Bråk i buren
Hej! Mina två marsvinshanar (bröder och 10 månader gamla) bråkar med varandra. Detta har pågått nu i mellan två och tre månader. De cirkulerar runt varandra och kurrar samtidigt som de vaggar med bakdelen. Ofta försöker det ena marsvinet ställa sig på sidan av det andra och bitas. (det ser i.af ut som att de gör det. Ibland kan man höra att ett marsvin skriker till)
Jag har letat efter sår på bakdelen och ryggen men hittar som tur är inga. Har också sett till att skaffa större boyta, fler krypin och två matskålar men det verkar inte hjälpa. Någon som har något tips på vad jag kan göra för att det ska sluta?
Det som du beskriver är en "ritual" som de utför för att visa vem som bestämmer. Så länge de ej slåss ordentligt så skulle jag inte sära på dem.
Hur stor är den nya buren? Har de även något att äta på så som hö och grenar? Mina höll på sådär hela tiden tills de dog, de höll alltid på med rangordningen och vissa dagar/veckor kunde det vara helt lugnt och vissa dagar var det helt kaos. Jag försökte få dem att tänka på annat och se till att de alltid hade något att göra.
Har du möjlighet att låta dem springa ute på golvet? Det kan vara bra för dem så de får lite anant att tänka på och de brukar vara väldigt trötta när de kommer tillbaka i buren så de ej orkar bråka :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Dina hanar är precis i tonårsperioden då dom tror dom är störst, bäst, vackrast och utmanar ledarpositionen. Dina killar är ju lika gamla vilket gör att det inte finns någon självklar rangordning. Du hittar inga sår vilket betyder att det inte ä så allvarligt som det låter.
Det kommer troligen sluta så småningom när dom känner sig mer bekväma i sin rangording. Låt dom hållas, och gör som #1 föreslog, hitta på saker som får dom på andra tankar och låt dom springa av sig på golvet då och då :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin