Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1696 ggr
isblixt
0

Fet salva eller liknande, tips?

Hej!

Jag behöver tips på en väldigt fet salva eller något annat liknande till min hona.
Hon går på spån och har alltid gjort det utan problem, men med åldern har också problemet med tassarna kommit. Hon är absolut inte överviktig och har alltid det torrt och fint i buren.
Hennes tassar är röda och irriterade, framför allt ena baktassen. De är inte varma och heller inte vätskefyllda.
Jag har prövat att smörja med Helosan salva och även Försvarets hudsalva. Helosan hjälpte pyttelite och med försvarets blev det nästan värre.

Några tips? Alice skulle tacka er :)

[Tisslibiie]
0

Jag använder Helosan när mina grisar får problem med fötterna :)

[Tisslibiie]
0

Oj såg inte att du redan testat den … Skäms

isblixt
0

#1 och 2, nä… jag provade att smörja tassarna 2-3 gånger om dagen med helosan en tid, blev knappt märkbar skillnad :( Har dock börjat med det igen för att se ifall det blir bättre.

[Tisslibiie]
0

#3 Har du testat salvan som heter Locobase? Den är väldigt fet, funkar jättebra på min sons (10 mån) känsliga hud :) Finns på Apoteket.

isblixt
0

Tack för tipset. Det ska jag kika på. :)
Bara det inte är farligt att få i sig, då hon gärna slickar på tassarna och därmed också salvan…

[Tisslibiie]
0

#5 Kan inte tänka mig att den ska vara farlig att hon får i sig, med tanke på att den är gjort för bebisar

Royalz
0

Idomin salvan är väldigt fet, testa den :) Jag smörjer mina marsvins tassar med idomin och det funkar väldigt bra.

isblixt
0

Tack för era tips =) ska kila till apoteket imorgon.

[Tisslibiie]
0

#8 Hoppas din lilla gumma blir bättre snart! Lycka till!^^

Stina-F
0

Jag användet  Locobase Repair för mycket torr hud till min skinny Janne ,den är kanon :-)

Hoppas det funkar för dig också!

:-)

[vildablid]
0

Locobase är väldigt fet, har aldrig använt den på grisar men på lilla sonen när han var nyfödd och torr om tassarna Glad.

Arinah
0

Zinkpasta kan funka det med. Lägger sig som ett skyddande lager, och dämpar inflammationen. Lite kladdigt bara.

parsley
0

Vad tror du om olivolja istället för salva?

isblixt
0

Olja överhuvudtaget borde också fungera… Hade inte tänkt så långt bara :P Jag smörjer med Helosan 3 gånger om dagen nu, får se om det hjälper annars ska jag pröva med era tips :)