Hanar som används i avel
Jag undrar hur Ni gör med era avels hanar .Tex.- Om man har två hanar som bor i samma bur och den ene flyttas till honan. Vad gör man med den hanen ,som är ensam i buren(med tanken att dem inte ska vara ensamma). . Har läst här på forumet att det kan vara svart att sätta dem ihoppa efteråt. Nyfiken hur det fungerar hos Er 

Hos mig just nu går mina hanar 3 o 3, så när ja ska sätta en hane med en hona så e de 2 över i buren som ja tar en hane ifrån. Sen försöker ja sätta tillbaka hanen med de övriga o de brukar funka bra här iallfall. Om inte så får han sitta med en bebbis hane som de brukar finnas.

det ser man , då kan det fungera med 3 hanar med :) .
Fast att tre hanar fungerar ihop är absolut inget man ska förutsätta, särskilt inte efter att en av dem har parats med hona. Det varierar mycket. Tre hanar kan vara svårt att hålla ihop ens innan någon av dem har satts med hona. Inte sällan tycker jag mig höra om avelshanar som inte kan gå med andra hanar alls efteråt eller hantriosar som spricker.
Man får bedöma själv om man vågar ta risken.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
jag har jättedåliga erfarenheter av att sätta hanar i större grupper än två. Så det brukar jag undvika. Mina vuxna hanar som används till just avel har jag inte heller provat att sätta ihop med varandra, det är möjligt att det skulle fungera. Anledningen att jag inte provat att sätta ihop dem är att jag tycker att det inte är värt att ta riskerna för skador när det handlar om en så pass begränsad tid som de annars får sitta själva. Jag har väldigt få avelshanar så de som finns här får "jobba" rätt hårt, de sitter ofta med honor och när det inte gör det så finns det oftast någon unghane som behöver sällskap. Fast ibland får någon stackare bo själv en kortare tid då och då men det blir aldrig mer än några veckor.
Just nu bor Trollstugans Daniel och Duettens Kinross tillsammans, de är båda pensionerade avelshanar och trivs utmärkt ihop. Kinross ska dock (om det funkar) flytta och vara vän till en annan jämngamal hane som blivit ensam, Daniel får då en bebiskompis istället.
Vibys Nougat som är en mycket "välanvänd pappa" bor nu med sin son Chokladfabrikens Regulus som är tre och en halv månad gammal, de trivs ihop.
Duettens Uffington bor med tre vackra damer just nu och är strålande nöjd.
Två hanar bor själva just nu. Fenrir bor alltid själv men jag tror han har någon konstig störning för han flyger på alla även små ungar, så för alla andras säkerhet så… Stackars Elvar sitter också ensam för tillfället och det gillar han inte. Det måste tyvärr bli så eftersom det inte finns någon som kan bo med honom just nu. Men på fredag då mina små ungar blir fyra veckor ska han få tre små pojkar att pyssla om. Tre veckor totalt får han tyvärr stå ut. Nu är Elvar rätt ung och då tror jag de upplever ensamhet i buren som mycket jobbig men när mina äldre hanar sitter själva en kort tid tycker jag att de ser rätt nöjda ut med det också, de reagerar olika på ensamheten.

jag har 2 grupper av hanar med 3 i varje bur. det fungerar hur bra som helst. 1 hane i varje bur av de som har 3 har gått med hona. Brukar också kunna sätta ihop hanpar efter att de gått ihop med honor.
Här hemma går alla hanar 2 och 2 och det funkar bra. När det är dags för avel så har vi försökt att placera alla rätt från början. Hane som ska användas i avel sätter vi helst med en annan hane som ska gå i avel…och de hanar som inte går i avel - kel och pensionärer - försöker vi hålla tillsammans så att de inte behöver säras alls någon gång.
Avelshanarna försöker vi alltså sätta båda två tillsammans med honor samtidigt när det är möjligt. När det är dags att få ihop dem igen så släpps de alltid på golvet först och får gå så över en dag - morgon till kväll - sedan brukar det inte vara några problem att sätta in dem i bur tillsammans igen.
Nu har vi inte så många hanar i avel, vilket kanske gör det lättare för oss… Ibland kan det dock bli så att en hane får sitta ensam tills hans kompis är "färdig" och får flytta tillbaka efter ca 5 veckor. Det är en svår balans ibland, men vissa hanar mår bäst av att sitta ensamma och sedan få tillbaka sin gamla kompis, än att få en ny kompis att lära känna under en kort tid för att sedan byta till den gamla kompisen igen. Alla våra marsvin ser varandra och hör varandra hela tiden, så de blir ju inte helt ensamma.
Är det så att två hanar trivs otroligt bra tillsammans så har vi även tagit valet att inte använda dem alls i avel, utan att de får gå tillsammans hela tiden.
Vi har bara en hane som absolut inte kan gå med andra hanar, då han inte är vidarens snäll mot dem. Han har vi satt med en hona i stället nu och hoppas på att hon får någon hane i kullen som den vuxna hanen kan gå tillsammans med i framtiden. Funkar det så kommer den vuxna hannen troligtvis inte att gå i avel något mer, då det känns viktigare att han får en bra kompis.
Kanske kan det funka med att släppan in ena hanen till hona under kortare tider så att den andra inte blir ensam så länge? Har inte testat det, men det borde vara möjligt att sätta hanen med hona under 1-2 dagar (förslagsvis vid brunsten) och hoppas på att parningen sker och sedan flytta tillbaka honom till hanen igen…Jag vet inte…det är bara spekulationer =)

Tack så mycket allihoppa att ni ville dela ,ed er om era erfarenheter. Själv har jag 3 honor och tänkte kanske ta en kull ,så kanske är det bättre att låna nån avels hane ´den gången.
Hur påverkar det hanar om dem stå i samma rum som honor? Är det samma sak som med hundar, att dem kan känna när honan är brunsti.
#7 mina hanar fick jag sätta i ett annat rum, för dem började gnabba med varandra så fort en av mina 2 honor som jag hade innan började brunsta. Men det är nog olika :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Våra hannar går i samma rum som honorna utan problem. Vi har dessutom inte en han-sida och en hon-sida eller så, utan hanarna sitter mellan/över/under honorna. Inga bråk alls här när någon av honorna brunstar eller när en hane flyttar in hos en hona. Har inte haft problem med detta under de 14 år som jag har hållit på med avel.

Då är det helt enkelt att prova sig framåt och ser hur det skulle funka. Jag för sig, kanske blir det ett par killar hos oss med :)