Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 494 ggr
Qarolines
0

Orolig ny marsvinsägare

Hej! Jag är en tjej på 16 år som nu är ägare till 2 marsvin. Det ena är lite äldre (hane på ungefär 2 år), som jag haft i nån månad. Hans kompis dog för ett tag sen, så jag tänkte skaffa en ny vän till honom att ha. Så, idag åkte jag och min familj till djuraffären och tittade ut en söt liten hane på ca 7 veckor. Allt var frid och fröjd, han var pigg i affären och vi tog med honom hem. Vi har inte tagit ut honom ur hans låda från djuraffären än, för han ska ha tid att vänja sig.

Det som dock gör mig orolig är att han knappt har rört på sig. Han har mat, hö från djuraffären och vatten att tillgå. Men han verkar så skygg. Tror ni detta går över? Vi hade honom i vardagsrummet från början. Men nu ställde jag in honom på mitt rum där han kan få lugn och ro. Jag vill inte plåga den stackarn. Har ni några lugnande råd därute?

Tack på förhand! Rynkar på näsan

Abico
0

Hej och välkommen hit!
Jag tycker att du ska ta upp den lilla ur lådan och låta honom flytta ihop med sin nya kompis. Marsvin som går i par stimulerar varandra till att äta och jag tror också att han kommer att bli rörligare om han får en kompis.

Skyggheten går över med tiden om du hanterar honom mycket.

Hanna 

Qarolines
0

Tack så mycket! :) Det lugnade mig. Jag tänkte flytta ihop dom imorgon, tvätta rent buren från den andres lukter osv och låta dem nosa på varann på neutral mark som jag läst att man ska göra. Det känns för sent att göra det nu nästan.

Tack så mycket för ditt välkommen hit förresten! Jag trivs redan nu ^^