Inhägnad/hage på golvet?
Jag har hittills haft mina ute på golvet två gånger, jag använder burgallret, kuddar och lådor och bygger en tillfällig hage av. Men det är ju ett himla jobb att behöva släpa fram en massa sånt varje gång man vill släppa ut dom, tänker försöka släppa ut dom en gång om dagen, någon timme. Ställer även ut deras hus om mat då.
Nu till frågan. Tips på något som går att använda som inhägnad, som snabbt kan tas isär och exempelvis förvara under soffan?
De inhägnader som finns på djuraffären är på tok för små, de är ju mindre än buren. Kompostgaller kanske? Vart får man tag på sånt?
Alla förslag är varmt välkomna :)
Kompostgaller finns ofta i trädgårds-/byggaffärer. Bauhaus och Granngården kanske har det?
Jag har en väldigt bra och avspärrningsbar hall, spärrar av den med en lång plastgrej (ursprungligen baksidan till en bokhylla som jag vikt dubbel) och ställer upp en bräda framför de dörrar som jag inte har stängda medan de är ute.
Ett tips om du ska använda kompostgaller, överväg att klippa av det på mitten så att du får lägre bitar. Då får du "mer bur" på ett kompostgaller och det är lättare att få upp marsvinen än ur en hel gallerhage.
Hanna
Jag har fått tag på begagnade trådhyllor som bla finns i gamla garderober. De är ungefär 30 x 40 cm, och ser ut som ett fastare rutnät. Jag har fäst ihop kortsidorna med buntband. När det inte används viker jag ihop det som ett dragspel. (Hoppas du förstod något av beskrivningen). Funkar mkt bra.
Abico: Jag har faktiskt också en bra hall, har inte tänkt på att ha dem där. Nästan inga sladdar där heller, bara modemet….Hmm. Två breda dörröppningar (utan dörr) dock, men kanske kan ha kompostgaller där då. Och att klippa av låter också som en smart grej. Ska kolla på granngården på måndag :)
Arinah: Det låter bra, dock svårt att få tag på. Kanske att jag kan fästa ihop kompostgaller med buntband på samma sätt. Visst förstod jag beskrivningen :)
#3 - Avspärrningsbara hallar är jättesmidigt, det krävs bra mycket mindre galler och grejer för att göra en bra utehage av dom :)
Hanna
90 *70 cm verkar de vara, ca 129 kr. Då är det 4 bitar. Om jag kapar, och tar bort en liten bit så att det inte blir några vassa piggar så får jag ju 8 bitar som är 90 cm långa, och 30 cm höga. Det blir ju helt perfekt! :)
Jag har jättesnälla marsvin. Jag har mattor, handdukar m.m. på golvet i köket utan att spärra av med galler eller nåt, de går aldrig utanför!
jätteskönt att slippa spärra av, det gjorde jag i början när de var små, men nu har de lärt sig!
MatsvinenRo: Haha, snälla och snälla. Mina är också snälla, men de är väldigt nyfikna ;)
Inlägget är något korrigerat av administrator på grund av svordom vilker bryter mot sajtreglerna.
Jag har ett marsvin som jag kan placera på en filt eller liknande utan att hon går iväg, men den andra smiter in under närmsta skydd.
Jag har byggt en ihopfällbar hage av plankor som är ca 20cm höga. Med 6 gångjärn går den att vika ihop smidigt. Kan ta kort på den en annan dag, svårt att förklara. Kan försöka iaf.
Har två brädor 120cm långa på motsatt sida. På de två andra sidorna har jag 2x60 långa brädor med gångjärn emellan. Gångjärn i alla 4 hörnen också. På det sättet kan jag vika in 60sidorna mot mitten, så blir allt ett platt paket.
Grattis till dem som förstod, ska ta kort och visa. Annars finns den med på min presentation av marsvinen i den tråden.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Chieko: Jag förstod :) Men tror ändå jag kör på ett kompostgaller som jag kapar. Enklare och snabbare att "tillverka" :)
#9 Okej. Men jag måste få säga att min är väldigt snygg 
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#4 Inte om man har marsvin som äter tapeter 
#11 - Petitesser ;)
Hanna
#12 Ja så säger jag också, men pojkvännen brukar göra någon konstig sur min när jag säger så om hans tapeter 
Mina marsvin är i hage när jag inte kollar till dem men annars helt lösa. De brukar somna på sladdarna men de biter bara på sina pinnar.
Mina är i köket på ett överkast jag stänger bara för dörrhålet med ett gammalt skogaller. Oftast lämnar de inte överkastet.
Jag har två stycken sådana här galler som jag sätter ihop till en hage, blir ca 1,5*1,5 m. Funkar jättebra för oss, har hållit i flera år utan problem. Som skydd för golvet har jag vaxduk.
Bifogar en (kass) bild, tagen med datorns webcam - därav kvaliteten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag använder en grön rabattplast på rulle. Har köpt den på granngården, den är enkel att rulla ut i önskad storlek och står genom sin böjning (därmed är alltid min lekhage rundad i hörnen)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Min hage är färdig nu, jag ska kanske fota den och lägga ut bilder om någon är intresserad?
Köpte ett kompostgaller på jula för 99 kr. Fyra bitar 90x70 cm, som jag klippte av så att det blev åtta bitar på 90x30 cm. Fäste ihop med två buntband i varje skarv utom en, där fäster jag ihop med en plastklädd ståltråd som endel brödpåsar är ihopfästa med. Som botten lägger jag ut två gamla påslakan.
När hagen inte används är det bara att vika ihop den och lägga den under soffan.
Mina bebisar blir så glada när de får komma ut och busa! Det roliga är att de är så mycket mer sociala med mig när de är ute :)
Har du någon bild på hagen? Skulle vara kul att se hur den ser ut
Hur gjorde du för att kapa kompostgallret? *Nyfiken* :P
Kommer de inte igenom kompostgallert, har läst att visa marsvin har kryppet igenom, tänkte nämligen göra så som du gjort med kompostgaller. Fast som ute hagen och sen fixa som något geller över då, men då läst jag att marsvin lycks komma igenom gallret och rymma.

Våra får oftast springa lösa i köket men ibland få de vara i en hage av galler(samma som #16). Fast min ena hona häver sig över det
och det händer lite då och så. Speciellt om någon annat lockar på andra sidan gallret, då sticker hon.
Hon är 6 månader och inte speciellt stor men men…De andra 2 har inte lärt sig av henne utan stannar snällt kvar.
Jag har sånt galler som Felicia visar, dock har mina marsvin ett helt eget rum så den ställs bara för vid sladdarna.. Annars finns det ingen ström att bita vilket är super bra!

läste att man kunde använda en pool med hårda kanter
Jag har en sådant set, har alltid tyckt att det var lite litet så jag har ställt den mot väggar och möbler. Konstigt nog har jag aldrig tänkt på att skaffa en till :P
Införskaffas idag :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla