Marsvin efter två dygn
I söndags köpte jag och maken två marsvinshonor från en djuraffär. Dom var fria från Ohyra och sånt då personelen kollade dom innan dom fick gå ner i kartongen som dom skulle fraktas hem till oss i.
I buren har dom en hängmatta och en hel del hö att gömma sig under. Buren står på en byrå.
Jag får känslan av att dom fortfarande är rädda/nervösa. Dom gömmer sig under hängmattan eller i höet. Dom pratar inte heller.
Igår lyfte vi upp dom i famnen för första gången. Det tyckte dom inte så mycket om. Vi lät dom springa lite på golvet. Den ena sprang och gömde sig under byrån som buren står på medan den andra låg helt still på golvet.
Efter en stund la vi ner dom i buren igen.
Dom har ätit har vi sett på matskålen. Men aktiva i buren är dom inte. Och dom verkar inte så tama.
Vad kan vi göra för att få dom tryggare med tillvaron?
Vad säger ni om det beteende dom har? Någon som haft liknande?
Tips skulle vara jättebra nu!
www.smaraldus.eu
Marsvin som kommer från djuraffär är oftast inte tama från början eftesom de inte är hanterade som andra marsvin. Det tar tid och det är erat jobb att göra dem så tama som ni önskar att dem ska bli /vara.
Ni har inte haft dem länge alls så det är inte konstigt att de är rädda, när allt är så nytt. Ta upp dem för gos många korta stunder om dagen. De är säkert inte myket hanterade eftersom de kommer från djuraffär och måste lära sig att umgås med människor.
Det är bra att de har en hängmatta att sitta under som skydd de behöver gömslen i buren för att kunna känna sig trygga. Kanske behöver de ett hus också.
Det är bra att ni har ambitionen att släppa ut dem på golvet men som ni säkert märkte tyckte de bara att det var läskigt. Vänta med det det tills de verkar tryggare.
Det är bara att ge dem tid, trygghet och god mat. Lycka till!
Två dagar är ingenting. ;-) Ha tålamod. Det kan ta ett par veckor innan de börjar vänja sig vid omgivningen ordentligt och ännu längre tid att få dem tama på riktigt. Hos mig brukar det ta c.a. två-tre månader innan jag kan kalla marsvinen fullt tama. Jag har också märkt att det går lite långsammare att få nya marsvin tama ifall de inte bor ihop med ett redan tamt marsvin.
Tipsar om dessa trådar:
Livrädd (där har honorna enbart bott på platsen i två dagar med)
Tama?! (här finns lite mer tips om hur du kan tämja marsvinen)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ungar (om det nu är ungar) är oftast skygga från början oavsett om dom kommer från djuraffär eller uppfödare. Även mina ungar är skygga, springer undan när man ska ta upp dom och dom är så vansinnigt snabba. För att inte stressa dom när man ska ta upp dom kah man försikitgt mota in dom i ett hörn i buren och sen ta upp dom.
Har man dom på golvet så springer dom gärna och gömmer sig, det är ju flyktdjur och dom gillar inte stora ytor utan vill vara lite i skymundan.
Men det är bara att hålla på med dom så mycket som möjligt, det kan ta lite tid, men dom blir tamare så småningom.
Fick för ett antal år sen hem ett par marsvinshonor ca 4-5 månader gamla från en uppfödare och dom var så rädda så dom bokstavligt talalt klättrade på burgallret, minsta lilla ljud eller rörelse man gjorde, fick dom att bli fullständigt vettskrämda, men även dom blev tama så småningom. Men dom hade bott i ett uthus och var väl inte alls vana vid ljud som förekommer i ett hem, vi har ju hundar som skäller osv.
Tack för alla svar!
Dom här marsvinen är enligt djuraffären mellan 8-12 veckor gamla. Så får väl försöka hålla på med dom så mycket som möjligt helt enkelt. Ska tänka på vad ni alla sagt! :)
www.smaraldus.eu