Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1719 ggr
Emmsann
0

Våra första marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett gäng bilder på mitt första marsvin. Ett långhårigt litet svin vid namn Frille. Fick han av min granne och han bodde själv i nästan hela sitt liv. Saknar min ögonsten väldigt mycket! Det är verkligen roligt att titta tillbaka. Nostalgi på hög nivå!

Nu är det eran tur. Ditt första marsvin! För alla satt vi ju där någon gång när vi var yngre, alldeles för oerfarna och inga kunskaper alls. Minns jag rätt satt det både saltsten och kalksten och gud vet allt i mitt första marsvins bur.

Berätta och visa gärna bild! Det hade varit jättekul :-)

//Emma

Denna kommentar har tagits bort.
[Tisslibiie]
0

Här är mina killar ^^ Elvis (de golden?) var min älskling, och Spike (gömmer sig) var min lillebrors. Vi fick dem december -06. Elvis är min stora marsvinskärlek med stort M.

Men jag fick låna denna ängel för en liten stund, Augusti -08 lämnade han mig och jordelivet. Spike lämnade oss i år.

Älskar dessa killar <33

[Tisslibiie]
0

Vi hade inte saltsten eller höhäck, var vääldigt påläst om marsvin redan då Flört Inte för att skryta eller så men så var det iallafall för oss.

Emmsann
0

#3 Pålästa förstamarsvinsägare behöver vi mer av!

//Emma

[Tisslibiie]
0

#4 Jag fick tjata i 5 år på min mamma att få ett marsvin, och tillslut var hennes motargument "du vet ju ingenting om marsvinsskötsel!", då spenderade jag mina dagar framför datorn och näsan i böcker om marsvin hehe Flört

Emmsann
0

#6 Åh, detta tjat man sysslade med då! Sött värre :-P

//Emma

[Strawberi]
0

Här har vi mitt första, Björne! :D

Abico
0

Första marsvinen -99, virveltanten Busan och lilla teddyn Sonja. Jag och syrran fick varsitt efter en del mindre roliga tidigare husdjur (undulater som smet, skrek och bajsade på gardinerna och en fruktansvärt aggressiv hamster). Sonja blev bara ett knappt år men Busan blev fem år innan hon dog av ålder :)

Hanna 

[Majasmamma]
0

Åh, jag har ingen bild på mina första men det var en virveltjej från djuraffären och en kastrerad sheltiehane. Minns inte vad de hette tyvärr…

Och de stackarna hade också både saltsten och höhäck och säkert alldeles för trång bur också då vi litade blint på vad djuraffären rekommenderade… Överlycklig var jag när jag fick dem iaf, hade nog tjatat i flera år! :oD

Fridaaaa
0

Har inte heller bild på mitt första marsvin, men hon hette Ronja, köpte henne av min moster som födde upp marsvin. Pethona, vet ej färg på henne, men typ beigeaktig, med vitt och mörkbrunt :P härlig färg & teckning hade hon! :D Riktigt "bitch" (om man får skriva så?), bet om hon inte ville mer (dock aldrig mej).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majasmamma]
0

Kul tråd förresten! :oD

[Licroana]
0

Mina Första marsvin är dom jag har nu :p

Och får fortfarande tjata för att få min peruan!:(

HannaVastervik
0

Mina första är ju Molly och Zahara! Vågar helt klart påstå att jag var hemskt mycket påläst innan jag skaffade dom! =)) Mycket tack vare er här ;o)

Royalz
0

#16 Vi har samma första marsvin ;)

Mina 2 första marsvin var skinny systrarna Flora & Molly som jag köpte i början på januari iår.

HannaVastervik
0

#17 Ja, det är synd hon fått flytta runt så mycket, men här får hon iaf stanna livet ut nu

Emmsann
0

Jätte roligt att läsa om era första marsvin! Kommer väl ihåg lyckan när man fick hem sitt första marsvin men synd att jag inte får uppleva den igen :-)

//Emma

Lexxi
0

Mina första var Ronja och Doris.

Ronja finns fortfarande med oss men det märks tydligt att hon börjar bli gammal. Vet ingen exakt ålder eftersom hon är omplacering och troligtvis från djuraffär från början, men hon är ca 4-5 år.

Doris var ungefär lika gammal som Ronja men henne fick jag avliva för lite drygt ett år sedan, då hon blev sjuk och slutade äta. Sov så sött min lilla ängel <3

(Doris på bild)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Creation
0

Vet att jag gjorde en sådan här tråd för c.a. ett år sedan, men nu kan jag inte hitta den… konstigt. Jaja, jag får väl skriva om mina raringar sen igen då. :-) Lämnar ett avtryck här så att jag kommer ihåg.

Roligt att läsa om de marsvin som invigde er till livet som marsvinsnördar! ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

När jag växte upp hade vi fyra virvelkorsningar. Mamman Anette (golden agouti/white) och hennes tre barn Siv (White/black), Fatting (black/white) och Ylle (white/goldn). Riktiga åttiotalsmarsvin var det med högt ansatta öron som stod rakt opp och några virvlar i var. Siv och Ylle blev jättegamla. Fatthing var min favorit ett riktigt gosetroll, särskilt han har alltid haft en hedersplats i mitt hjärta.

Emmsann
0

#22 Marsvin hamnar lätt i hjärtat på en! Ylle var ett väldigt gosigt namn tycker jag :-P

//Emma

Missjohansson
0

Har tyvärr ingen bild på mitt första marsvin på den här datorn. Men det var en virvelhona som hetter Tove, Hon var DE White/golden/black. Hon var i stort sätt bara vit. Så hade hon vänsteröga i golden och black :)

Hon var en riktig kelgris, hon älskade att pussa i ansiktet, ville alltid sitta med i soffan om kvällarna och titta på TV. Fick hon inte det så blev hon sur :P

Något hon med tyckte om var att mysa med katterna :)

Hon var född i feb 2oo3 och avled i mars 2oo6. Hon fick tumörer i njurarna, så hon kissade blod…
Var otroligt ledsen när hon gick bort :/

Efter Tove hade gått bort, så visste jag att det här var inte det sista marsvinet jag skulle äga. För finns det något mysigare än att sitta och klappa på ett nöjt marsvin?  Skäms

[Maijah]
0

Jag har tyvärr ingen bild på våra två första tjejer.

Det var två renrasiga Teddysar från någon uppfödning -kommer dock inte ihåg vilken- i Sörmland (?). När jag var ca 9 år tror jag. Elsa & Alice (döpte vi dem till, fast de hette något annat båda två i stamtavlorna eg;), mamma & dotter.

Jag var faktiskt inte så intresserad av marsvin vid den tiden, och det var ett ganska snabbt köp som resulterade i att min syster & jag tröttnade ganska snabbt & de såldes vilket jag ångar väldigt mycket idag! De fick dock all nödvändig skötsel och maten var väl också ganska bra så de mådde ju inte dåligt men de kunde ha haft det så mycket bättre ändå. Idag vet jag inte var de är men jag gissar på att båda dött. Minnet sviker lite men jag tror Elsa var runt 3 år gammal då & dottern Alice runt 1-2. Och eftersom vi fick dem runt år 2005 någongång, så borde väl alltså Elsa vara typ 8 och Alice 6-7. Och ja, jag tror nog att åtminstone Elsa har gått bort men säkert även Alice.

HumlanochJuvel
0

Här är Svampen (till vänster) och Skorpan (till höger). Underbara Svampen var mitt första marsvin och underbara Skorpan min systers första marsvin…. Svampen och Skorpan - Det var våra små änglar…

Emmsann
0

#26 Vilka tuffsebollar! Riktigt söta :-)

//Emma

HumlanochJuvel
0

#27 Tack! :) (Saknar fortfarande dessa grisar väldigt, väldigt mycket även fast det var ett års sedan (2009) som Skorpan lämnade oss och tre års sedan(2007) som Svampen lämnade oss). Det var två riktigt speciella och underbara marsvin!