Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 634 ggr
mondeomadde
0

Havre&korn som foder?

Klarar sig marsvin på havre, korn och hö som foder eller krävs marsvinspellets? Vilken sort pellets är bra isf?

isblixt
0

Vuxna marsvin som håller vikten bra behöver inte mer än hö, vatten och grönsaker med c-vitamin, t.ex vitkål. Hö ska alltid vara basen i marsvinets kost. Vill du ge dina marsvin pellets är Oxbow ett bra alternativ :)

isblixt
0

Vitkål är väl inte grönsak direkt, men men:) Vitkål, morötter, paprika, persilja och gurka som godis brukar jag ge.

Linnet
0

Havre funkar ju bra att ge i stället för pellets.

mondeomadde
0

Vitkål är väl visst grönsak =)

Tack för era svar. Hö och havre får det bli och lite gott ibland

Atensia
0

Vitkål är väl en rotfrukt? Rätta mig om jag har fel :-)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

mondeomadde
0

Ja det kanske du har rätt i… Nu blev jag osäker =)

Arinah
0

#5 Kålrot är en rotfrukt, växer under marken. Vitkål är en grönsak som växer på marken. Känner mig däremot osäker på om man kallar morot rotfrukt, det borde man nog göra. Men man säger ofta grönsak om morot. :)

FeliciaS
0

Havre och kornkross räcker mycket bra som kraftfoder. Men kornet måste vara krossat, de kan inte äta helt korn eftersom det är alldeles för hårt. Just de sädesslagen är väldigt nyttiga och innehåller inte höga halter av skadliga mineraler (salt, kalcium) som i princip alla pelletssorter gör. Hö och grönsaker på det så har dina marsvin en fullvärdig kost.

Vitkål är en grönsak, morötter är rotfrukter :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

isblixt
0

Haha, så pass allmänbildad är jag ;)