgrå nyans
#29 - haha xD