Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1214 ggr
mssavoytruffle
0

nyss skaffat marsvin

det är två goa killar som heter Ringo och Munk :-)

men jag undrar: när jag ska ta upp dom från buren eller bara klappa dom så springer dom iväg och det är jättesvårt att få tag på dom. blev lite orolig att dom alltid kommer att vara så, men det går väl över snart? och så undrar jag om det är svårt att få dom jätte tama? eller är det bara att hålla på å lyfta upp dom och så…….

ellzh
0

Det kommer gå över! Spendera mycket tid med dina marsvin så kommer allt bli bra. Sitt och prata med dom vid buren så dom lär sig att känna igen ditt utseende, röst och doft.. Undvik starka ljud och rörelse dom första dagarna, var lugn. Det kommer bli jättebra!

Det tog mig en månad innan mina marsvin slutade springa in i buren när jag gick in i mitt rum. Nu gör dom bara det när någon annan kommer in, som en kompis t.ex. Har haft dom i ca 6mån. =)

jojanpike
0

Hej! Hade en liknande tråd som du just startat.

Vi skaffade två marsvins tjejer för ca en vecka sedan. I början var dom väldigt skygga och sprang iväg så fort man försökte röra dom.

Låt marsvinen vara ifred det första dygnet men att dom alltid ska ha tillgång till mat och vatten. Efter ett dygn kan man försöka klappa dom lite. Springer dom iväg kan man försiktigt följa dom med handen. Klappa gärna lite innan du lyfter upp dom. Så är dom beredda på vad som ska hända. En sak jag upptäckte var att när man klappar dom i buren. Låt dom se handen när du klappar. Kom inte bakifrån för då blir dom lättare skrämda.

Våra blir tamare och mer aktiva för varje dag som går. Viktigt är också att dom har gömställen. Ett hus eller en hängmatta är några exempel.

Lycka till och uppdatera hur det går! :)

www.smaraldus.eu

mssavoytruffle
0

tack för tipsen :-)

jag har nu haft dom i en vecka och nu springer dom bara iväg när jag öppnar luckan på buren. men sedan kan jag utan problem klappa dom eller ta upp.

dom är verkligen världens mysigaste, när jag har dom i famnen så kryper dom upp och lägger nosen vid halsen på mej och myser. dom skulle kunna ligga så i flera timmar Glad

jo just det, jag brukar ge dom grönsaker två gånger om dagen (gurka, morötter, vitkål mm) och så får dom en näve torrfoder om dagen. och så har dom ju såklart fri tillgång till hö. men hur mycket torrfoder ska man ha egentligen? (dom är 6 v.) dom äter nästan upp det direkt jag ger dom så det är svårt att inte fylla på hela tidenFlört

fia-mia
0

Vad är det för torrfoder? De ska ha bra pellets, inte gnagarblandningar. Jag skulle ge max 1 dl per dag. Är de i bra hull?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Chieko
0

Lägg gärna upp kort på dina nya sötnosar!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

mssavoytruffle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gnagarblandning är det inte, hon i djuraffären sa att det var det bästa dom hade. dyrt var det också :-)

javisst, visar bild :)