Vad ska jag göra?
Jag har två hannar med ca 3 månaders åldersskillnad. De har nu båda passerat ett år. Till en början hade Karlsson som är äldst en viss ledarroll, men var snäll. Så tog Pelle-Knutt herraväldet en dag och Karlsson gav efter. Nu har det gått en tid och jag upplever att Karlsson inte har det så trevligt. Han äter och sover normalt men är åthutad hela tiden. Nu tycker jag det har blivit värre, Pelle-Knutt har ikväll jagat Karlsson och vill hoppa upp på honom från sidan över axlar-hals. Han biter inte Karlsson men jag tycker ändå det ser tråkigt ut. De piper och tjatar, Karlsson springer undan och Pelle-Knutt efter. Jag släppte ut Pelle-Knutt en stund så de skulle vara isär för att Karlsson skulle få lite lugn, men då inträffar det jag inte förstår. Karlsson står på ena sidan dörren och gnäller efter Pelle-Knutt och Pelle-Knutt står på andra sidan och gnäller efter Karlsson! Varför vill Karlsson ha med "dumma Knutt" att göra? Är det någon som förstår vad som händer mellan dem. Karlsson är så snäll och har backat för länge sedan ändå ska Pelle-Knutt tuffa upp sig mot honom. Jag funderar på om jag skulle behöva kastrera Pelle-Knutt? Är det någon som har liknande erfarenheter av detta beteende?
Tack för hjälpen
Villon
Det är normalt marsvinsbeteende. Det är alltid någon som är "åthutad", men vissa gånger märks det mer än andra. Som hos dig.
Kastration hjälper inte ett skvatt eftersom marsvinen inte ändrar beteende av detta - det kommer bara inte bebisar om hanen träffar en tjej ;-)
Däremot funderar jag på hur stor bur du har åt dom, om de har varsitt hus eller liknande? Det skulle nog behövas ett ställe där Karlsson kan dra sig undan, slippa vara utsatt. Ju större bur desto bättre, och gärna flera olika gömställen. Det behöver inte vara ett helskymmande hus utan bara en hängmatta eller en bräda genom gallret (om man har en gallerbur), som de kan gå in under. Två matskålar kan också vara en idé, så behöver inte Karlsson känna sig tvungen att dela skål med Pelle-Knutt.
Lycka till! Jag diggar förresten dina marsvinsnamn :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Hej och tack för ditt svar!
Jo. marsvinen har nog det ganska bra. Lådan är stor. 80 x 120 cm med en 25 cm kant runt om. Inget galler. Dörr och ramp ner till golvet. Ett fint hus med snedtak där jag fann Karlsson sittandes vid skorstenen en natt när han var två veckor gammal, Därav namnet…
Karlsson älskar att ligga under sin pizzakartong och Pelle-Knutt föredrar ett y-format vvs-rör. Skokartongen ar så gammal och ful att det blivit rena snuttefilten…
Jag har ibland tänkt just så, att de behöver varsin matskål och satt ner en extra. Tack för tipset, jag tror att jag ska se till att det alltid är så att de får mat i var sin skål.
Då vet jag inget mer än att jag får hoppas att Pelle-Knutt lugnar ner sig. I somras var de med på semester och fick då bo i ett par sänglådor från Ikea med en ramp emellan. Pelle-Knutt var den som först passerade över bron och Karlsson efter, med då flög Peller-Knutt på honom och det med besked! Karlsson låg sedan under en nyinhandlad pizzakartong i tre dar! Jag tycker inte om att det har blivit så här emellan dem. Jag tycker inte om att se Karlsson så åthutad. Han var ju den som var den starke från början, och han var ändå en snäll chef.
Nu har jag ett problem till, kanske kan jag fråga dig? Karlssons nedre ögonlock. Man kan se som vore det en liten vagel på insidan kanten. Detta har han haft någon månad, inte ont. Ibland ser det ut vara lite mindre och ibland kan jag se det lite mer. Nu tyckte jag att jag kunde se lite likadant i det andra nedre ögonlocket. Vad kan det vara för något? Någon infektion? Eller något han inte tål i matväg? Någon sa att man skulle akta sig för röda grönsaker. Stämmer det?
Jag tackar på förhand för ditt ev svar!
Med vänlig hälsning
Villon
Fatty eye möjligen, här har du tips på en bra artikel om ögonsjukdomar här inne! =)
http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=fe92b612-91f4-462c-98ae-b7867eee2c3b
Roliga namn de har :P
Det är normalt beteende för hanar att en är högst i rang och visar det tydligt, på det sätt du beskriver. Som du redan fått svar på löser inte en kastration beteendet, hanarna är lika dominanta ändå. Dock tycker jag inte du ska oroa dig, det är inget problem så länge de inte skadar varandra :)
#2 Det han har under ögat låter som antingen fatty-eye som drabbar överviktiga marsvin och ser ut som en vit/gulaktig liten påse innanför ögonlocket, eller cherry-eye som är rosarött. Inget av det är varesig farligt eller något att göra åt. Röda grönsaker behöver man inte udvika, dock ska man inte ge syrliga grönsaker (äpple, tomat och i viss mån paprika) för ofta, inte heller gurka eller sallad eftersom det innehåller så mycket vatten och lite fibrer och därför ska ges enbart som godis.
Läs gärna våra Artiklar på sajten, där hittar du mycket information :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus