Nästan ohanterade två-åringar - hjälp sökes
Jag har två stycken marsvinssystrar som snart är två år. De är i stort sett ohanterade och jag undrar hur jag skall få dem att inte vara rädd för mig. De kommer fram när jag ger dem mat och grönsaker och den ena låter mig ibland klappa på henne när jag fyllt på deras mat. De pratar med mig när de är hungriga eller när de vill ha något gott. Men jag vill kunna ta ut dem utan att de springer undan och helst kunna hålla i dem utan att de är rädda.
Alla tips mottages med stor tacksamhet.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Ta upp dom ofta och bjud på något gott när dom är hos dig. Ha gärna någon längre sittning med dom också, så att dom hinner lugna ner sig och komma till rätta i din famn. Jag tycker också att det hjälper till att läsa böcker (eller dagstidningen, det spelar ingen större roll vad innehållet är) för nya marsvin för då lär dom känna min röst.
Ang. att springa bort när man ska ta upp dom, jag har bara ett marsvin som sitter stilla när hon ska upp och det är helt enkelt för att hon är för dum för att fatta när jag kommer och ska ta upp henne… Och ändå anser jag att alla mina marsvin är tama. Jag vet visserligen att det finns marsvin som sitter stilla när dom ska upp, men jag tycker inte att du ska sträva efter det bara för att kunna kalla dom orädda. Det är ett naturligt för marsvin som flyktdjur att springa undan.
Hanna
Tack för det snabba svaret!
Att det inte är någon fara att de inte sitter stilla när jag skall ta upp dem var skönt att höra.
Jag skall börja ha dem hos mig när jag sitter i soffan och ser på tv. Kanske när jag skriver också. De är ju dock inte rumsrena men det är ju bara att torka bort :)
Jag har en fråga till, hur länge per dag tycker du att de skall få vara lösa utanför buren, antingen helt lösa på golvet eller inne i en hage jag har?
/Ada
-----------------

Hur är det med klor och sånt, sprattlar det mycket eller går det bra att klippa och så ändå?
Mina marsvin (4 st) sitter allihop still när man tar upp dem. Jag tycker tvärtemot # 1 att mina är ovanligt smarta. ;-) Lugn, tålamod, att göra det till en vana och ha en positiv inställning är det viktigaste för mig. Mina marsvin är oftast uppe i famnen minst en gång om dagen även om det ibland bara blir för en kort stund, när jag har mycket att göra. Nu är de ju så tama att de inte glömmer mig och sin trygghet om jag är bortrest eller så, men när de var nya (speciellt den sista, som jag fick för 11 månader sedan) var de uppe ännu mer för att vänja sig och bli mutade av gurka.
Har du haft marsvinen hela tiden eller är de "nya" för dig?
Ursäkta om jag är osammanhängande, jag är jättetrött.
Envishet och drömmar
Jag tycker ofta man hör folk säga "mina marsvin är skräckslagna, trots att jag tar upp dom jätteofta". Många tänker inte på att det spelar stor roll hur man tar upp dom.
För att dom ska känna sig tryggare när du ska fånga marsvinen (och alltså inte springa undan mer än nödvändigt, för som Abico säger så är det få marsvin som står alldeles stilla och låter sig lyftas upp), så koncentrera dig på att behålla lugnet. Kan tyckas vara självklart, men det är sällan jag träffar på folk som är annat än lugna de första 10 sekunderna och till slut bara hugger tag i marsvinet och svingar upp det i famnen.
Man kan inte undvika att förfölja marsvinet med handen. Vad man kan göra är att förföja lugnt och försiktigt, så marsvinet inte känner att handen är som en gapande käft, påväg på att sluka det. Försiktigt tränger man in marsvinet i ett hörn (ofta blir det att de stannar där), smeker med fingret utmed sidan på det och sedan försiktigt tar upp det. Många marsvin, jag vågar säga de flesta, accepterar detta och låter sig bli upplyft efter den lilla "proceduren". Men vissa springer iväg så fort de känner handen runt magen och vips så får man börja om. Ta ett djuuupt andetag 
Jag har erfarenheten av att marsvinet så småningom slutar springa som en galning i buren utan bara en bit som en slags reflex, för att sedan sitta stilla, låta sig bli klappad och sedan upplyft. Man kan gärna göra allt detta utan att ta upp marsvinet också, bara för att marsvinet ska förstå att det inte alltid betyder flygtur.
Lycka till :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Hur är det med klor och sånt, sprattlar det mycket eller går det bra att klippa och så ändå?
Det går ganska bra att klippa deras klor. Ibland tar jag hjälp av sambon men oftast går det bra själv.
Har du haft marsvinen hela tiden eller är de "nya" för dig?
Jag har haft dem hela tiden och höll på med dem mer den första tiden, men pga olika omständigheter blev det alltmer sällan. Nu står jag i ett vägskäl mellan att sälja dem så att de får den uppmärksamhet de behöver eller se till att jag själv ger dem det. Jag har bestämt mig för att ge mig och dem en chans.
(Till alla - Jag mår redan väldigt dåligt över att jag inte gett dem det de behöver så inga kommentarer om det tack)
/Ada
-----------------
Tack för tipset!
/Ada
-----------------

#5 Vill bara uppmuntra och säga att jag tycker det är jättekul att du bestämt dig för att ge dig och marsvinen en chans till. Det är tyvärr många som inte gör det. Tummen upp!
Tips kan jag inte ge dig så mycket annat än de du redan fått. Lycka till!
Mvh Alexandra
Efter jag bestämt mig igår för att verkligen ge dem en chans känner jag hur jag nästan blivit förälskade i dem igen :)
Jag har så länge bara mått dåligt över att jag inte gjorde något med dem och gick och funderade på att sälja dem. Trots att bara tanken på det gjorde mig gråtfärdig.
Nu har jag lagt in dem i mitt schema (måste ha schema för allt - har ADHD) och känner att det verkligen är en nystart.
Att vara härinne i forumet har också hjälpt till så jag tackar er alla, både ni som svarat mig och alla er andra som är aktiva här.
Jag har återigen hittat glädjen över att ha dem, samma glädje som en dag fick mig att köpa dem.
Tack.
/Ada
-----------------

Ja, hjälp, det var inte så jag menade! Vad jag tänkte på var om ett miljöombyte kunde ha fått dem att bli rädda, jag menade inte att anklaga dig för något.
Jättesmart att ha marvinsumgänge på schema, det ger nog mycket i slutändan att vara så strukturerad. När jag fick en ny hona för 11 månader sedan hade jag umgänget med henne mer eller mindre på schema, med samma rutiner osv, för hon var så osäker.
Envishet och drömmar
Vad kul att du lagt in dom på ditt schema! Och vad söta dom är! Hoppas ni blir väldigt goda vänner igen! =)