Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1952 ggr
jojanpike
0

Vattenflaska, hur ska man göra?

Jag har numera en gallerbur till våra två marsvin. Vattenflaskan sitter så långt ner på gallret som det går. Men jag får känslan av att dom inte kommer åt att dricka ur den för tycker inte mängden minskas.

Hur ska man göra så dom kan komma åt den lättare?

Alla tips och idéer är välkomna!

www.smaraldus.eu

Rafflan
0

lägga någon platt sten där, tex 2 tegel stenar eller liknanade så dem kan gå upp på och sen dricka ;)

Binajis
0

Är det en vanlig gallerbur är ju kanten som högst kring 10 cm (mindre antagligen). Det låter otroligt att de inte kommer åt att dricka, då ska de vara otroligt små. Kan det vara så att de får mycket vätskefyllda grönsaker? Gurka, sallad?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Rafflan
0

#2 jag har en stor galler bur, i den är kanterna 24 cm :P
Och i min mellan stora bur är kanterna 17 cm ;)

Binajis
0

#3 Jag syftar på bottenkanten, alltså plasten utmed sidorna. TS skriver ju att flaskan sitter så långt ner på gallret det går så rimligtvis borde flaskpipen inte vara högre än max 10 cm upp från marsvinen. Låter enligt mig ganska otroligt att marsvinen inte kommer åt då :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Rafflan
0

#4 ja det är plast kanterna jag med syftade på :P

Mina plast kanter är 24cm och 17cm höga.

Binajis
0

#5 Oj, några såna kanter har jag aldrig sett. Bilder?

Royalz
0

Jag har en 100cm bur med 17cm hög plastkant och en 120cm bur med 21cm hög kant. Jag har aldrig sett gallerburar med så låga kanter som 10cm, det måste vara någon uråldrig modell isåfall.

Rafflan
0

#6 Det kan bero på att mina burar är ganska stora :)

En är 150x75, och har kanter på 24 cm, det är nu kaninernas bur. bild
marsvinen har bott i den tillfälligt 2 gånger

Den andra är 140x70 med kanter på 17 cm, i den bor nu mina 2 marsvin.
har dock ingen bild på den, men det är en vanlig galler bur med 2 öppningar fram och en öppning i taket

Att kanterna är höga kan ju bero på att burarna är av större modeller, men större är ju alltid bättre ;)

jojanpike
0

Tack för alla svar!

Mätte bottenkanten och den är ca 13 cm.

Sallad brukar dom få varje kväll ihop med morötter. Gurka får dom ibland.

www.smaraldus.eu

Rafflan
0

#9 ser du dem aldrig dricka?

Royalz
0

Då når dom verkligen upp om kanten bara är 13cm :) Man har ju några cm spån också.

jojanpike
0

#10: Nej jag ser dom aldrig dricka eller äta. Maten går åt ändå men tror inte dom vågar äta när någon av oss är i samma rum. Dom är ganska skygga fortfarande.

#11: Okej är ju bra, vart lite fundersam bara då jag är ny på det här :)

www.smaraldus.eu

Binajis
0

#7 Jag har kanske bara "uråldriga modeller" till mina marsvin, men på djuraffärerna i min närhet finns bara liknande. Det finns de med större mått osv, men kanterna är lika höga på alla.

#8 Fräckt, har överhuvudtaget aldrig sett en sån bur! Som sagt så har jag sett olika stora gallerburar men alla har haft lika höga kanter: ~10 cm.

Linnet
0

#13 Har du verkligen mätt kanten eller är det bara vad du tror, har mätt alla mina burar både gamla uråldriga och nyare, allt ifrån 70x45 cm burar till 120x60 cm och alla har mellan 16-18 cm höga kanter, på djuraffärerna finns inga marsvins/kaninburar som har 10 cm kant, det är jag nästan helt säker på.

Binajis
0

#14 Jag har mätt kanten, yes. 13,5 cm exakt, och då räknar jag med att det är ca 3 cm bottenströ och att metallpipen hamnar en bit nedanför kanten.

FeliciaS
0

Marsvin dricker inte så mycket (hur mycket varierar förstås mellan varje marsvin), särskilt inte om de får grönsaker som innehåller mycket vatten (gurka, sallad, tomat). Så länge de är pigga och inte visar något tecken på uttorkning behöver du inte oroa dig för att de inte får i sig tillräckligt med vätska.

Ger du dem vattnet naturellt eller har du i c-vitamindroppar eller brustabletter i? I så fall kan det bero på det, marsvin ska ha friskt kranvatten utan tillsatser.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jojanpike
0

#16: Bra att veta, tack! Dom får vanligt naturellt vatten.

www.smaraldus.eu