Magert marsvin
Min ena hane, Morris, har gått ner mycket i vikt. Vi vet inte riktigt hur gammal han är men ca 4-5 år gammal. Han är pigg annars, pratar osv. Äter med. Vad kan man ge för att få honom att gå upp i vikt utan att Totti (den yngre marsvinet) inte går upp en massa han med (han är lagom hull).
(visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga den i).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ta ut honom från buren eller ta ut det andra marsvinet en stund så att det magra får äta lite extra. Får de pellets? Isåfall kan du öka den mängden och sen tror jag att det finns flera trådar och kanske en artikel om hur man kan få marsvin att gå upp ivikt.
Tyvärr sitter jag p åfel dator för att kunna använda sökfunktionen men testa att sök :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hur snabbt har han gått ner i vikt och hur mycket ?
Ja de får pellets.
Han har gått ner ca 100-120 gram sedan jag vägde honom sist (vilket är många veckor sedan).
Eftersom Totti fortfarande växer kan de ha fri tillgång på kraftfoder, förslagsvis kornkross blandat med havre. Ge Morris kligröt (havrekli + havredryck ex. Oatly eller GoGreen) ett par gånger i veckan utanför buren, du kan även blanda i solrosfrön ibland. Äter han bra i övrigt? Annars brukar tänderna vara orsaken till viktminskning.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 Dem har fri tillgång redan just pga att Totti växer.
Morris äter bra annars, både grönsaker och hö.
Tack för tipsen :)
jag har en idee de finns en speciell mat jag kommer ej ihåg vad den heter men gör så att marsvin går upp i vikt jag har köpt de men bara som lördagsgodis men du kan ge honom de 3 ggr i veckan för de är inte så bra om han blir för tjock heller :)
#6 Kan du ta reda på vad det heter? :)
hejsan hur gör man kligröt?
#8 Det kan du läsa i vår artikeln Kligröt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Han har gått upp mycket bra i vikt nu :)