Förtidigt födda ungar
Vår älskade Zezima födde sin kull i morse. Två veckor för tidigt. Fyra små döda ungar två nonself black magpie och två self dew white. Så otroligt sorgligt att de fina små inte fick leva.
Hon hade försökt städa bort sina barn och hade ätit på bakdelen på två av dem. Äckligt men det är ju en instinkt att göra sig av med döingarna för att inte rovdjur ska lockas till platsen. Zezima mår i alla fall bra och jag hoppas att hon inte kommer att bli dålig efter detta.
Jaha det var en av de tre kullar vi så förväntansfullt längtade efter… det är bara att hoppas att Luckybucket och Alecto klarar sina kullar bättre och att Uffe och Elvar ska få bli stolta pappor och ett par veckor.
Det känns verkligen inte roligt att mista en kull så och oron för mamma Zezima är inte så trevlig heller. Hon bara måste klara detta vår fina vita knas-bus tjej. Nu försöker vi inte ta fler kullar på henne för förra kullen föddes också på tok för tidigt (men inte lika tidigt som denna) de var bara två ungar så de var större och de klarade sig båda två.
kan du vissa bilderna på kullen
omg beklagar de jag skrev över för läste bara snabbt men döda kullar stackars beklagar verkligen :(
#1 Nej de är ju döda så det vill jag inte.
#3 men vare inte 2 st som levde ?
#4 I honan förra kull ja.
Tråkigt att dom blev för tidigt födda :(
Ursh, jag vet hur det är att få döda ungar. Sophie fick ju döda ungar. Men det får inte sluta som det gjorde för Sophie!
Tröstkramisar!!
Hoppas det går bra med Zezisma iallafall, tråkigt när det blir så !!
Kram
Usch så tråkigt :( Hoppas att Zezima fortsätter att vara pigg!
Hanna
Hon ser lite ruggig och öm ut men hon äter. Faran är inte över hon är lite ynkligare än honor som fått "lyckade" kullar brukar vara men samtidigt aktiv och med. Ja vi får se hur hon mår i morgon. Jag har ägnat dagen åt att sticka åt henne godbitar. Hon är verkligen en av våra absoluta favoriter så¨det är oroligt här hemma nu.

Usch då, beklagar verkligen.
Håller tummarna att Zezima återhämtar sig efter förlusten och får leva ett långt och lyckligt liv hos er!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Zezima är sig själv igen. Det har varit några oroliga dygn eftersom hon haft väldigt ont och dålig aptit. jag har varit orolig därför att det är en förhöjd risk för livmoderinflammation på honor som fött en död kull och hon hade också mist rätt mycket blod, naturligtvis var jag också rädd för toxicos när hon åt så dåligt. Men nu verkar det som hon klarade sig från infektioner. Smärtan, för hon har visat tydliga tecken på smärta kommer troligen från fogarna i bäckenet eftersom hon fick pressa ut ungarna utan att vara helt öppen. Stackars Zezima men idag på morgonen är hon precis som vanligt igen! Skönt att slippa ägna ännu en dag åt intensivt stödmatande. Ett tips till alla marsvinsägare är att ha en påse Critical Care hemma i frysen att ta till vid behov. Utan den påsen vi hade nu kunde hon mycket väl ha toxat.

Usch vad tråkigt med bebisarna! :-( Det känns ju så meningslöst när de kastar när det är så kort tid kvar. var själv med om det för inte så längesen. En av mina honor födde ca 2 veckor för tidigt och bebisarna klarade sig förstås inte mer än några minuter utanför magen. :-(
Skönt iaf att mamma Zezima verkar må bra igen. Det är ju ändå huvudsaken helt klart!
Critical Care är superbra - om de äter det… När min Meya var sjuk så gav jag henne Critical Care men det var hon inte alls förtjust i. Så under över en vecka var jag tvungen att tvångsmata henne med näringsdryck med lite Critical Care i. det jobbiga med CC är bara att det är så svårt att ge med spruta. Jag har hört att man ska få med en pipett att ge det med men det har jag aldrig fått. Läste även att den ska finnas en mer finfördelad variant nu men jag vet inte var man får tag på den. Min veterinär har bara den vanliga mig veterligen.
#12 Bebbarna såg så fina ut, det känns så orättvist. Det är verkligen så tråkigt när det är så nära mål. Extra tråkigt är det när man ser hur de skulle sett ut i teckningen de hade ju redan blivit små personer. Sorgligt.
Men Zezima är ändå den som kändes viktigast hon är ju vår älsklig så det är skönt att hon fixar det.
Zezima hälsar att Critical Care är jättegott! Tur att hon tyckte det alla gör det inte. Hon åt själv från sked men bara några tuggor i taget, så jag fick mata ofta ofta eftersom jag ville undvika att tvinga in maten i munnen på henne för börjar man tvångsmata vill de ju inte fortsätta att äta själva. de flesta jag stödmatat har inte varit så här duktiga eller så förtjusta i CC.
Nej att mata CC med spruta eller pipett är omöjligt tycker jag, det är för tjockt. Men det brukar gå bra att PETA in det i mungipan med ett rundat skedskaft. Fast det bästa verktyget är en pilleristoppare för hund och katt som man kan tigga åt sig på apoteket.

#12,#13
Nu finns det att köpa ett CC på klinikerna som är mycket mer finfördelat och som går att ge via spruta.
Miamia