Sår under tassarna
Hej! Min skola har ett litet djurhus med kaniner, chinchillor, råttor och marsvin.
Till och börja med så har vi 5 marsvin. I deras bur så bor också två kaninungar vars mamma fick ytterligare en kull efter 1 månad eller två efter deras födsel.
Marsvinen är ju 5 st och de bajsar ofta vilket leder till att buren blir skitig efter kanske 3-4 dagar.
Alla marsvin har snea fingrar och klor och sen jag slutade gå dit så är alla djurens klor för långa och ingen klipper klorna på djuren. Alla djuren i djurhuset är i bra form men marsvinen har sår under fötterna och vissa kaniner med vit päls har missfärgningar på pälsen, spec på tassarna.
Våran f.d rektor startade djurhuset men h*n köper ingen kräm till marsvinens ömtåliga fötter. Jag funderar på att köpa Locobase 30 mg Oparfymerad och smörja in deras fötter.
Deras fötter (på undersidan!) är röd och irriterad. Ingen gör något åt det.. Jag har börjat 8:an och har inte haft tid att gå dit.
Kaninerna tjuvparas gång på gång och våran f.d rektor som startade djurhuset (h*n åker dit så ofta hon kan och kollar djuren men hon klipper inga klor om ingen säger något etc etc) tänker inte på att h*n kan låta eleverna ha kaninhanarna hos sig så slipper vi tjuvparning.
Nu blev det ganska mycket tjat om kaniner men vad tycker ni att jag ska göra med marsvinens tassar?
Jag tog hem 3 st marsvin på jullovet 2009 och den äldsta och den enda långhåriga stank så jag tvättade av henne med vatten väldigt noga och jag klippte hennes päls och fönade henne.. hon luktade fräschare och hade inga bajsklumpar i rumpan :)
Hon blev mycket gladare av dagliga grönsaker, likaså de andra två.
jag tycker du ska ta upp en sak med din rektor och säga att de e bäst om vi säljer marsvinen för de mår inte bra och får inte tiden som de behöver jag tycker de skulle kunna vara olagligt att ha djur i skolan !
#1 Det är en friskola så vi "har rätt" till att ha ett djurhus där, eller vad man ska säga.
Jag har försökt sms:a henne flera gånger men hon svarar inte..
Jag skulle föreslagit att kanske ha hanarna i en egen bur och sedan låtit alla kaninhonor gå ihop. Testa smörja in marsvinens tassar med försvarets hudsalva till en början och klipp klorna ordentligt var 4 vecka så slipper dom böja sig och sen kanske du kan få hjälp av någon att städa burarna för dom ska ju inte behöva gå på smutsigt och äckligt underlag.
Det du kan göra utöver det är att prata med eran rektor och förklara att dom inte får ha det så för en hona ska inte behöva få ungar gång på gång då det kan skada henne själv och att det alltid måste se snyggt och rent ut i burarna.
//Emma
#3 Honorma är aggressiva mot varandra så det kommer att resultera i ett blodbad..
Det är många elever som kommer och tar hand om djuren men de bryr sig sällan om att städa burarna.
Men de blir städade efter ett tag men inte så ofta som man hoppas.
Troligtvis blir inte tassarna bättre av att du smörjer om marsvinen fortsätter att gå i det skitiga underlaget. Enligt din beskrivning låter det som att dem ofta går på smutsigt underlag. Det är ammoniaken i kissigt spån som nästan verkar frätande och bildar sår.
Det låter som att den fd. rektorn inte riktigt fattar att hon har huvudansvaret för djuren, om hon inte lyssnar på dig kanske du kan blanda in en annan vuxen (typ en av dina föräldrar) som ifrågasätter djurhållningen och föreslår försäljning? Annars kan du tipsa någon djurskyddsinspektör i din kommun om att utföra en kontroll. Det låter inte som att aktuell djurhållning skulle godkännas vid en kontroll.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
om man ska ha "djurhus" måste man sköta det med!
Skolan får ju inget bra rykte!
#5 De har ju spån som underlag och de bajsar mest under deras hus och kanske t.o.m kissar därunder, och de ligger där och degar den mesta delen av dagen.
Hö är (förhoppningsvis) tillgängligt varje dag och de slängs bara ner i deras bur och trampas ner efter några timmar efter att de ätit det.
Vi har högaller eller vad det nu heter men de används inte i marsvinens bur. :S

Det är som nummer 5 säger en bra idé att skicka dit en djurskyddsinspektör. Dock är det lännstyrelsen, inte kommunen, man ska vända sig till. Om du skickar ett PM till mig ska jag hjälpa dig vidare.
Det spelar ingen roll om skolan är en friskola eller kommunal.
Envishet och drömmar
#8 Ja, vi kan diskutera mera via PM. Är bestämd nu att jag ska skicka en djurskyddsinspektör till skolan, fast som en anonym avsändare för att folk kommer att hacka på mig om de får reda på att det var jag som anmälde djurhuset 
Förresten så brukar kaninerna få löss.. eller nåt för att de blev vita i pälsen förut (en hane blev vit och kliade ständigt på sidorna). Och de nyliga kaninungarna som var några veckor kliade också sig på sidorna som galningar.
Men min f.d rektor gav dem behandling.
Jag tycker också att det låter som en jättebra idé att skicka dit en inspektör. Djuren kan ju inte må sådär jättebra.
Marsvin kan få såriga tassar av kaninurin.