Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3074 ggr
Ellika
0

Nytt ljud!

Våra marsvin brukar ha de vanliga marsvinsskriken när de är hungriga och vill något. Men idag kom ett nytt ljud.

Jag skulle ge dem lite mat ur min hand när de var ute på golvet. De ville inte komma fram och efter en stund började ena tjejen kvittra. Inte de utdragna ouii, utan korta små kvittranden. Hon har aldrig låtit så tidigare och verkar själv lite förvånad över hur hon låter för hon höll på i flera minuter. Efteråt vill ingen av dem komma fram och gå in i buren även fast de fått mat och hö och då brukar de komma springandes på en gång.

Vad var detta? Kände hon sig hotad och kom plötsligt på ett nytt sätt att låta? Eftersom hon lät när hon gömde sig så tror jag inte att det var ett positivt ljud… Någon som vet och har hört det själv?

godisgrisen
0

Det var chirpning du fick höra är jag rädd. Världens mest omöjliga ljud att sova till. Min tolkning av det är inte på något sätt positiv jag tror att bara mycket stressade marsvin chirpar. Antingen om de har ont någonstans eller om de är rädda. Men är de som vanligt igen var det nog bara ett tillfälligt ryck. De flesta marsvin chirpar aldrig i hela sitt liv men de som har en tendens att göra det brukar kunna återkomma till denna ovana.

Ellika
0

Känns jättetråkigt att det var jag som fick henne att bli så rädd. Nu är allt som det ska igen men det dröjde länge och efter 30 minuter så gick jag tillbaka till dem och gav dem gurka och då kom de fram som vanligt och hämtade.

Konstigt nog så hände det här vid ett tillfälle som inte är ovanligt alls. Jag är framme vid dem nästan varje dag när de ligger och slappar under fotöljen och lockar så att de ska komma fram och ta maten ur handen på mig. Men just idag var det tydligen inte alls poppis.

Kändes också som om hon gillade att låta så här eftesom hon fortsatte även fast jag hade gått därifrån. Skumt…

godisgrisen
0

Nej jag tror inte att det var du som som skrämde henne! Faktiskt vet ingen riktigt varför marsvin chirpar men jag tror och många andra också att de chirpar av fysiskt obehag. Kanske hade hon lite ont i magen eller det kanske var kallt på golvet?

Senast någon chirpade hos mig var för ett par nätter sedan och dan efter hade ett marsvin fött sin kull på tok för tidigt. Nu i efterhand kan jag sätta hur mycket som helst på att det var hon som inte mådde bra och lät…

Att de blir så där förstenade och okontaktbara är ett typiskt chirpbeteende och hade nog inget med dig att göra.

isblixt
0

Min hona gör så ibland när hon hör nycklar skramla eller annat hotfullt ljud. Hon kan hålla på i princip hur länge som helst, tills jag avbryter henne genom att göra något annat ljud eller helt enkelt ta upp henne ur buren. Det ser dock ut som om hennes ögon skulle ploppa ur när som helst. Tar ganska lång tid innan hon blir sig själv igen.

Här är en länk på hur det låter när ett marsvin chirpar

http://www.youtube.com/watch?v=09wyzo6kyF8

Ellika
0

Ja, det var precis så där hon lät, i flera minuter. Kändes lite läskigt eftersom jag aldrig hört det förutom och då båda marsvinen betedde sig så konstigt under tiden och efteråt. Ibland skulle man verkligen vilja kunna fråga dem vad det är som är fel…

EvaLuna
0

Många säjer att de är mycke mycke ovanligt att marsvin chirpar. Jag har oxå hört att man inte riktigt vet varför de gör så. Tydligen händer de oftast tidigt på morronen.

Min lilla gris Lena, som dogför 2 år sen chirpade en gång. Kanske för att hon hade ont i magen (hon dog i sviterna efter en sterilisering, då vet upptäckte en stor tumör), kanske inte…