Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1150 ggr
Nicey_och_Smulan
0

Hösilage till marsvin?

Jag har funderat på om man kan ge marsvinen hösilage istället för vanligt hö?

Min kompis har gett sina hösilage i ca 1,5 år och de mår bra. Har ni någon erfarenhet av hösilage?

[ikabika]
0

jag har alltid haft  hösilage till mina marsvin, och det funkar jätte bra!

Annna
0

Jag skulle ju aldrig ge det till mina marsvin.
Om man ska ge Hösilage till sina marsvin får man nog ha rättså många och inte bra 2-4st, eftersom en sådan bal bara håller i ca. 3-4 dagar vad jag hört/läst.

Hösilage är ju egentligen till hästar så de hinner ju äta upp allt på bara några dagar, men det gör ju inte några små marsvin.

Så nej, jag skulle inte våga ge det till mina marsvin!

[ikabika]
0

jag har 6 hästar. tror du att det kan vara farligt för dom att få hösilage? jag har läst på internet men det har inte stått nåt om just hösilage.

Annna
0

Det kan jag inte tänka mig eftersom det är till för hästar:)
Men inte för marsvin.

[ikabika]
0

okej!

FeliciaS
0

Om man ger hösilaget när det är rätt torrt går det utmärkt! Perfekt till marsvin som gillar lite tunnare strån, mycket nyttigheter i det oxå :) Ägaren till zoo här hemma har häst och när det har blivit torrt och hästen inte får det säljer hon det i affären till just marsvin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mymlan
0

Tror det är för kraftigt för marsvin och kaniner.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

FeliciaS
0

#7 Inte som torrt.

Mvh Felicia

Mymlan
0

Skulle ändå inte tordas ge varken marsvin eller kaniner detta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nicey_och_Smulan
0

# 3 Både hösilage och ensilage passar utmärkt till hästar. Det är inte farligt. Många hästägare ger sin hästar det. :)

#6 Så torrt hösilage passar bra till marsvin? Får dina det? Hur är bästa sättet att förvara det? När en stor bal står ute på gården är det ju väldigt viktigt att den täcks för och att det inte kommer in någon fukt. Men kan man ha det i en öppen påse i vindsförrådet….?? Så har jag nämligen mitt hö….hehe

FeliciaS
0

#10 Mina har fått torrt hösilage några gånger och de ääälskar det mycket mer än hö :)

Mvh Felicia

Nicey_och_Smulan
0

#11 Roligt när man ser att de bara ääälskar nått…hihi. Men du ger de bara det ibland eller? Jag tänkte i fall man kunde ge bara hösilage? och vad säger du om förvaringen?

FeliciaS
0

#12 Att jag inte har det regelbundet beror på att zoo inte har det så jätteofta. Förvaring… Ja, du. Papperspåsar/kassar skulle jag rekommendera. Ingen risk för mögel på samma sätt som i plast.. Det går säkert bra att bara ge hösilage.

Mvh Felicia