Lite rädda?
Våra tjejer är nu ca 10 månader och de blir tamare för varje månad som går.
Men jag tycker att de fortfarande är lite rädda av sig. De är ute fritt i huset länge varje dag och borde vara vana vid oss men det är knappt så de vill komma och ta mat ur handen på oss.
Skulle så gärna vilja försöka lära dem lite trixs men det känns som om det är en bit kvar innan jag kan få dem att gå dit jag vill efter mat när de knappt vill komma fram.
Är detta pga att de fortfarande är rätt unga eller har ni några tips för vad vi kan göra?
Brukar ni klappa och hålla på med dem mycket(i och utanför buren)? Att marsvinen är vana vid er närvaro innebär ju inte att de är vana vid att ni hanterar dem. :-) se till att klappa och hålla på med dem dagligen, så att de blir vana vid fysisk kontakt också.
Bor marsvinen i en bur på golvet eller på en höjd bur förresten? Jag har märkt att man får bättre kontakt med marsvinen och att de snabbare blir tama ifall buren står på en höjd(typ armbågshöjd).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ungmarsvin är lite spralligare än fullvuxna, så de kommer säkert ty sig mer till er när de blir äldre. Men se också till att mata dem med lite godbitar ur handen ett par gånger varje dag, så kommer de snart fram till er för att vilja ha mer.
Precis som #1 har nämnt så är det en stor fördel om buren står upphöjd från golvet, det blir inte lika mycket rovdjurskänsla för marsvinen då. De blir också tryggare om man pratar lite/förvarnar dem när man kommer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus