Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 714 ggr
Linnet
0

Marsvin med tre framtänder nere

Mitt ena marsvin har helt plötsligt tre framtänder nere, trodde att den ena bara hängde kvar och hade fått en smäll, så att det hade kommit en ny och att den skulle lossna, men alla tre växer och det är väl inte så bra, för tänderna nöts lite ojämnt. Men hon äter obehindrat, så det är väl bara att avvakta och se vad som händer.

marsvinenochjag
0

Oj det är inget jag hört någonting om tidigare. Är det en vuxen eller en unge?

Linnet
0

Vuxen, 2 år och hon har inte haft så tidigare, så det är lite konstigt. Vet ju att dom kan tappa/slå ut tänder och att det kommer nya men nåt sånt här har jag aldrig varit med om eller hört om.

Emmsann
0

Kanske kan du visa bild? Har aldrig hört talas om 3 tänder?! :-o

//Emma

Linnet
0

Ska fota senare. Den tredje växer liksom ovanpå eller utanför dom två andra. Konstigt är det i alla fall.

Abico
0

Kan det inte vara så att en av tänderna delat sig på mitten?

Hanna 

Linnet
0

Två tänder sitter där som ska bredvid varann, den tredje sitter framför/utanför den ena av dom två som är bredvid varann.

Linnet
0

Nu är mysteriet löst, det var en lös tand som satt kvar bakom, fick ute den med hjälp av tandtråd som jag drog loss den med. Men det ser inte bra ut, för den lösa tanden har tryckt den ena framtanden snett frammåt, så bettet är inte alls bra. FÅ se om det går till sig, annars går det nog inte att göra så mycket, kanske klippa/fila lite på den tanden som har kommit ur läge och även motsvarande tand uppe. Konstigt att det inte har gjort ont, för hon har ju tuggat som vanligt.