Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2198 ggr
Jinna
0

Många sår i månader

I flera månader har ett av mina marsvin haft sår på olika ställe på kroppen. Hon är snart 5 år, kan inte låta bli att kila på dessa sår nästan hela tiden. Jag har försökt med idominsalva och K -Hex spray från djurkliniken, men ingenting hjälpte. Hon bara fortsätter kila och slicka bort dem. Andra marsvin i samma bur mår jättebra utan några problem.

Hon undersöktes nyss, provar nu med medicin Marbocyl och inga spån i 20 dagar. Använder handdukar istället än så länge. Jobbigt att byta om varje dag, men värt för henne. Inte så mkt hjälps, men vill så gärna ha fler tips, ifall ni själva upplevt i samma situation eller liknande.

Känner mig maktlös nu.

Creation
0

Jobbigt! Men du, jag tycker att det låter som sellnic. Alla smittade marsvin behöver inte visa symtom, vilket kan vara anledningen till att inga av hennes burkompisar(synligt) verkar drabbade.

Vad är nuvarande behandling till för?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Försök hitta en marsvinskunnig veterinär. Det där låter helt galet. Det första man tänker är sellnick, alltså marsvinsskabb. Det avhjälps med ivomecsprutor eller stronghold droppar i nacken.

Först när man uteslutit sellnick, alltså behandlingen hjälper inte, så får man börja tänka bredare. Att det skulle röra sig om en hudinfektion eller känslighet för t.ex. spån. Men det är inte speciellt vanligt i jämförelse.

De kan bära på sellnick länge utan att det bryter ut. Det kan t.ex. vara så att hon blivit lite mindre motståndskraftig nu när hon börjar bli lite till åren och att det är därför som de visar sig nu.

Jinna
0

Sellnic är blandat av nakna hud och sår, men det har hon inte vad jag sett bilden som Creation visade. Bara endast sår, men det har börjat bättrat nu, mest svullna sår har minskat. Bara lite sår på ytan. Får se i fortsättningen. Har provat med sorts kompress på baktassen där såret finns, det funkade men sakta. Provade rätt kort tid bara, eftersom hittade inte fler såna bra kompress. Min sambos dotter har råkat ut och haft gips på armen, där kompress medföljdes då. Använde resten, men hur som helst, några tips på nåt bra sorts band kanske? Som är lämpligt för marsvin.

idipidi
0

Sellnick kan se ut på många olika sätt och behöver inte vara stora kala fläckar! Jag har sett många olika varianter…

annicasvensson
0

hejsan det skulle kanske funka att använda självhäftande linda som finns för hundar och den fastnar inte i pälsen heller, den är ju lite berd för ett marsvin så du får väl klippa till den. finns på appoteket för ca 30kr

parsley
0

Kan de gå med sellnic så länge innan de dör?

Ringorm? Jag har ingen egen erfarenhet av Ringorm, men någon annan här kanske vet mer om Ringorm?

Svamp?

Personligen tycker jag att hästsalva / Skillingarydssalva är det som är mest effektivt mot svamp. Finns att köpa i en del djuraffärer och på Granngården. Föredrar man apoteksvaror så kan man använda Pevaryl.

Som sårtvättmedel tycker jag att kollodialt silver som finns i en del hälsokostaffärer på nätet är bäst. Kollodialt silver tillskrivs ibland nästan magiska, botande egenskaper, men det kan man nog ta med en nypa salt. Till sårtvätt fungerar det utmärkt eftersom det är bakteriedödande.

Caspia
0

Jag protesterar inte mot tidigare förslag, men vill tillföra förslaget hormonproblem. Honor med detta tappar ibland pälsen och/eller får cystor som "spänner" ut huden (som vid dräktighet), vilket ibland verkar klia. Kanske är det vad din hona drabbats av? Det kunde ju i så fall förklara varför ingen smittats.

# 5. Jag hade ett marsvin med vad som sannorlikt var skabb 2003, stackaren fick ha en plasttratt runt huvudet för att inte klia upp såren. Inte så lätt att gå runt med den i spånet…

Envishet och drömmar

parsley
0

# 7 Jag tror att det kan vara hormonproblem eftersom det är en såpass gammal hona och inget annat djur verkar vara drabbat.

Jinna
0

Tack väldigt mycket för era tips, det ska jag tänka på i framöver, ifall det dyker igen eller så.

Nu spelar det ingen roll längre, för hon har precis gått bort idag. Hon fick böld på skulder tack vare medicin som jag fått mot dessa sår. Kroppen tålde visst inte den medicinen. Den växte snabbt, bara ca 2 veckor. Var tvungen att avliva henne imorse. Väldigt jobbigt, men för hennes bästa ändå.

Förresten, har ni någongång testat medicin (antibiotika) Marbocyl på era marsvin? Funkade det?

FeliciaS
0

#9 Marsvin tål enbart viss sorts antibiotika, Marbocyl har jag aldrig hört är en av dem. Baytril och Bactrim tillhör de vanligaste och jag har använt båda, men Chloramphenicol och Doxycycline/Vibramycin står också med på Guinea Lynx.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HannaVastervik
0

Men fy :( Beklagar!

Caspia
0

Vad tråkigt, Jinna!

Marbocyl finns det en del som använder till marsvin, ja.

Envishet och drömmar

Jinna
0

Okej, hmm. Tänkte ifall den medicinen kan vara farlig, men kanske är det inte så i vanligt sett.

Caspia
0

Nej. jag vet flera som get Marbocyl och marsvinen blivit friska.Dock finns den ju i olika styrkor, jag minns inte vilken de fick utskrivet.

Det kan ju finnas flera anledningar till att marsvinen dör i samband med medicinering. För det första föreställer jag mig att ett specifikt marsvin kan vara allergisk mot enskilda ämnen i en medicin precis som människor kan. För det andra kan de utan att man märker det bli lösa i magen osv.

Envishet och drömmar

Jinna
0

Caspia: ok, det känns skönt att höra det iallafall. Fått väl otur av det.