Importera för att sälja
Jag läste i tidigare inlägg här att det importeras marsvin från Tjeckien för att säljas i våra djuraffärer. Är det någon som vet i hur stor omfattning? För mig låter det helt horribelt att de ska tas från ett annat land. Vad har man för krav på djurhållning där? Om det är så att det går till på det här viset så överväger jag att sälja marsvin till djuraffären i mitt "närområde".
Rent principiellt så är jag emot att djur ska säljas i djuraffärer, men så länge det är tillåtet så är det väl bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.
Alltså måste det vara bättre att de säljer marsvin som kommer från mig ( el andra uppfödare) som håller djuren i lagliga burar, tar inte för många kullar på en hona etc än att de kommer från någon som man inte vet hur de fött upp dem.
Med tanke på de "hundfabriker" som man sett i tidningarna från öststaterna så har då inte jag så stort förtroende för deras djursyn.
Hur resonerar ni?
Ja, egentligen har du kanske rätt.
Har man en djuraffär som man litar på så kan det väl vara okej att lämna ungar dit.
Själv skulle jag inte kunna göra det, jag vill själv bestämma vart mina ungar ska och kunna neka intresserade som jag inte tycker om/anser är lämpliga som djurägare. Den delen försvinner ju helt om det är djuraffären som säljer ungarna.
Hanna

#1 Ja det är klart. Fast när det gäller köpare så kan ju det som kändes helt rätt ändå vara helt fel i slutänden.
Jag tycker idén med djuraffärer är dum på så sätt att de blir en onödig mellanhand för djuren. De kunde ha annonser och kontakt med uppfödare i närheten för att hänvisa köpare dit, men enbart sälja tillbehör. Då skulle marsvinen enbart behöva flytta mellan uppfödaren och köparen istället för uppfödaren - djuraffären - köparen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är från mig "ryktet" om Tjeckien kommer. Jag har fått veta det från en anställd på Imazo (som för övrigt bedyrar att deras djur är svenska).
Jag fick reda på det efter att jag köpt en hona på impuls i en djuraffär, frågade var hon kom ifrån och fick svaret Imazo. När det visade sig att Lovika var satin berättade jag det för säljaren från Imazo som kom till butiken där jag praktiserar och h*n sa att de inte kunde göra något åt om de sålde satiner eftersom de fick sina djur från Tjeckien.
När jag berättade om satinsjukan för djuraffären menade de att om man köper ett djur från dem får man i princip skylla sig själv om man väljer en satin. fast på Lovika syntes inget på, hon får glansiga perioder men för det mesta kan man bara se det på nära håll.
Ja, jag har själv sålt en satin till djuraffär och jag skäms för det idag. Fick kontakt med nya ägaren via Mif men har inte hört något sedan dess.
Det bästa tycker jag är ett samarbete mellan uppfödare och affär. Affären rekommenderar uppfödare mot att uppfödaren rekommenderar affären.
Att man istället för att sälja djur har uppvisningsdjur, helst vuxna för att plocka bort pluttegullfaktorn, som kunderna kan hälsa på och få reda på information.
Snacka om utopi!
#4 Imazo har mycket svenska marsvin med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3 Jag tycker också det är dumt att sälja djur i affärer, men så länge det är tillåtet så kommer det att ske. Det var därför jag skrev att "det är bara att gilla läget" och göra det bästa av situationen.
Jag är också emot grossistuppfödning men jag är naiv nog att tro att vi har lagar och regler som efterlevs och det har jag nöjt mig med.
När jag sedan läser att djur importeras från öststaterna så känner jag att läget blir ett helt annat. Jag tror nämligen inte att de har något djurskydd överhuvudtaget krasst sagt.
Olika djuraffärer importerar från olika grossistverksamheter. Jag tycker att du ska fråga din djuraffär vartifrån djuren kommer.
Personligen skulle jag precis som #1 vilja ha kontakt med köparna och kunna avböja köpare som känns oseriösa/olämpliga. Dessutom känns det för mig som något utav fusk att bara skeppa iväg överblivna marsvinsungar och låta de bli någon annans problem. Det känns inte rätt. Ungarna är ju ändå alltid uppfödarens ansvar.
#2 Men du kan ju ändå avböja de som du känner är olämpliga. Även fast de som känns lämpliga kanske inte är helt lämpliga i slutändan måste ju de som inte kändes lämpliga från början vara många gånger värre ifall djuren skulle hamna där. Du kan få veta vad dina köpare kan och lära dem något. Hos dig blir fullkomliga impulsköp omöjliga. Man får inte samma kontakt med köpare ifrån djuraffärer. Jag tror att chansen är större för att djuren får rätt hem när man väljer själv än när man låter vem som helst köpa djuren.
Jag vet ju förstås inte hur mycket du tänkt "lägga dig i" i så fall(vilka krav du tänkt ställa på blivande köpare) eller hur mycket djuraffären skulle tillåta att du gör det. Men det måste ju ändå kännas säkrare att man har någorlunda kontakt med blivande ägare ifall man säljer själv.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

1. Jag har hört att zoo-affärer har fått svårare att sälja marsvin, eftersom många marsvinsköpare "lärt sig" att man ska köpa marsvin direkt från uppfödare och inte i zooaffären. Hamstrar och kaniner går däremot bra att köpa i zoo-affären, av någon anledning.
2. Det tar ganska lång tid att transportera marsvin från Tjeckien till till Sverige. Förmodligen dör ganska många djur redan under transporten.
3. Är det lagligt att ta in marsvin i den omfattningen eller är det fråga om insmugglade djur?
4. Zoo-affärer brukar säga att deras djur kommer från en "uppfödare" om någon frågar.Det är svårt att få reda på vad som döljer sig bakom begreppet uppfödare.
5. Jag tror att det är ganska svårt att föda upp marsvin på "grossistnivå" i Sverige, eftersom verksamheten måste vara lönsam för att man ska hålla på. Marsvin får få ungar och är dräktiga länge och zoo-affärerna betalar inte särskilt bra för de djur de köper in. Marsvinsfoder kostar pengar. Det kan vara svårt att hitta personal som vill arbeta på anläggningar med grossistuppfödning. Det finns risk att anställda eller fd anställda läcker ut uppgifter om missförhållanden.

Är det någon som vet i hur stor omfattning?
Nej. Officiellt är det ingen som vet något alls. Som Lyan säger, Imazo säger inget offentligt. Av de inspektionsprotokoll, tillstånd och liknande som jag har sett framgår det inte att djur importeras. Det är svårt att få ut saker om Imazo, Länsstyrelsen nekade mig med motiveringen "det kan finnas saker i innehållet som kan skada företaget ekonomiskt om det kommer ut".
Envishet och drömmar
#9 Precis.
Enligt den jag pratade med kom i princip alla marsvin därifrån. H*n vill inte ta upp detta igen, vill inte kännas vid att h*n har berättat och det respekterar jag, om nu någon skulle veta vilken jag pratar vill jag att ni håller tyst för jag är rädd att h*n kommer förlora jobbet om detta kommer ut.
Myosotis vet en hel del om detta, får se om hon hittar hit.
idealet vore att det inte såldes djur i affär överhuvudtaget…
Pnila

Håller med #11

Imazoo importerar även hamstrar från Tjeckien.
Håller också med #11 men troligen är det en utopi :-(
#13 Ok :-( Troligtvis tar de alla därifrån då. Hur har du fått reda på det?

#14 Är en dvärghamsteruppfödare som köpt via Imazoo.
Hon har skrivit om det på SHF:s forum bl.a.
#15 Ok
Jag fattar inte hur de kan komma undan när det är så många som vet!

#16 Komma undan?
De är ju (tyvärr) ett stort grossistföretag så de importerar säkerligen lagligt.
#17 Nej, det gör de inte, enligt dem är alla deras djur svenska

#18 Fast det stämmer ju inte, när denna uppfödaren "beställde" djur så sa de specifikt att de hämtade från Tjeckien. Det kommer ju in fler också.
Du kanske ska ta och prata lite med henne ifall du vill vet mer.
Jag stödjer vare sig grossister, Imazoo eller djuraffärer som säljer djur så jag vet tyvärr inte mer än vad jag läst.
Självklart kan man ha som mål att det inte ska säljas smådjur på djuraffärer i framtiden. Jag tror inte att det är omöjligt men att det kan ta väldigt lång tid.
Det som jag tror behövs då är först och främst information, så att alla som funderar på att skaffa ett smådjur känner till att det finns alternativ till djuraffärer och att det är bättre. Jag tror att ett sätt i dessa internet tider är att sprida den informationen på just MiF och andra smådjurssajter. Blocket är också en plats att sprida info på, om seriösa uppfödare skriver seriösa annonser där med info om att marsvin är flockdjur och vad som krävs för att köpa djuren når man ut till massor av folk. Naturligtvis skulle det vara väldigt bra om dessa djurgrossist missförhållanden uppmärksammades i media men det är en fråga om tajming och tur, hoppas.
Som jag ser det är de seriösa uppfödarna i SMF och även andra småuppfödare de som är det "goda alternativet". För mig känns det fel att lämna djur på djuraffärer för jag ser just detta att vara ett alternativ som mitt mission. Jag tycker själva säljandet och sökandet efter köpare som en av de viktigaste (och svåraste/jobbigaste) delarna i mitt uppfödande. Det jag menar är att jag vill ge de djur jag föder upp ett bra liv. Jag vill att de ska komma till folk som jag vet fått rätt information. Sen vill jag ju veta vart mina bebisar hamnar också förstås.
Så även om det är bättre att det finns djur i affärerna som är uppfödda av uppfödare och inte av grossiterna så tycker jag liksom att det inte räcker. Inte om målet är att få bort smådjursförsäljningen på djuraffärerna i alla fall.

# 13. Kan personen ifråga presentera bevis för det? Det är ju problemet bland marsvinen. Ingen har några bevis att dela med sig av.
I de flesta andra sammanhang är man oskyldig (eller vad sjutton det nu blir i det här sammanhanget) tills motsatsen är bevisad. VI har inga bevis. Ibland kommer folk med aningar "Han såg importerad ut". Eh…
Jag tycker bara att det är så frustrerande att inte ha fakta.
Envishet och drömmar

#21 Det får man nog fråga henne om isåfall.

# 22. Hur når man henne?
Envishet och drömmar

#23 Här är tråden på hamster iallafall.
Kontaktuppgifter står även under reggade uppfödare på SHF:s hemsidan.
Citat från länsstyrelsens tillsynsprotokoll daterat 2009-12-08:
"Möss, råttor och hamstrar tas från Tjeckien. Kaniner och marsvin kommer främst från privatpersoner i Sverige."
För ordet "privatpersoner", läs "grossister" eftersom åtminstone många av marsvinen kommer från Bränntorps gård, en annan djurgrossist än Imazo.
Observera också ordet "främst", vilket ger uttrymme för att en andel upp till 49 % mycket väl kan komma från Tjeckien även när det gäller kaniner och marsvin.
Vi var en bra bit på väg ett tag,,,de flesta Arken butiker i Sthlm köpte av SMf ,Vi var ett gäng uppfödare som tog på oss att "samla ihop" till salu djur till olika butiker .men sen så hittade jag lika förbaskat Imazoo djur i dessa butiker och då lade jag ned ,samt att jag flyttade till landet .
Vi kan bara fortsätta att informera o hoppas att de som föder upp o lämnar till butik även fattar att de som uppf då måste hålla koll på när dessa ungar blir för "gamla " !! Och då är villiga att ta hem dessa igen eller byta ut mot yngre ,.Tyvärr så är djurhandel så att unga exemplar är mest intressant ,Ett val man gör som uppf .
vad som händer med för gamla marsvin i affärer vet väl de flesta ??
Pnila

#25 Var gjorde länsstyrelsen tillsynen?
Någon som vet hur lagstiftningen ser lagstiftningen ut när det gäller smådjursimport?
#27 Hos den grossist med namn som börjar på I som diskuteras i tråden ovan.
Reglerna för storskalig/kommersiell import av smågnagare finns på Jordbruksverkets hemsida.

# 25. Förstår inte hur du bär dig åt för att få ut dokument som en annan nekas. 
Är det andra stycket (om att de skulle komma från Bränntorps) också grundat på samma protokoll?
# 26. Det blir en annan diskussion om det är moraliskt ok av en uppfödare att sälja sina marsvin till zooaffär, så jag låter bli att närmare kommentera.
Envishet och drömmar
#29 Jag är nog bara väldigt envis och ger mig inte. Kanske tröttnar de på mig.
Nej, uppgiften kommer från länsstyrelsehandlingar om Bränntorp från 2010, från den länsstyrelse som har and om dem alltså.

Vill inte myndigheter lämna ut handlingar kan man begära att få ett beslut med besvärshänvisning.

Hämtat från jordbrukverkets hemsida.
Gnagare 25 § Införsel av fem gnagare (Rodentia) eller färre får ske utan krav på intyg eller annan dokumentation. Införsel av fler än fem gnagare får ske under förutsättning att djuren är uppfödda och sedan födelsen har hållits i fångenskap. Vid införsel från tredje land ska sändningen åtföljas av en exportörförsäkran som intygar att djuren kommer från en anläggning där djuren vid tiden för avsändandet var kliniskt friska samt att djuren är uppfödda i och har hållits i fångenskap sedan födelsen. (SJVFS 2008:46)
Om handelsdjur, från jordbruksverkets hemsida
Handel med gnagare Handelsdjur är
* djur som är avsedda för försäljning eller ägarbyte * djur som transporteras utan att ägaren eller något ombud för ägaren är med * djur som transporteras som fraktgods med eller utan ägare * sällskapsdjur som är fler än fem.
Djuren måste vara uppfödda i och sedan födelsen hållits i fångenskap.
Införselreglerna kan ändras om till exempel risken för spridning av smittsamma djursjukdomar kräver det. Vissa arter är skyddade
Vissa arter omfattas av särskilda bestämmelser enligt Artskyddsförordningen. Förordningens mål är att skydda europeiska arter av vilda djur och växter genom att reglera hur man får handla med och förvara dessa arter.
Du måste vara registrerad som importör
_Om du ska föra in gnagare måste du vara registrerad som importör hos Jordbruksverket. Anmälan om registrering ska ske senast sju arbetsdagar före det första beräknade införseltillfället. Använd blanketten som finns till höger. Registreringen gäller under två år och kostar 500 kr. Du får en faktura med posten. Om de uppgifter du tidigare anmält inte längre gäller ska du anmäla detta till Jordbruksverket.
Djuren måste vara friska_
När du för in fler än fem gnagare från länder utanför EU ska du ha en exportörförsäkran som intygar att djuren kommer från en anläggning och att de var friska när de lämnade den. Av exportförsäkran ska det också framgå att djuren är uppfödda i och har hållits i fångenskap sedan födelsen.

# 30. Har du lyckats få fram ett organisationsnummer på Bränntorps som vi pratat om tidigare?
# 31. Ja, jag vet det, bad att få det skriftligt på posten. Det kom aldrig, däremot ett helt annat protokoll än det jag frågat efter. Märkligt.
Envishet och drömmar

Lät helt horribelt att dom ska fraktas så långt, om folk visste det så tror jag inte dom skulle köpa djur därifrån. Tycker inte djur ska säljas i affärer över huvud taget, men visst vore det ju bättre om dom kom från uppfödare, men man vill ju hellre sälja dom själv och träffa köparen.
#33 Javisst. Det är en enskild firma på ena ägarens namn och därmed med dennes personnummer som organisationsnummer. Kolla på www.121.nu
Länsstyrelsens tillstånd till verksamheten är daterat 2010-07-02. Mycket märkligt att det dröjt så länge…
#26 nej vad menar du "händer med gamla djur"?
Jag har sett djuraffärer som har vuxna kaniner och marsvin till salu(speciellt marsvin), dem hade dem som ungar, fick dem inte sålda å dem blev vuxna, eller där familjen blev allergisk å då fick lämna tillbaka djuren :O
Så vad händer med dem? ja det jag vet är att numera verkar man bara sänka priset på dem.
Förr var det vanligt att dem avlivades.

# 35. Jag får bara upp samma som tidigare, dvs stugbyerksamhet. Det var en konstig omskrivning av smådjursuppfödning.
Envishet och drömmar
#37 Alltså, du kan inte söka på Bränntorp, utan som sagt på personens namn…

# 38. Jag söker på mannens namn och får upp en stugby. Söker jag på kvinnans namn får jag inte upp något alls.
Envishet och drömmar

#35 Företag ska ange vilken typ av verksamhet de sysslar med när de registreras. En del är väldigt precisa andra svävande. Ibland bedrivs olika verksamheter inom samma företag, ibland har samma person flera olika företag, ett för varje verksamhet.
#39 Står även branschen "jordbruk, skogsbruk". Iaf är det denna enskilda firma som grossistverksamheten sorterar under och som länsstyrelsens tillstånd är utskrivet på.