Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1909 ggr
Emmsann
0

Djuraffärens syn

Jag var nyss och besökte en Arken Zoo butik och frågade lite hur dom tänkte kring marsvin osv. Jag frågade först om dom lät intresserade köpare få hålla marsvinet och kolla lite närmre på det än igenom dessa glasburar dom hålls i. Det var inte okej eftersom dom då tyckte att marsvinen lätt kunde bli söndertressade av nya lukter och att om alla som sa sig vara intresserade ville hålla marsvinet skulle då marsvinet bli stressat och osäker när det väl kom till ett nytt hem. Jag frågade då om marsvinen inte blev väldigt osociala när dom inte får kel och mys eftersom inte äns dom i djuraffären tog upp dom. Dom sa också att dom aldrig tar in äldre marsvin (det gäller även kaniner) då dom vet att dom inte går att få sålt och att dom endast säljer marsvinen hane hona. Han jämförde det som på oss människor att jag aldrig skulle vilja bo med en tjej som jag inte kände eller att min pappa inte skulle vilja bo med en kille som kom från ett helt annat land tillexempel. Jag tycker personligen inte att det går att jämföra djur och människor men det sa jag aldrig.

Han sa också när jag frågade om dom alltid lät marsvinen bo två och två då det var enligt lag (jag såg en marsvinshane sitta i en bur alldeles ensam så det var därifrån frågan kom upp) och han sa att dom särar hanar och honor åt och att det aldrig dröjer länge innan dom får sålt hanen tillsammans med en hona.

Han sa att dom alltid säger till köparna att kastrera hanen och då sa jag att det är ju inte alltid att marsvinen klarar en kastrering när dom bara är 6 veckor och då menar han att "nej det är ju sant men det är ju en risk man får ta". När jag förklarade att en äldre hane gå ihop med en yngre så sa han att "marsvinen kanske inte visar att det inte går fysiskt men dom pratar ju och har egna känslor och vi människor kan ju inte prata marsvinsspråk och förstår därför inte om dom inte går ihop eller inte." Jag sa då att oftast så märker man ju om marsvinet inte mår bra men då sa han som jobbade där att det kan du aldrig veta ";-)"

Sedan sa han att han skulle säga en sak som han egentligen inte skulle säga men han tycker att alla uppfödare är väldigt egoistiska då dom bara födde upp djur för utställning. Han menade att han varit hos några uppfödare och kollat och att då hade alla dessa uppfödare hållt honor själva och hanar själva, likaså med kaniner för att inga djur skulle komma till skada inför framtida utställningar. Och jag var tvungen att försvara ämnet och säga att så är det verkligen inte för alla dom uppfödare jag vet har sina djur minst 2 och 2 och att det absolut inte var så för du som köpare väljer vad du vill använda djuret till och så är det ju.

Nu blev det himla långt men jag kände att jag var tuvngen att dela med mig av det som sades i djuraffären idag.

//Emma

Rafflan
0

Asså, att dem inte säljer hanar ihop beror säkert på att dem fått endel problem med folk som köpt hanar till sina barn och endag har det enda djuret varigt helt blodigt och blviit dyr veterinär avgift/avlivning och ledsna ungar som ev fått en chock om det var dem som upptäckte djuren.
Och vem får då skuldeb? jo DJURAFFÄREN

Orsaken är oftast, för små burar, honor kan nog funka ihop på mindre ytor, men hanarna kan ju lätt börja slåss. Å då väljer nog köparna hellre 2 honor och en 80x50 bur=billigare, än 2 hanar och en 120x60 bur="dyrt".

Sen om det är första marsvinet man skaffar antar man ju att det djuraffären säger är sant = 2 honor trivs å mår bra i en 80x50 bur, det räcker.
Det är svårt att avgöra innan man skaffar djuret hur stort dem behöver för att må bra. Vid problem märker man det först när man kommit hem (tex 2 hanar i liten bur=bråk)

Dock är det dåligt om dem säljer hane+hona ihop och hoppas köparen faktist kastrerar, det är ju dyrt och riskabelt att kastrera.
Dock är det nog deras enda val, det eller sälja bara honor.

Emmsann
0

#1 Det ligger nog lite rätt i det du säger. Men jag tycker att en djuraffär ändå ska kunna sätta ihop två hanar då dom trots allt äger en djuraffär men tar dom bara in ungar så lär det bli svårt eftersom dom blir könsmogna samtidigt.

//Emma

Rafflan
0

ja, men ungarna är ju alltid söta å därför lättare att sälja, synd när djuren ska lida pga att köparna alltid vill ha små söta bebisar å inte vill göra det stort för sina djur :(

Linnet
0

Det där lät ju helt korkat, att dom bara säljer hona hane, två små hanar fungerar väl bra tillsammans, visserligen kan det ju bli lite gruff när dom ska göra upp om rangen, men inte brukar det vara nåt större problem. Tyckte det lät väldigt ansvarslöst och det var väldigt korkade argument. En risk man får ta, vad då man kastrerar väl inte så små marsvin, det finns väl knappt nån veterinär som gör det, knappt ens med vuxna marsvin och ska man köpa ett marsvin och sen kastrera för dyra pengar och så är det stor risk att marsvinet dör…. det låter inte speciellt vettigt.

godisgrisen
0

Det där var bland det värsta jag hört! Inte konstigt att det hela tiden dyker upp oönskade kullar! Det var de konstigaste argument jag någonsin hört!

Var finns denna Arken butik? Kan det vara en lokal idé eller är det en allmän Arken grej att bara sälja hanar och honor ihop, då är det ett väldigt stort problem. Arken är väl en stor kedja. Jag måste nog gå och fråga i min lokala butik (som jag annars bojkottar pga. att de säljer grossist djur).

Emmsann
0

#5 Denna arken butiken finns i västra delen av sverige. Tänker inte peka ut vilken. Jag vet att denna butiken jag var i tar inte in grossistdjur (om inte hamstrar då). Jag tror bara det är en lokal idé just där jag bor för jag besöker även en annan Arken zoo butik några mil bort och där säljer dom yngre hanar med äldre hanar och honor med honor.

//Emma

Caspia
0

# 5. Det är en lokal idé. Snubben är homofob. Arken-kedjan känner till problemet men vill inte utesluta honom.

Ofta säger han också att det bara kostar 50:- att kastrera ett marsvin hos distriktsveterinären i Vallda. Det gör det inte…

Envishet och drömmar

Emmsann
0

#7 hur känner du till denna butik? Intressant att höra lite om han.

//Emma

Caspia
0

# 8. Hans beteende är inte direkt någon hemlighet… Ägaren har extrema åsikter och inte bara om marsvin utan inom allt från fiskar och papegojor. Känd för att vara en sån person som alltid ska ha sista ordet, hur fel han än har…

Ägaren och de andra säljarna med honom uppmuntrar till att de kan få ett par kullar innan kastreringen, ungarna kan de lämna till honom. Billigt sätt att få in nya djur i verksamheten! Inte konstigt att han inte behöver köpa in någon annanstans ifrån.  Det blir ju snabbt väldigt många marsvin av de han sålt… Har även sålt dräktiga honor etc.

Vad Länsstyrelsen gör? Inte mycket.

Förstår dock inte varför du vill skydda butiksnamnet? Affären förtjänar väl att berättas sanningen om?

# 1. De säljer inte hona+hona.

Envishet och drömmar

Emmsann
0

#9 Jag tycker att det inte är rätt hur än situationen ser ut att peka ut någon även om jag velat. Vad jag fick höra hade djurrättsinspektionen varit där i tisdags och dom hade fått godkänt hur man nu kan undra varför.

//Emma

Rafflan
0

#9 nu tycker jag det låter som du bara snackar utan fakta?

Hur du pratat själv med honom? har du tipsat honom om vuxen hane+ung hane kan funka i en lagom stor bur? berättat att det inte är bra för honrna att få kullar vid ung ålder(dock kommer han nog inte bry sig då det funkat till nu)? Har du bett att få köpa 2 honor av honom?

Har DU gett tips till honom?

Och om han är sååå dålig varför anmäler du inte?

Arken är faktist väldigt stort och tror definitivt inte dom skulle låta en sån oseriös person sköta deras affär då det skulle ge dom enormt dåligs rykte!

Caspia
0

# 11. Haha, det är ju fint hur du försöker få det till att jag är skurken i sammanhanget!

Självklart har jag på fötterna för vad jag pratar om. Vad jag vet har ingen ljudinspelning eller liknande gjorts så jag har inga bevis som håller i domstol, men om du skickar din mailadress i ett PM ska jag skicka ett gäng länkar som bevisar vad jag hävdat.

Jo, Arken låter "en sån oseriös person sköta deras affär" som du skriver. Det är väl egentligen inte deras affär om vi ska prata detaljer, rent juridiskt äger han nog företaget men är en del av en kedja (franchiertagare skulle jag gissa). Det är inte så länge sedan som butiken blev en Arken Zoo, innan var den fristående.

Han är anmäld. Många gånger. Dock är det inte olagligt att sälja hane + hona.

Envishet och drömmar

Emmsann
0

#12 Men hur kommer det sig att just du vet så mycket om han som person när du inte ens bor i samma stad som affären befinner sig i?

//Emma

Caspia
0

# 12. Jag har inte bott här i hela mitt liv.

Envishet och drömmar

Emmsann
0

#14 Har du besökt butiken? Isf förklarar ju det saken.

//Emma

Rafflan
0

#12 nej men som jag fatta det bor du inte ens när affären så då undrar jag hur du kan veta så mycket?

Jag är emot att man sprider falska rykte utan fakta! Det är allt… bevis så tror jag dig… men finns folk som tror exakt allt man läser å är dina påståenden falska så fortsätts dem spridas…

Du kan väll lägga in länkarna här?
Annars kan du PM:a om det finns någon regel emot att man inte får lägga in såna länkarna här.

Det låter konstigt, arken zoo är stort och måna om sitt rykte och alla ställen jag har vart på har vart bra å kunnig personal(för att vara djuraffär) och väldigt trevliga.

Nej men som du skrev är han ju en "hemsk" person å jag tror inte det är lagligt at han låter folk köpa för att han sen ska få ta emot ungarna gratis.

Binajis
0

#16 Jag tycker iofs inte att Caspia är känd för att vara en "babblare" (en person som utan att tänka snackar skit och sprider rykten) :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Rafflan
0

#17 ja men hon kan ju ha hört det från någon som sa att det var sant när det igentligen är ett rykte ;)

Jag tror ingen MEDVETET ljuger å smutkastar saker, dock kan dem ha fått höra ett rykte å tro det är sant, det kan hända vem som helst ;)

Caspia
0

# 15. Självklart har jag besökt affären vid flera tillfällen.

# 16. Jag vet inte om han tar emot ungarna gratis eller om han betalar för dem. På hur sett skulle det inte vara lagligt att ta emot ungar av föräldradjur man sålt?

Jag kan inte lägga in några länkar här. Du får skicka din mailadress om du är intresserad så sammanställer jag så snart jag har tid (valvakan är lite mer intressant än att försöka övertyga dig om att du har fel och att snubben verkligen är bisarr Flört).

Det är inte jag som är the bad guy i den här härvan. Dock gillar jag att du är källkritisk och hoppas att du är det i många sammanhang!

Envishet och drömmar

godisgrisen
0

#9 Aha det var den… ja han har jag hört talas om. Skulle tro att de uppgifter som både TS och #9 ger tyvärr stämmer.

Arken i min stad påstår att det är helt omöjligt att ta in djur från någon annan än grossister för då skulle det bli alldeles för dyrt för dem. Då skulle djuren kosta orimligt mycket och det spelar ingen roll om djuren är importerade för de är ju snälla mot dem på affären, så sa hon… Inget vidare det heller måste jag säga…

Rafflan
0

#19 det är inte lagligt att ha det som sätt att få ungar på. Hade vart en annan grej om han betalt en slant för ungarna dock.
Men sälja vuxna i par i syfte att få ungar, inte ok.

Det finns regler på uppfödning av ungar till försäljning å säkert fler regler än jag vet om ang hur man ska ta in djuren osv.

Jag PM:ar min mejl adress ;)

Du får inte ta det personligt, men när det kommer till kritik ang en viss person/företag så vill jag ofta ha fakta/bevis då det ofta kommer mycket gnäll på folk när igentligen inte nåt är fel ;)
Å ibland är "ryktet" en hemsk saning :(

Caspia
0

# 21. Det är helt okej, jag gillar verkligen att du är källkritisk! Hade fler vart det som du hade vi haft ett bättre samhälle. Du får gärna plocka fram de regler du syftar på.

Jag försöker fixa det till er som PM:at så snart som möjligt men det blir tidigast imorgon.

Envishet och drömmar

Rafflan
0

Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

Allmänna råd till 8 kap. 1 §

Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.

Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

En marsvins hona påveras starkt av att få kull på kull på kull, speciellt i ung ålder.

Vilket gör att det han säljer för att få ungar=olagligt.

Creation
0

#23 Fast att de säljer djuren så är inte olagligt. Att hålla honan och hanen ihop kontinuerligt är däremot det, eftersom det på sikt är skadligt för honans hälsa. Så det är personen som köper djuren som skulle kunna anmälas, ej butiken som säljer dem. Affären är ej ansvarig för att ägaren senare ska sköta djuren på rätt sätt. Som jag förstått det.

Dessutom är det enbart ett allmänt råd till ovanstående lag, som du nog ser, och ej satt bestämmelse.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Rafflan
0

#24 butiken är ansvarig att informera om va som gäller i lagen

Linnet
0

#24 Kanske inte olagligt men oansvarigt, man har väl inte ungar tillsammans hona+hane, det kommer ju att resultera i att honan får ungar då hon inte alls är mogen för det. Man särar ju hanarna från honorna vid 4-5 veckors ålder just för att dom inte ska bli dräktiga.

Måste vara en väldigt konstig människa som driver den butiken, att jämföra marsvin med människor gör honom ju ännu mer korkad och det säger väl allt om honom. Fattar han inte att marsvin är flockdjur, eller förstår han inte ens betydelsen av ordet flock.

Creation
0

#25 Vart står det? Jag kan inte finna någonstans i lagen där det uttrycks att djuraffären är skyldig att informera om vad som gäller enligt lag. Däremot är djuraffären skyldig att lämna med ett faktablad om arten(som ej måste innehålla information om djurskyddslagens bestämmelser) vid försäljningen av djuret/djuren. Sedan är det upp till den nya ägaren ifall denne tänker följa medföljande råd eller ej. Och djuraffärspersonalen får påverka hur mycket de vill muntligt, utan att åka fast för något alls.

Ifall affären inte lämnar med faktablad kan man ju anmäla det, men jag kan nästan lova att det inte kommer att stå högt på jordbruksverkets prioritetslista. Eftersom det är ett lättåtgärdat problem tror jag inte att man kommer att få ut mycket av anmälningen heller, mer än att blivande marsvinsägare som köper marsvin där i fortsättningen får med ett faktablad där marsvinens sociala behov uttrycks med orden "de är flockdjur och bör alltid leva minst två och två"(eller bara "de är flockdjur"), vilket inte hjälper något alls egentligen.

Det är hemskt tråkigt, men saker funkar inte alltid som man tycker att de borde. Ägarna som håller hane + hona ihop kan tyvärr inte heller anmälas förrän det synligen går ut över honans hälsa(och man kan bevisa att deras samlevnad är orsaken).

#26 Ja, jag kan inte hålla med dig mer. Det är fruktansvärt oansvarigt. Men tyvärr finns det inget i djurskyddslagen som kan förebygga denna typ av händelser heller, vad jag kan se. :-(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
0

# 27. Tyvärr eller hur man ska uttrycka sig, håller jag med dig i din tolkning. Det är omoraliskt men inte olagligt.

Envishet och drömmar